2025-08-14, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandydraken
Nej, risken sjunker sklart stadigt fr att slutligen bli noll, nr du blivit fr gammal fr att d i frtid.

Din frvntade livslngd kar ju ldre du blir: https://www.pensionsmyndigheten.se/n...ntas-bli-90-ar
Men, skynda dej till srskolan nu, ses ivg...
Citera
2025-08-14, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K-Glitchen
Jag har aldrig sagt att jag tjnar dligt. Vet inte varfr jag nmnde rsinkomsten fr det r ju inte det jag frgar efter egentligen.
Jag vet inte hur din ekonomi ser ut och om du r gift/sambo osv men att bo ensam med 3 tonrsbarn i ett hus med en inkomst p 600k r inte direkt fett.
Naturligtvis finns det dom som r i mycket vrre situationer sklart men jag r i stort sett black varje mnad och d lever jag inte direkt fldigt.
p vintern mellan jan - mars gr bara vrme/el p nstan 10 000 kr /mn.
Lgg in ln och amortering och billn p det s inser du att det inte blir s mycket kvar.

men sger du.... Du kan vl fr fan spara!
mm, jag frsker men i livet som gare av ett stort hus innebr alltid kostnader. Spisen gr snder, tvttmaskinen ger upp osv. Fr mig knns livet som ett stort pussel att f allting att g ihop.

Nu har alla barn snart flyttat och jag tnker d flytta till nt mindre. Jag vill inte bli en pensionr som blir sittandes inne eftersom ekomomin aldrig tillter ngra utflykter.
Jag tycker faktiskt att jag har rtt att vara lite sjlvisk och tnka p mig sjlv. Du ska bara veta vad jag "offrat" fr att barnen ska f det bra.
10000i mnaden fr el och vrme!
Kp en vrmepump s blir kostnaden 30-50% av det,i alla fall fr vrmen.
Eller flytta till ngot billigare, du har ju egentligen inte rd att bo dr du gr nu.
vervgt att skaffa en sambo att dela kostnaden med kanske?
Nr du blir pensionr har du inte rd att bo kvar i allafall...
Citera
2025-08-14, 08:30
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Jag fattade det som att man bara kunde ta bort efterlevnadsskyddet p tjnstepensionen.
Finns det efterlevnadsskydd man kan avst p den allmnna pensionen ocks?
Jag trodde inte man kunde rra den?

Frklara grna fr det hr r en jkla djungel.

Du har inte efterlevandeskydd p ppm. Den kan bara aktiveras nr man brjat ta ut pensionen. Verkar inte g att ha ungar som frmnstagare heller.
Fakta om efterlevandeskydd
Du kan teckna efterlevandeskydd i premiepensionen i samband med att du ansker om allmn pension frsta gngen.
Din egen premiepension blir lgre om du tecknar efterlevandeskydd.
Tecknar du efterlevandeskydd i premiepensionen innebr det att om du dr fr din make/sambo din premiepension utbetald till sig under resten av livet.
https://www.pensionsmyndigheten.se/f...nen-nar-du-dor
Citera
2025-08-14, 08:35
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
10000i mnaden fr el och vrme!
Kp en vrmepump s blir kostnaden 30-50% av det,i alla fall fr vrmen.
Eller flytta till ngot billigare, du har ju egentligen inte rd att bo dr du gr nu.
vervgt att skaffa en sambo att dela kostnaden med kanske?
Nr du blir pensionr har du inte rd att bo kvar i allafall...

mm. Skitenkelt allt det dr du. Ltt som en pltt.
Som morsan sa till mig en gng fr lngesen nr jag var frkrossad och orolig eftersom alla p en firma jag jobbade fick g pga firman gick i konkurs.

"Du tycker vl om att lsa och skriva"?
Skriv en booooooook!!???

Noll frstelse, noll sympati, noll empati.
Citera
2025-08-14, 08:40
Medlem
K-Glitchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Du har inte efterlevandeskydd p ppm. Den kan bara aktiveras nr man brjat ta ut pensionen. Verkar inte g att ha ungar som frmnstagare heller.
Fakta om efterlevandeskydd
Du kan teckna efterlevandeskydd i premiepensionen i samband med att du ansker om allmn pension frsta gngen.
Din egen premiepension blir lgre om du tecknar efterlevandeskydd.
Tecknar du efterlevandeskydd i premiepensionen innebr det att om du dr fr din make/sambo din premiepension utbetald till sig under resten av livet.
https://www.pensionsmyndigheten.se/f...nen-nar-du-dor

En djungel som sagt.
Jag har ju en del av tjnstepensionen p min bank som en tidigare arbetsgivare betalt in till.
Ingr den i samma "paket" som r PPM?

Ahh, blir galen p det hr. S jkla krngligt.
Citera
2025-08-14, 08:42
Medlem
Citat:
mm. Skitenkelt allt det dr du. Ltt som en pltt.
Som morsan sa till mig en gng fr lngesen nr jag var frkrossad och orolig eftersom alla p en firma jag jobbade fick g pga firman gick i konkurs.

"Du tycker vl om att lsa och skriva"?
Skriv en booooooook!!???

Noll frstelse, noll sympati, noll empati.
Det var inte illa menat.
Du ber ju mellan raderna efter rd till en bttre ekonomi, eller?
En vrmepump sparar dej mer pengar per r n att sga upp efterlevandeskyddet, snabbare ocks, d du har den hga uppvrmningskostnaden.
Citera
2025-08-14, 08:43
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
En djungel som sagt.
Jag har ju en del av tjnstepensionen p min bank som en tidigare arbetsgivare betalt in till.
Ingr den i samma "paket" som r PPM?

