2025-08-13, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Du måste kunna identifiera dig när du kör bil. Im det sedan är med körkort eller annan ID-handling är upp till dig.
Nej, det är inte upp till dig. Lagen säger väldigt tydligt att du ska ha med dig körkortet. Undantaget är om det är mindre än två månader sen och körkortet ännu inte har lämnats ut.
Citera
2025-08-13, 08:46
Medlem
Flyer6s avatar
Är ni sjuka i huvudet hela högen?

Bara för att man inte kan uppvisa körkort vid kontroll ska man fan inte bli skjuten av snuten. Helt befängt.
Citera
2025-08-13, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Den stora frågan är varför han inte kunde tänka sig att lämna över körkortet och istället ville diskutera varför han stoppades.

Många vill veta varför de blir stoppade - polisen brukar därför berätta när de t ex har körkortskontroll eller nykterhetskontroll.

Om Polisen stannar någon utan uppenbar anledning och begär att få se körkort så undrar nog de flesta vad som pågår - särskilt om om man är en medelålders vit man.

Det intressanta är vad som hände som ledde fram till att elpistolen användes.

Blev det tjafs som blev värre och värre och höll på att balla ur så att polisen tvingades använda elpistolen?

Eller var det en polis (ny och oerfaren eller en polis som helt enkelt hade en dålig dag) som ballade ur när en person vägrade visa körkortet?
Citera
2025-08-13, 08:48
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Trams. När jag tog körkortet så sa provledaren att man inte måste det, och jag har aldrig med mig det, så att polisen inte kan ta det.

Du menar att bara för du inte har körkortet med dig så kan inte polisen förr eller senare spärra eller avregistrera ditt körkort digitalt om det blir aktuellt?
Citera
2025-08-13, 08:56
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6

Bara för att man inte kan uppvisa körkort vid kontroll ska man fan inte bli skjuten av snuten. Helt befängt.

Nu har vi inte hört hela historien.
Blev elchocks mannen aggressiv, varför vägrade han visa körkortet, tar en halv sekund.

Körde han fort igenom trafikolyckan, varför ingen respekt för blåljus

Nissen gjorde fel och få ta konsekvenserna, att grina ut i media 😆🤣
Citera
2025-08-13, 09:01
Avstängd
Dumdrygs avatar
Klart att Magnus har gjort fel. Det är standard att polisen kontrollerar körkortet när man blir stoppad. Att inte lyda ordningsväsendet är ett ju ett brott. Idiotiskt att börja diskutera med polisen.

Men sen var det ju ändå övervåld att zappa med elpistol.

Polisen utreder ju en dödsolycka och kan vilja kontrollera bilister för att de kan ha varit involverade i olyckan. Korkat av Magnus att inte bara överlämna körkortet.
Citera
2025-08-13, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Trams. När jag tog körkortet så sa provledaren att man inte måste det, och jag har aldrig med mig det, så att polisen inte kan ta det.

Tror du att det spelar någon roll?
Citera
2025-08-13, 09:16
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Många vill veta varför de blir stoppade - polisen brukar därför berätta när de t ex har körkortskontroll eller nykterhetskontroll.

Om Polisen stannar någon utan uppenbar anledning och begär att få se körkort så undrar nog de flesta vad som pågår - särskilt om om man är en medelålders vit man.

Det intressanta är vad som hände som ledde fram till att elpistolen användes.

Blev det tjafs som blev värre och värre och höll på att balla ur så att polisen tvingades använda elpistolen?

Eller var det en polis (ny och oerfaren eller en polis som helt enkelt hade en dålig dag) som ballade ur när en person vägrade visa körkortet?
Går det inte att räcka över körkort samtidigt som man undrar vad som pågår? Att vägra räcka över det känns ju väldigt suspekt utifrån polisen perspektiv. Övervåld ja kanske. Två fel blir inte ett rätt och tyvärr väger polisens ord tyngre i en rättegång…

Naturligtvis borde saken utredas och har inte polisen kameror på sig nuförtiden eller har jag sett för mycket film? Det borde ju annars vara något som enkelt kan avgöra skuldfrågan.
Citera
2025-08-13, 09:19
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyer6

Riktigt vidrigt beteende. Magnus är ingen hård brottsling.

Jag har sett en amerikansk polis zappa en civilist en gång, då civilisten kört på o dödat minst en person. Civilisten, stor, försökte motsätta sig arrest och köra därifrån. Då tyckte jag polisen gjorde rätt.

Det här är övervåld.
Citera
2025-08-13, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Låter som någon som gråter ut i en tyck-synd-om-mig-artikel. Jag antar att vi som brukligt bara får höra på hans sida av storyn. Myndigheter brukar ju inte uttala sig i enskilda ärenden, de kan rent av vara förhindrade att göra detta. Frågan är varför tidningarna är så glada för att publicera snyftartiklar, publicera saker som de faktiskt inte faktakollat på ett seriöst sätt. Genom att publicera sånt så kan de ju måla upp en ganska skev bild av vad som försiggår i Sverige.

Vad gäller vapnen polis har så är de väl främst avsedda för försvar och användande av vapen är ju inte nödvändigtvis till för att göra ett gripande. Det skulle kunna varit så att Magnus var rätt utåtagerande och gjorde sig förtjänt av att bli taserad?
”Taserad”? Är du dum i huvudet?
Citera
2025-08-13, 09:25
Medlem
supremanics avatar
Min teori: Snuten var lätt hysterisk efter att sett en olycka med dödlig utgång. Magnus åker förbi platsen och snuten som är uppspelt upplever att han kör för fort.
Snuten stoppar Magnus och skriker något i stil med "Du kör ju som en jävla idiot! Ge hit körkortet!".
Magnus som upplever att han inte kört för fort uppfattar detta som att polisen helt enkelt tänker rycka körkortet på plats och vill då diskutera saken, något som den hysteriska snuten istället besvarar med el-chock.
Citera
2025-08-13, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Du måste visa körkort, pass eller Nationellt ID kort.

Som jag minns det är det bara att man måste identifiera sig. Vet en bekant som fick identifiera sig genom namn + adress + personnummer på familjemedlem. Det i kombination med att bilen också tillhörde detta hushåll var förmodligen tillräckligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in