Citat:
Ursprungligen postat av
ReflektivInsikt
Om det enda sättet att undvika att Ryssland vinner kriget i Ukraina och tar över hela landet är att skicka trupper från Europa, skulle Europas medborgare stödja det?
Jag menar att situationen på slagfältet är sådan att Ukraina inte har nog med soldater att vinna. Att endast skicka vapen räcker inte, det behövs folk som sitter i skyttegravarna också. Drönare, artelleri och stridsplan kan inte hålla mark själva. Jag är också av uppfattningen att Putin kommer fortsätta kriget till han har hela Ukraina. Han kommer inte sluta av sig själv.
Då återstår valet, antingen skicka soldater från Sverige och andra Europeiska länder, eller låta Putin vinna och ta hela landet. Vilket alternativ skulle vara att föredra?
Det har gjorts opinionsundersökningar på detta - googla gärna fram dem. Fritt från minnet vill jag minnas att de allra mest rysshatande länderna (Skandinavien/Baltikum) hade skrämmande 20% som ville detta. Men i de flesta länder låg det lägre. Det är undersökningar från 2022/2023.
Där finns ju också "grader i helvetet". Jag är fullständigt emot detta och tycker risk/reward är tok-dålig. Don't get me wrong, jag tror vi skulle kunna vinna, problemet är vad vi skulle tjäna på det.
Men OM vi skulle göra det, så skulle vi i så fall "ockupera" västra Ukraina, och hela gränsen mot Lviv. Vi skulle kunna sköta all inrikes kontroll och hjälpa till att fånga alla mobiliserade ukrainier och tvinga dem till gränsen. Det skulle frigöra hundratusentals ukrainska soldater.
Men det är givetvis en "slippery slope".
Plus att vi kan göra en risk/reward bedömning på hur det ser ut nu. Men det är svårt att gissa slutet. Kärnvapenattacker från Ryssland? Kina börjar stödja Ryssland mer aktivt?