Ahh, blir galen p det hr. S jkla krngligt.

Tjnstepension r inte ppm. Separat paket.
Citera
2025-08-14, 09:33
Medlem
Puddleglums avatar
Det r vettigt att ha kvar s lnge du har barn och/eller sambo/make/maka som kan behva pengar fr att bo kvar eller frsrja sig direkt om du dr.
Framfrallt brukar man tnka att ens partner ska kunna bo kvar i boendet om man sjlv dr. Jag har fixat s, och kommer behlla det s lnge det bor barn hemma. Drefter kommer vi eventuellt ta bort det fr drefter kan vi bda vlja att slja bostaden och flytta till mindre fr att ha rd. Det r mest fr att barn inte ska behva flytta ocks om en frlder dr, eller tminstone inte direkt. Det r i mitt fall en engngssumma.
Jag har familjeskydd ocks som r en variant dr man fr mnadsutbetalning och man stter sjlv antal prisbasbelopp. Jag har ITP1.
Efterlevandeskyddet/familjeskydd (finns olika varianter) r ju s att sga viktigt som en frskring s lnge du har ngon att frsrja. Om du sen r sjlv och dina barn frsrjer sig sjlva tycker jag du lika grna kan ta bort det. D blir insttningen till pensionen strre s du frhoppningsvis d har mer att leva p nr du tar ut pension.

Man behver tnka p att har man familjeskydd elller efterlevandeskydd s stts mindre pengar av till din pension. Inte att du fr mer pengar direkt i plnboken direkt s att sga, utan du kommer mrka det nr du gr i pension (iaf i de flesta pensionslsningar).
Citera
2025-08-14, 11:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag r 50+ och mina barn brjar bli stora, bara en kvar som inte r myndig och lmnat boet.

Sedan jag blev ensamstende fr 8 r sen eller nr det var s har jag kmpat ekonomiskt fr att f allt att g ihop. 3 barn varav 1 p heltid kostar.
Jag har sjlv ftt kpa begagnade klder ( inget fel med det sklart) fr att f allt att g ihop och unnar mig sllan saker som kostar fr mycket eller r nytt.
Det jag prioriterat r att barnen ska ta nyttig mat lagad frn grunden och inte sakna ngot.
Jag har en ln p ca 600k om r s jag tjnar inte jttedligt men det rcker inte alls lngt nr man har ett stort hus och bil etc.

Hur som. Blev en lng presentation det dr.

Jag funderar p att ta bort efterlevnadsskyddet p min pension. Jag har rknat lite och det kommer att innebra ett par 1000-lappar mer fr mig i mnaden den dagen jag gr i pension.
Om man utgr frn mitt lge idag, singel och bor ensam och kommer frmodligen aldrig igen att flytta ihop med en annan kvinna. Kanske srbo om jag skulle trffa nn men som sagt jag vill nog bo ensam.

Skulle jag d om ngra r s fr barnen sklart inte ngra 1000-lappar var i 5 r p min tjnstepension men jag tnker att dom d r vuxna och frmodligen har jobb och klarar sig nd. Nn tusenlapp hit och dit fr dom gr nog ingen mer nytta n att g till ett njeskonto?
Jag knner att jag kommer vara i mycket strre behv av nn extra tusenlapp fr enligt min prognos p "minpension.se" kommer jag ju inte direkt att leva p oxfil och gslever direkt.

Hur resonerar ni som r runt min lder (50-55) eller kanske tagit bort det tidigare?
Finns inte behovet kvar om du inte har omyndiga barn s gr det, du behver pengarna bttre, dessutom rver de huset den dagen det r dags.
Citera
2025-08-14, 12:08
Medlem
Citat:
Jag r 50+ och mina barn brjar bli stora, bara en kvar som inte r myndig och lmnat boet.

Sedan jag blev ensamstende fr 8 r sen eller nr det var s har jag kmpat ekonomiskt fr att f allt att g ihop. 3 barn varav 1 p heltid kostar.
Jag har sjlv ftt kpa begagnade klder ( inget fel med det sklart) fr att f allt att g ihop och unnar mig sllan saker som kostar fr mycket eller r nytt.
Det jag prioriterat r att barnen ska ta nyttig mat lagad frn grunden och inte sakna ngot.
Jag har en ln p ca 600k om r s jag tjnar inte jttedligt men det rcker inte alls lngt nr man har ett stort hus och bil etc.
Iofs behver du inte ha kvar efterlevandeskyddet om du inte har en sambo, barnen ska klara sig sjlva d de blivit vuxna,
MEN det r ngot fel i dina levnadskostnader eftersom du har s hga kostnader att 600k i inkomst knappt rcker, s du behver snart minska p hus (och bil)kostnaderna eftersom du nd inte kommer att ha rd att ha det s d du blir pensionr...
Citera
2025-08-14, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Men, skynda dej till srskolan nu, ses ivg...

Varfr denna dryga attityd speciellt som du har fel?

Risken att d i frtid r som strst nr du r nyfdd och sedan minskar den succesivt.
Citera
2025-08-14, 12:53
Medlem
Citat:
Jag har rknat lite och det kommer att innebra ett par 1000-lappar mer fr mig i mnaden den dagen jag gr i pension.
Det hr kan vl fan omjligen stmma eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in