Citat:
Ursprungligen postat av
DrGiggles
Har en anhörig som bor i en förening med helt motsatt problem. Ganska stor förening, mellan 50-100lgh. Styrelsen är i 50-60 års åldern. Väldans handlingskraftiga. Ekonomiska, sköter renoveringar på ekonomiskt och förnuftigt sätt. 80% ca av de boende är mellan 23-35 år. Enligt ordförande som jag pratat med, så flyr de yngre nästan allt som har gällande att involvera sig med styrelsearbete. Själv suttit i brfstyrelser ca 15 år. Det jag framförallt uppskattade med de som var 70-75 år var: de kunde göra prognoser, förhandla räntor, elpris, väldigt kunniga i ekonomiska frågor. De hade tiden att engagera sig helhjärtat administrativt.
Prooblemet blir väl om dessa driftiga medelålders person inte efterträds:
Nu är det länge sen jag bodde i en BRF och satt i en styrelse: Men har några på jobbet. samt att frugans son bodde i en fram till 2022.
Det verkar som det nu börjar bli svårt att få tag på folk som vill engagera sig, och många blir tagna på sängen när ordförande och sekreterare 80+ blir sjuka eller avlider.
Det är nämligen det som händer, helt plötsligt är den pigge 60åringen 80+ och börjar få krämpor.
Och det verkar samma i en landsortsförening där lägenheterna säljs för några hundra tusen eller en central förening där folk lånar upp 5-10 miljoner, för att köpa en bostad.
Så frågan är hur framtiden kommer att bli med BRF, som varit en viktig bostadsform i Sverige nu i 70år.