Citat:
Ursprungligen postat av
Madelenfranskogen
Har också funderat på att läsa till SSK. hur svår är utbildningen skulle ni säga? om man bara är seriös klarar man den utan större problem då?
för mig har det växt fram. kul att göra något mer meningsfullt. hjälpa folk, bra kollegor, kan jobba överallt i Sverige. stabil anställning mm.
Sent svar. Dessutom var det drygt 20 år sen jag läste. Det var verkligen inte jättesvårt att fixa programmet. Jag hade inga omtentor alls. Jag hade i o f läst lite annat som strökurser innan på universitetet, jag har läst lite matte och fysik innan. Jag skulle inte klassa mig som smartast och med bästa läshuvudet, men det handlar helt enkelt att fatta vad tentan och studierna går ut på.
Just när det gäller SSK studier så skulle jag säga att programmet enbart ger dig legitimationen och på sin höjd grundläggande kunskap. Det mesta lär man sig dels på VFU (verksamhetsförlagd utbildning) men framförallt på sina första arbetsplatser. Sen så är varje arbetsplats och avdelning olika och har olika specialiteter, särskilt på de stora sjukhusen. Det är inte fel att byta avdelning några gånger under de tidiga åren för att få en god bredd.
Det är vidare rätt lätt att göra lönekarriär om man bara är villig att jobba på och hoppa runt. Efter en eller två år på relevanta avdelningar så kan man ju söka sig till bemanningsbolag och då får en rätt fet lön. Detta är inte för alla, utan kräver att man är lite mogen i sinnet och ansvarstagande, är man inte det så åker man med rätta ut. Men rekommenderar verkligen att testa om man är motiverad.
Tillbaka till pluggtiden:
Är man kille och pluggar på detta program så finns det hur mycket tjejer som helst, men min absoluta rekommendation är att hålla dem på en armlängds avstånd och hålla sig till studierna. Det kan bli jävligt mycket drama annars.
Sen när man väl är ute på fältet och jobbar så brukar jag säga att man inte skiter där man äter. Självklart hade jag en och annan flirt innan jag gifte mig, men man bör ändå vara försiktig.
Yrket har många fördelar. Man kan som nämnt rätt snabbt göra lönekarriär och man kan jobba i hela landet och det finns alltid jobb. Man kan även rätt snabbt få ren måndag till fredag dagtid om man nu vill det. Dessutom kan man jobba i många andra länder förutsatt att man validerar sin kompetens mot det landets krav.
EDIT: Sen funkar det inte att vara SSK och superintrovert, eller det kommer inte funka bra. Det är bra om man "kan ta folk". Sen lär man sig rätt snabbt om man åtminstone har hyfsat normal social kompetens.