2025-08-12, 22:46
Medlem
bralesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Det mesta av det där betalar man någon som kommer och löser. Inte fan går medlemmar ut och skottar och klipper gräset eller städar trapphusen själva.

Låter mer som ett feministiskt kollektiv än en BRF.

I min brf klipper de i styrelsen gräset haha
Citera
2025-08-12, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det beror helt på hur upplägget i respektive förening ser ut. Trappstädning och snöröjning kan ingå i avgiften eller ligga fördelat enligt schema på medlemmarna.

Och i en förening där 90% enligt TS utsaga verkar åka rullstol kanske man får ta in extern hjälp. Helt hål i huvudet att medlemmarna ska sköta detta om majoriteten är 80+.

Citat:
Ursprungligen postat av braless
I min brf klipper de i styrelsen gräset haha

Ja, alltså om någon vill ta sig an det så är det uppskattat eftersom det sparar föreningen pengar som kan gå till annat eller sänkt avgift. Däremot kan man kanske inte lägga kravet på medlemmar och sen klaga på att de som är 80+ inte klarar det. Då är det läge att någon annan kommer då och då och klipper buskarna och gräset..
Citera
2025-08-13, 08:35
Moderator
rotadents avatar
Citat:
BRF:r kan innebära alla möjliga problem. Ju mindre en BRF är desto känsligare för in och utflyttningar blir den.

Rent allmänt om BRF:
Unga som flyttar in och köper (oftast med hjälp av föräldrar) verkar ofta tro att det är samma sak som att bo i en hyresrätt. DVS att andra ska lösa ens problem och sköta trappstädning, ta fram vilket företag som ska byta stammar osv. Det är helt okej för en hyresrätt för där betalar man för den servicen. Ett generellt bekvämt boende med andra ord. Men i en BRF krävs det vanligtvis att man drar sitt strå till stacken, att man sköter sin del av trappstädningen, gräsklippning, snöskottning är med och tar fram planer för de kommande 2-5-10-20-40 åren för föreningen. Tyvärr är många unga fullständigt söndercurlade och tror att alla andra ska lösa allt.

Sen har du vissa av de gamla som är riktiga snålkukar som inte fattar att det är dags att byta fönster efter 40 år eller att stambyte/renovering måste göras innan en större olycka kommer inträffa. För det har ju alltid funkat och finns ingen anledning till underhåll.

Sen har vi ju ibland styrelser som bara vill bestämma styra och ställa utan förankring i verkligheten.

Ovan är ju lite generaliserat som ni fattar.

Jag har vänner och arbetskamrater som bor i diverse BRF:r och det funkar väldigt olika. Är det en mindre förening så där alla fattar att de måste bidra så kan det funka väl, men finns det någon eller några få som inte bidrar så blir det tjafs och det är bara segt.

Har en kompis som bor i Sveriges största bostadsrättsförening och hon tycker det funkar riktigt bra, för där har man lejt ut det mesta, och har även egna fastighetsskötare om jag inte minns fel. Så skötsel av grönytor, halkbekämpning, trappstädning mm funkar utmärkt utan att man har städveckor. Givetvis betalar de ju för det med sin avgift, men det är verkligen det bästa sättet att lösa det på tycker jag. Sen så har de också lite extra service med att hjälpa till när något krånglar i någon lägenhet som egentligen är den boendes sak att lösa. I och med att föreningen är stor så kan man även administrativa tjänster, dessutom är styrelsen proffs, då den består av folk som kan både juridik, ekonomi, fastighetsförvaltning, upphandling och uppföljning av tjänster osv.

