2025-08-13, 00:20
Medlem
Kan man köpa och äga en scooter i thailand som turist?
Citera
2025-08-13, 00:53
Medlem
kalkryggars avatar
Jo visst kan du köpa en men du måste ha svenskt körkort med motorcykelbehörighet. Till ett svenskt körkort måste du också ha ett speciellt tillstånd. Om du inte har detta rätt och råkar ut för en olycka så kan du sitta rejält i skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Ja, jag har dumpat fyra stycken där. Varje gång jag drar dit så köper jag en men innan jag åker hem så lämnar jag dom på trottoarerna. För mig är det som att köpa en cykel så jag skiter i vilket, orkar inte klydda med det

Ett sånt korkat beteende. Man måste vara lite extra WT när man beter sig så illa.
Citera
2025-08-13, 01:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo visst kan du köpa en men du måste ha svenskt körkort med motorcykelbehörighet. Till ett svenskt körkort måste du också ha ett speciellt tillstånd. Om du inte har detta rätt och råkar ut för en olycka så kan du sitta rejält i skiten.

Ett sånt korkat beteende. Man måste vara lite extra WT när man beter sig så illa.

Internationellt körkort verkar det vara. Man får inte ens köra bil om man har ett B svenskt. Verkar dock inte vara särskilt svårt att skaffa ett MC-körkort i Thailand. Lite synd att inte det omvända gäller för det är ju både dyrt och tidskrävande numera att ta MC kort i Sverige.
Citera
2025-08-13, 01:12
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Internationellt körkort verkar det vara. Man får inte ens köra bil om man har ett B svenskt. Verkar dock inte vara särskilt svårt att skaffa ett MC-körkort i Thailand. Lite synd att inte det omvända gäller för det är ju både dyrt och tidskrävande numera att ta MC kort i Sverige.

Ja du kan också ha ett internationellt körkort. Men även där måste du ha det speciella (kommer inte ihåg vad det heter) tillståndet till det.

För att skaffa ett körkort i Thailand så har jag för mig att du måste ha en address i Thailand samt ett läkarintyg.
Citera
2025-08-13, 03:09
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:

Hur är det illa? Den står där ute för någon att ta gratis
Citera
2025-08-13, 03:14
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Hur är det illa? Den står där ute för någon att ta gratis

Den kan bli ståendes där ganska länge. Varför ger du den inte aktivt till någon då istället för?
Citera
2025-08-13, 03:49
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ja, jag har dumpat fyra stycken där. Varje gång jag drar dit så köper jag en men innan jag åker hem så lämnar jag dom på trottoarerna. För mig är det som att köpa en cykel så jag skiter i vilket, orkar inte klydda med det

Du betalar säkert för den. Men har du papper på att du är ägare?
För det krävs fast adress/husbok eller liknande.
Citera
2025-08-13, 08:30
Avstängd
67arigGubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Du betalar säkert för den. Men har du papper på att du är ägare?
För det krävs fast adress/husbok eller liknande.

Vem bryr sig om det? Sålänge den som står som ägare inte bryr sig om den längre då den fått pengar.

Mycket bättre än att åka ut för en moppescam o tvingas betala 17000kr för en minimal repa.
Citera
2025-08-13, 09:33
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Identiteten till varje motorcykel kallas Green book.

För att skriva över den till dig krävs Passport och Visa, en fast adress, Notification of residence certificate (ej TM30)

Required documents for "Residence Certificate"
1. Residence Certificate Application Form in Thailand
2. Original passport (as well as a copy of the biodata page, current visa, most recent entry stamp, and TM.6 Card)
3. Receipt of 90-day Report Notification
4. A copy of your Address Notification Receipt (TM.30).
5. A copy of your house lease agreement and rental contract where you stay including:
– A copy of ID/Passport (if a foreigner) of the landlord
– A copy of the house registration book of the landlord
– A copy of the title deed to confirm who is the owner required if the landlord is not a household
6. One passport-size photo (white background taken within 6 months)

https://thailand-elite.com/what-is-a-residence-certificate-and-how-to-get-it/
Citera
2025-08-13, 13:54
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Citat:
Den kan bli ståendes där ganska länge. Varför ger du den inte aktivt till någon då istället för?

Nej inte i Thailand, nycklarna sitter i
Citera
2025-08-15, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 67arigGubbe
Vem bryr sig om det? Sålänge den som står som ägare inte bryr sig om den längre då den fått pengar.

Mycket bättre än att åka ut för en moppescam o tvingas betala 17000kr för en minimal repa.

17000kr är snarare vad du får betala på sjukhuset när man kört i diket med en motorcykel utan papper, skatt och försäkring.

Nej, det är nog inte så ekonomiskt att köpa en motorcykel varje gång man åker till Thailand för att spara en hundralapp om man nu råkar repa en motorcykel. Kanske om man stannar flera månader varje gång och köper ett ruckel för mindre än 10,000 THB.
Citera
2025-08-15, 22:15
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n7qct34
Kan man köpa och äga en scooter i thailand som turist?

Svaret är nej.

Och då kan vi stänga denna tråd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här