2025-08-12, 02:48
Moderator
Arne.Ankas avatar
Det skiljer ~3000kr mellan 1440p och 4k, 4k är dessutom mycket mer tungdrivet såpass att frameraten är typ hälften jämfört med 1440p.

Ska köpa ny skärm förmodligen 32" och funderar på om det är värt att gå upp till 4k, vad säger flashbackliten, är 4k bra eller anus till en dator som bla används till spel, surf och filmer?

1440p
https://www.techspot.com/articles-info/2984/bench/1440p-Ultra.png

4k
https://www.techspot.com/articles-info/2984/bench/2160p-Ultra.png

/A.A
Citera
2025-08-12, 04:56
Medlem
OneTaps avatar
de beror väl på om du har en dator som pallar trycket utan frys lagg o vilka sorts spel du spelar :P ja tycker 1440p e en sweet spot då ja spelar rätt blandade spel o även comp spel typ CS o valorant =) men ifall du mest lirar bög spel typ hogwarts o elder scrolls så kanske 4k e mer värt än o maxa frames :P
Senast redigerad av OneTap 2025-08-12 kl. 05:11.
Citera
2025-08-12, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Det skiljer ~3000kr mellan 1440p och 4k, 4k är dessutom mycket mer tungdrivet såpass att frameraten är typ hälften jämfört med 1440p.

Ska köpa ny skärm förmodligen 32" och funderar på om det är värt att gå upp till 4k, vad säger flashbackliten, är 4k bra eller anus till en dator som bla används till spel, surf och filmer?

1440p
https://www.techspot.com/articles-info/2984/bench/1440p-Ultra.png

4k
https://www.techspot.com/articles-info/2984/bench/2160p-Ultra.png

/A.A

Beror på vad du har för graffekort. I 4K så hamnar nästan all belastning på grafikkortet.
Citera
2025-08-12, 09:26
Medlem
peterZiipens avatar
Rekommenderar att ta en titt på Sweclockers forum kring denna typ av fråga, finns mycket matnyttigt där. Ett exempel:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1736542-koprad-1440-vs-4k-for-en-noob

Sweclockers > OneTap, alla dar i veckan.
Citera
2025-08-12, 10:00
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Jag kör 32 tum på 1440p och tycker det ser bra ut men min dator är t.om för klen för det.

Upplever att man måste sitta mycket längre från skärmen annars stirrar man in i pixlar samt ansträngande för ögonen under en längre tid. Har rätt dålig översikt över vad som händer i FPS spel så då tappar det ju vitsen helt, känns väl bättre för personer som vill undvika dubbla skärmar och håller på med programmering och sånt.
Citera
2025-08-12, 10:24
Medlem
Kalaskula544s avatar
27" 1440P OLED-skärm.
Citera
2025-08-12, 10:55
Medlem
Clownfysiks avatar
Jag skulle säga att det kokar ned till vilken hårdvara du har att driva skärmen med och hur kräsen du är. Är pengar ingen faktor och du har det värsta grafikkort och processor som finns på marknaden så kör på 4k. Annars kanske ”halv 4k” är den bättre strategin? Du får otroligt mycket bättre bang for buck där.
Citera
2025-08-12, 11:37
Moderator
Arne.Ankas avatar
Fundera på en sak, har 1440p idag och jag ser direkt om ett spel startar upp i 1080p för bilden blir liksom suddig men med 4k så blir 1080p istället halva skärmens upplösning, blir det ändå suddigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Beror på vad du har för graffekort. I 4K så hamnar nästan all belastning på grafikkortet.
9070xt oc så rätt hyffsat.

Citat:
Ursprungligen postat av Tropicmadness
Upplever att man måste sitta mycket längre från skärmen annars stirrar man in i pixlar samt ansträngande för ögonen under en längre tid. Har rätt dålig översikt över vad som händer i FPS spel så då tappar det ju vitsen helt, känns väl bättre för personer som vill undvika dubbla skärmar och håller på med programmering och sånt.
Fler pixlar med samma skärmstorlek borde vara en fördel när man bla surfar, mindre pixlig text till ex.

Citat:
Ursprungligen postat av Clownfysik
Jag skulle säga att det kokar ned till vilken hårdvara du har att driva skärmen med och hur kräsen du är.
Lite de där jag tänker på, vissa spel är det skitsamma om man har 25fps eller 100fps men kör man doom till ex: så vill jag ha mer än 60iallafall.
Citera
2025-08-12, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Fundera på en sak, har 1440p idag och jag ser direkt om ett spel startar upp i 1080p för bilden blir liksom suddig men med 4k så blir 1080p istället halva skärmens upplösning, blir det ändå suddigt?

9070xt oc så rätt hyffsat.

Fler pixlar med samma skärmstorlek borde vara en fördel när man bla surfar, mindre pixlig text till ex.

Lite de där jag tänker på, vissa spel är det skitsamma om man har 25fps eller 100fps men kör man doom till ex: så vill jag ha mer än 60iallafall.

Du ska alltid köra i native upplösning. Ditt graffe är bra som fan. Sen beror det på lite vad du spelar. Spelar du singelspel så maxa allt bara. Kör du MP så kan du med fördel dra ner på inställningarna för extra fps.
Citera
2025-08-12, 16:39
Medlem
Citat:
Du ska alltid köra i native upplösning. Ditt graffe är bra som fan. Sen beror det på lite vad du spelar. Spelar du singelspel så maxa allt bara. Kör du MP så kan du med fördel dra ner på inställningarna för extra fps.

Varför köra native när 9070xt har FSR 4, du får dubbla frameraten utan att det alls syns någon skillnad. T.o.m. spel som bara stöder FSR 2 kan man med fördel köra uppskalade och få en rejäl framerate boost.
Citera
2025-08-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Varför köra native när 9070xt har FSR 4, du får dubbla frameraten utan att det alls syns någon skillnad. T.o.m. spel som bara stöder FSR 2 kan man med fördel köra uppskalade och få en rejäl framerate boost.

Native ger bäst grafik och lirar man singelspel så finns det ingen anledning att jaga fps. Som jag skrev; ska man lira online mot andra så vill man ha mer fps o då kan fsr4 vara aktuellt. Sen beror det på vad för spel man ska lira. CS2/Fortnite mm kräver knappast så mycket idag.
Citera
2025-08-13, 00:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Lutar mot att jag köper 4k men fan vet vilken storlek, funderar på om 32" blir för stort

Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Rekommenderar att ta en titt på Sweclockers forum kring denna typ av fråga, finns mycket matnyttigt där. Ett exempel:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1736542-koprad-1440-vs-4k-for-en-noob

Sweclockers > OneTap, alla dar i veckan.
Ofta rätt tråkiga diskussioner på den sidan.

Citat:
Native ger bäst grafik och lirar man singelspel så finns det ingen anledning att jaga fps.
Tvärtom, vill helst ligga över 60 fps för alla spel med rörelser och är det snabba skjutaskjutaspel så är över 100 rätt gott.

Citat:
Ditt graffe är bra som fan.
Hyffsat med 9800x3d, 64gb ram och nvme, fick typ 105-115 fps i doom dark ages och >999 i doom 2 hell on earth

Citat:
Sen beror det på lite vad du spelar.
Spelar i stort sett allt möjligt så att optimera för en viss genre är inte möjligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in