Jag har bott i ett antal föreningar av olika storlek, men har aldrig behövt hålla på med trappstädning, gräsklippning och liknande. Så det där är ju väldigt olika och beror väl främst på vilken ekonomi föreningen har och vilka möjligheter man har att leja ut saker till en rimlig kostnad. Jag har bott i föreningar där pensionärer som bor i föreningen har fått lön för att göra vissa saker (klippa gräs, skotta, städa trappen). För större föreningar är det väl standard att leja ut i princip allt. Det minskar ju mängden tjafs och friktion rejält och kvaliteten blir i regel bättre, men kostar så klart. Mina föräldrar bor också i en av Sveriges största föreningar (inte den största) och de har anställda fastighetsskötare, ekonomipersonal etc. Så det är ju en helt annan sak än för mer normala föreningar. Omsätter man en jäkla massa pengar måste man så klart professionalisera sin förvaltning, man handlar i regel upp för så pass stora belopp att det kan gå åt helvete rejält om man inte vet vad man håller på med...

Hela konstruktionen är egentligt väldigt märklig. Att sätta amatörer att förvalta något som dels är värt en jävla massa pengar, dels kräver specialkunskaper och dels skulle innebära ruin och elände för alla inblandade om det gick åt helvete. Jag skulle säga att med tanke på det funkar det generellt förvånansvärt bra i de flesta fall.
Citera
2025-08-13, 10:36
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag har bott i ett antal föreningar av olika storlek, men har aldrig behövt hålla på med trappstädning, gräsklippning och liknande. Så det där är ju väldigt olika och beror väl främst på vilken ekonomi föreningen har och vilka möjligheter man har att leja ut saker till en rimlig kostnad. Jag har bott i föreningar där pensionärer som bor i föreningen har fått lön för att göra vissa saker (klippa gräs, skotta, städa trappen). För större föreningar är det väl standard att leja ut i princip allt. Det minskar ju mängden tjafs och friktion rejält och kvaliteten blir i regel bättre, men kostar så klart. Mina föräldrar bor också i en av Sveriges största föreningar (inte den största) och de har anställda fastighetsskötare, ekonomipersonal etc. Så det är ju en helt annan sak än för mer normala föreningar. Omsätter man en jäkla massa pengar måste man så klart professionalisera sin förvaltning, man handlar i regel upp för så pass stora belopp att det kan gå åt helvete rejält om man inte vet vad man håller på med...

Hela konstruktionen är egentligt väldigt märklig. Att sätta amatörer att förvalta något som dels är värt en jävla massa pengar, dels kräver specialkunskaper och dels skulle innebära ruin och elände för alla inblandade om det gick åt helvete. Jag skulle säga att med tanke på det funkar det generellt förvånansvärt bra i de flesta fall.
Ja hela bostadsrättsiden bygger på att medlemmarna ändå är delaktiga och drar åt samma håll. De föreningar jag bott i har faktiskt fungerat väl, men de har ändå varit rätt stora och man lejde ut det mesta av underhåll och skötsel. Sen finns ju alltid det de som vill ha så låg kostnad så möjligt, där är det ytterst viktigt att de inte kommer i majoritet, får då kommer underhåll och fastighetsunderhåll av långsiktigt slag bli extremt eftersatt. Hade i en av föreningarna två som drev att vi skulle sköta trappstäd och grönytor själva, var ett jävla tjat och mailande om det, och på nästa stämma så bad jag om ordet i den punkten. Där lade jag förslaget att de två familjerna skulle sköta trappstädning och grönytor mot en mindre betalning, men då skulle villkoret vara att det skedde 365 dagar om året. Dvs att de alltid hade ansvar och det var det inte intresserade av, sen diskuterades inte det mer så länge vi bodde där i alla fall. Fick efteråt flera glada tillrop från grannar över min lilla kupp.

