Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-11, 15:16
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Det är en korrekt analys tycker jag!
Augusti har nästan försvunnit som sommarmånad sista åren, verkar inte bli något undantag denna gången heller, tempen orkar knappt över 20 grader, eller är strax under mitt på dagen. På kvällen får man ha på sig höstjackan, då är det inte sommar längre.

Jag kommer inte ihåg att det var så här förr, Augusti kunde vara den bästa månaden men numera är sommaren mer eller mindre över då. Något har hänt med Augusti som ingen pratar om. I September och Oktober då börjar dimmorna komma, och i Oktober kan det redan bli halvt som halvt vinter nu för tiden. Sista åren har Oktober varit kallt, ibland kallare än November.
Från 6 augusti. Det har inte hänt något med augusti. Det ska bli 26 grader på torsdag, 24 på fredag i Stockholmsområdet. Blir 28 grader i Malmö på torsdag. Sommaren är inte slut än.
Citera
2025-08-11, 20:57
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Från 6 augusti. Det har inte hänt något med augusti. Det ska bli 26 grader på torsdag, 24 på fredag i Stockholmsområdet. Blir 28 grader i Malmö på torsdag. Sommaren är inte slut än.

Jag tror att vi kommer landa på ungefär som fjolårets Augusti månad i medeltemp, d.v.s runt 14 grader, just nu ligger den på 16.

Blir andra halvan av Augusti betydligt svalare än fjolåret så kan det driva ner medeltemperaturen rejält. Jag tippar just nu på att vi kommer landa på runt 13-14 grader i medel.

Torsdag är hur som helst sista chansen till högsommarvärme här uppe, sen är det över.

Sverige är långt och klimatet olika, vi har väl 8 olika klimatzoner i Sverige så det är klart att säsongen varierar kraftigt mellan landskapen. Fjällen har i princip höst redan, om inte annat kommer det bli nästa vecka på många håll.
Citera
2025-08-12, 10:06
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Känns höstligt ute oavsett om det är 20c som det är just nu,den kvava luften från mitten av Juli till början av Augusti är helt bortblåst. Tunt ozon med ser att stationer omkring mig har UV-index på 8 vilket är väldigt högt såhär sent på sommaren vilket innebär runt 200W/m2 mer energi från solen.
https://ibb.co/bg06J78m
https://ibb.co/xS0FYTgg

Ska bli skönt nästa vecka då det blir höst på riktigt.

Skolarna börjar och det blir svalt väder, ca 16-18 grader.

Sista rycket på sommaren nu.
Citera
2025-08-12, 10:15
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:

Det är färre högsommardagar nu jämfört med tidigare, har redan visat på statistik som visar på det.
Citera
2025-08-12, 12:05
Avstängd
Citat:
Det är färre högsommardagar nu jämfört med tidigare, har redan visat på statistik som visar på det.

Eller som SMHI uttrycker det:

"Samtliga parametrar visar liknande utveckling under de senaste decennierna med fler högsommardygn, större antal högsommardygn i rad, fler tropiska dygn, samt högre dygnsmax- och dygnsmintemperaturer.

Vad gäller högsta dygnsmax- och högsta dygnsmintemperaturerna har under de senaste 40 åren högsta dygnsmintemperaturen ökat mer än högsta dygnsmaxtemperaturen.

"

https://ibb.co/0ypcr7Gx
Citera
2025-08-12, 13:27
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ska bli skönt nästa vecka då det blir höst på riktigt.

Skolarna börjar och det blir svalt väder, ca 16-18 grader.

Sista rycket på sommaren nu.
Höst på riktigt blir det inte i Stockholm nästa vecka. Du menar väl i Norrland?
Citera
2025-08-12, 13:34
Citat:
Höst på riktigt blir det inte i Stockholm nästa vecka. Du menar väl i Norrland?

Ja Norrland kommer få känna på hösten redan nästa vecka.
Citera
2025-08-12, 13:40
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Jag tror att vi kommer landa på ungefär som fjolårets Augusti månad i medeltemp, d.v.s runt 14 grader, just nu ligger den på 16.

Blir andra halvan av Augusti betydligt svalare än fjolåret så kan det driva ner medeltemperaturen rejält. Jag tippar just nu på att vi kommer landa på runt 13-14 grader i medel.

Torsdag är hur som helst sista chansen till högsommarvärme här uppe, sen är det över.

Sverige är långt och klimatet olika, vi har väl 8 olika klimatzoner i Sverige så det är klart att säsongen varierar kraftigt mellan landskapen. Fjällen har i princip höst redan, om inte annat kommer det bli nästa vecka på många håll.
Andra halvan av augusti blir inte betydligt svalare än fjolåret. Varför är det så viktigt för dig att försöka påvisa att årets sommar är sval? Och dina fjällrapporter är konstiga. Det bor ju knappt en människa där. Helt ointressant.
Citera
2025-08-12, 15:23
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Eller som SMHI uttrycker det:

"Samtliga parametrar visar liknande utveckling under de senaste decennierna med fler högsommardygn, större antal högsommardygn i rad, fler tropiska dygn, samt högre dygnsmax- och dygnsmintemperaturer.

Vad gäller högsta dygnsmax- och högsta dygnsmintemperaturerna har under de senaste 40 åren högsta dygnsmintemperaturen ökat mer än högsta dygnsmaxtemperaturen.

"

https://ibb.co/0ypcr7Gx

Nu var det snack om just månaden Augusti och den har fått färre högsommardagar!
Citera
2025-08-12, 15:28
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Andra halvan av augusti blir inte betydligt svalare än fjolåret. Varför är det så viktigt för dig att försöka påvisa att årets sommar är sval? Och dina fjällrapporter är konstiga. Det bor ju knappt en människa där. Helt ointressant.

Varit en mycket hemsk sommar, endast 15 dagar över 25c mot normala 20, det var bra somrar från 2018-2022 sen skit senaste 3 åren, folk blir fetare därför upplever de sommaren som varm men det handlar om den ökade obesitasen!
Citera
2025-08-12, 15:54
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Varit en mycket hemsk sommar, endast 15 dagar över 25c mot normala 20, det var bra somrar från 2018-2022 sen skit senaste 3 åren, folk blir fetare därför upplever de sommaren som varm men det handlar om den ökade obesitasen!
15-25 högsommardagar i Götaland och Svealand är normalt, så det har varit en normal sommar med 16 högsommardagar. Jag räknade med nu på torsdag också, då det ska bli 26 grader.
Citera
2025-08-12, 16:11
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
15-25 högsommardagar i Götaland och Svealand är normalt, så det har varit en normal sommar med 16 högsommardagar. Jag räknade med nu på torsdag också, då det ska bli 26 grader.

Sluta skruva upp antalet, 2 veckor i Juli kan inte kompsensera för den skit vi hade 1 juni-14 Juli samt 26 Juli-11 Augusti. Mer än 80% av sommaren har varit skit alltså inte en bra sommar, resonerar du på samma vis på vintern om det är kallt runt juletid och nyår om att det varit en kall vinter om resten varit milt?.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in