Men jag är verkligen förvånad över att det inte går åt skogen oftare i dessa föreningar med många amatörer som inte förstår fastighetsförvaltning, det kan bli riktigt dyrt om det inte görs ordentligt. Sen tror jag som jag tidigare nämnt i tråden, att vi kommer se ökade konkurser då många fastigheter nu är till åren komna och kanske inte så välskötta.
Citera
2025-08-13, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Har en anhörig som bor i en förening med helt motsatt problem. Ganska stor förening, mellan 50-100lgh. Styrelsen är i 50-60 års åldern. Väldans handlingskraftiga. Ekonomiska, sköter renoveringar på ekonomiskt och förnuftigt sätt. 80% ca av de boende är mellan 23-35 år. Enligt ordförande som jag pratat med, så flyr de yngre nästan allt som har gällande att involvera sig med styrelsearbete. Själv suttit i brfstyrelser ca 15 år. Det jag framförallt uppskattade med de som var 70-75 år var: de kunde göra prognoser, förhandla räntor, elpris, väldigt kunniga i ekonomiska frågor. De hade tiden att engagera sig helhjärtat administrativt.
Prooblemet blir väl om dessa driftiga medelålders person inte efterträds:
Nu är det länge sen jag bodde i en BRF och satt i en styrelse: Men har några på jobbet. samt att frugans son bodde i en fram till 2022.
Det verkar som det nu börjar bli svårt att få tag på folk som vill engagera sig, och många blir tagna på sängen när ordförande och sekreterare 80+ blir sjuka eller avlider.
Det är nämligen det som händer, helt plötsligt är den pigge 60åringen 80+ och börjar få krämpor.
Och det verkar samma i en landsortsförening där lägenheterna säljs för några hundra tusen eller en central förening där folk lånar upp 5-10 miljoner, för att köpa en bostad.
Så frågan är hur framtiden kommer att bli med BRF, som varit en viktig bostadsform i Sverige nu i 70år.
Citera
2025-08-13, 11:01
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ja hela bostadsrättsiden bygger på att medlemmarna ändå är delaktiga och drar åt samma håll. De föreningar jag bott i har faktiskt fungerat väl, men de har ändå varit rätt stora och man lejde ut det mesta av underhåll och skötsel. Sen finns ju alltid det de som vill ha så låg kostnad så möjligt, där är det ytterst viktigt att de inte kommer i majoritet, får då kommer underhåll och fastighetsunderhåll av långsiktigt slag bli extremt eftersatt. Hade i en av föreningarna två som drev att vi skulle sköta trappstäd och grönytor själva, var ett jävla tjat och mailande om det, och på nästa stämma så bad jag om ordet i den punkten. Där lade jag förslaget att de två familjerna skulle sköta trappstädning och grönytor mot en mindre betalning, men då skulle villkoret vara att det skedde 365 dagar om året. Dvs att de alltid hade ansvar och det var det inte intresserade av, sen diskuterades inte det mer så länge vi bodde där i alla fall. Fick efteråt flera glada tillrop från grannar över min lilla kupp.

Men jag är verkligen förvånad över att det inte går åt skogen oftare i dessa föreningar med många amatörer som inte förstår fastighetsförvaltning, det kan bli riktigt dyrt om det inte görs ordentligt. Sen tror jag som jag tidigare nämnt i tråden, att vi kommer se ökade konkurser då många fastigheter nu är till åren komna och kanske inte så välskötta.

Den enda förening jag bott i som varit verkligt eftersatt var en ombildning där tidigare hyresvärd inte hade skött fastigheten utan istället satsat på att pressa ned hyrorna och intressera sig för sitt övriga fastighetsbestånd. Det var verkligen inte ett bra läge att köpa loss en fastighet och bilda Brf... Fanns massor att göra och redan hög belåning. Sämre förutsättningar än jag förstod när jag köpte, annars hade jag aldrig köpt där. Att huset är eftersatt kan man ju rätt ofta lösa, men det kräver långsiktighet, strategiskt tänkande och en styrelse som är villig att höja avgifterna, läsa på och göra saker på rätt sätt i rätt ordning och som står på sig mot medlemmarna. Avgiftshöjningar är aldrig populära men det är helt centralt att ha en ekonomi i balans. Problemet många möts av nu är att de har skitit i underhållet för att hålla nere avgifterna och då blir fallhöjden stor. De behöver investera en massa pengar, upplåningen är dyrare nu när räntan är högre och de som varit vana vid låga avgifter blir upprörda när det sker höjningar på flera tiotals procent flera gånger om...

Där jag bor nu går avgiften upp några enstaka procent varje år för att täcka kostnadsökningarna. Föreningen har god ekonomi, husen är väldigt välskötta och det finns en rejäl underhållsfond. Det ska väldigt mycket till om föreningen ska hamna i trångmål som det är nu. Man ska alltid kolla föreningen innan man kärar ned sig i lägenheten och tappar omdömet...
Citera
2025-08-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Den enda förening jag bott i som varit verkligt eftersatt var en ombildning där tidigare hyresvärd inte hade skött fastigheten utan istället satsat på att pressa ned hyrorna och intressera sig för sitt övriga fastighetsbestånd. Det var verkligen inte ett bra läge att köpa loss en fastighet och bilda Brf... Fanns massor att göra och redan hög belåning. Sämre förutsättningar än jag förstod när jag köpte, annars hade jag aldrig köpt där. Att huset är eftersatt kan man ju rätt ofta lösa, men det kräver långsiktighet, strategiskt tänkande och en styrelse som är villig att höja avgifterna, läsa på och göra saker på rätt sätt i rätt ordning och som står på sig mot medlemmarna. Avgiftshöjningar är aldrig populära men det är helt centralt att ha en ekonomi i balans. Problemet många möts av nu är att de har skitit i underhållet för att hålla nere avgifterna och då blir fallhöjden stor. De behöver investera en massa pengar, upplåningen är dyrare nu när räntan är högre och de som varit vana vid låga avgifter blir upprörda när det sker höjningar på flera tiotals procent flera gånger om...

Där jag bor nu går avgiften upp några enstaka procent varje år för att täcka kostnadsökningarna. Föreningen har god ekonomi, husen är väldigt välskötta och det finns en rejäl underhållsfond. Det ska väldigt mycket till om föreningen ska hamna i trångmål som det är nu. Man ska alltid kolla föreningen innan man kärar ned sig i lägenheten och tappar omdömet...
Det du såg är tyvärr inte helt ovanligt:
Vet ett antal ombildningar som genomfördes p.g.a att tidigare ägare insett att det krävdes stora renoveringar och själva initierade en ombildning för att kunna sälja fastigheten till en förening i stället för att investera stora belopp i en renovering.
Man bör vara vaksam på vad man köper, men det krävs engagemang och kunskap för att driva en BRF.
Citera
2025-08-13, 12:46
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det du såg är tyvärr inte helt ovanligt:
Vet ett antal ombildningar som genomfördes p.g.a att tidigare ägare insett att det krävdes stora renoveringar och själva initierade en ombildning för att kunna sälja fastigheten till en förening i stället för att investera stora belopp i en renovering.
Man bör vara vaksam på vad man köper, men det krävs engagemang och kunskap för att driva en BRF.

Problemet vid en ombildning är att de blivande medlemmarna dessutom är totala amatörer i många fall. De kanske aldrig har bott i BR tidigare och förstår inte hur det fungerar och vilket ansvar de kommer att behöva ta. Jag har också sett flera exempel i min närhet på ombildningar där de personerna som varit drivande i ombildningen och satt sig i styrelse sedan har cashat ut snabbt och flyttat. Sen sitter ett gäng människor kvar som lät sig övertalas att ombilda och inte förstår hur något fungerar. Det är en ganska tuff sits. Allt går att lösa, men risken finns att du får lägga mycket pengar på att ta in hjälp från olika företag som kan styra upp ekonomi, underhållsplan etc. Samtidigt kan så klart en ombildning vara en fantastisk möjlighet för de boende.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in