2025-08-10, 13:20
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5549
Och varför skulle man ha en hantel som fönsterstopp på utåtgående fönster? Och hur?

I det här fallet så har någon haft en lättare hantel i sitt inåtgående fönster för att förhindra att fönstret blåser igen. Men hanteln väger för lätt och blir ostadig och mannen får den i huvudet.
Om det mot förmodan var utåtgående fönster kan man ju tänka sig att hanteln placerats på fönsterbrädan för att förhindra att det stängdes. I så fall har man nog lagt hanteln på fönsterbrädan liksom halvt hängande ut. Därifrån har den glidit/rullat ut.

Sen vet vi varken vilken typ av fönster det var eller vilken typ av hantel. Gissningsvis en lättare gummibeklädd sak.
Citera
2025-08-10, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp

Sen vet vi varken vilken typ av fönster det var eller vilken typ av hantel. Gissningsvis en lättare gummibeklädd sak.

Jag tänker mig en sådan. Ingen skivstångshantel i vart fall.

https://gymkompaniet.se/hantelpaket-neoprenhantlar-1-10kg-utan-stall
Citera
2025-08-10, 13:28
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Jag tänker mig en sådan. Ingen skivstångshantel i vart fall.

https://gymkompaniet.se/hantelpaket-neoprenhantlar-1-10kg-utan-stall
Exakt vad jag tänker på också
Citera
2025-08-10, 13:40
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Finns det lägenheter i bostadshus som har utåtgående fönster ens? Hur putsar man utsidan om fönstret är utåtgående? Då måste man ju anlita fönsterputsare som tar sig upp och putsar på utsidan? Eller har jag missat något?

Alla hus som byggdes före typ 1900 hade utåtgående fönster, 1910 började det bli vanligare med inåtgående. Skulle vi spränga bort alla hus som byggdes innan 1910 så skulle Stockholm City vara ödsligt.
Man får fortfarande hänga ut och putsa sina fönster ifrån fönstret bredvid då det oftast är ett tvålufts fönster, är det ett enkelluftsfönster så får man haka av fönstret vid putsning av utsidan om man inte kan nå på annat sätt.

Sen finns det gamla byggnader som bytt till modernare inåtgående fönster.
Citera
2025-08-10, 13:49
Medlem
Man kom igen! Liksom hur stor är sannolikheten att man bara råkar få en tyngd i huvudet när man är ute och går i Stockholm, den är typ 1 på ett par miljoner.
Frågan är vem som vill ta död på gubben och varför, samt det märkliga med att välja en tyngd av allt möjligt, men det verkar uppenbarligen vara det perfekta mordvapnet när det viftas bort som en olycka.
Citera
2025-08-10, 14:24
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Okej, här har du gatan ifråga. https://maps.app.goo.gl/KioU1bxRmUGeTwsVA

Övriga gator runt parken verkar ha ungefär lika "breda" trottoarer. Tycker det ser ut som i vilken stad som helst. Möjligt att de är lite smalare i typ Trosa och Söderköping.

Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Det intressanta här är vilket hus och om det är inåt- eller utåtgående fönster.

Ambulans och huvud. Jag hoppas det går bra för mannen.
Måste vara utåtgående fönster.
Och sannolikt utstickande husdel.

Likt
https://maps.app.goo.gl/RpEPc9F3wuCFLiHS8

Och en dumskalle på tredje våningen...
Senast redigerad av gofigur 2025-08-10 kl. 14:28.
Citera
2025-08-10, 15:26
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Alltid nojig över att saker ska ramla ut från fönster när jag går i en stad. Undviker att gå nära husväggen. Men ibland måste man...
Citera
2025-08-10, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Jag har det, men mina fönster öppnas inåt så det är mina tår som krossas om hanteln "blåser ner". Jag har svårt att tro att denna hantel i artikeln blåst ner....Måste ju finnas fingeravtryck på den/s
Vinden kan sätta fönstret i rörelse som i sin tur puttar ut hanteln.
Citera
2025-08-10, 16:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jag trodde man hade sett alla löpsedelsrubriker, men det här var något helt nytt.
Nu är det bara att hoppas att mannen inte fick några bestående skador.

När det regnar pianon har den fattige inga noter.
Citera
2025-08-10, 16:56
Medlem
Tranquility Bass avatar
Behöver inte vara ett hus från 1800-talet, finns lägenhetshus byggda senaste årtiondena som har utåtgående fönster.
Citat:
Ursprungligen postat av DrFilip
Finns det lägenheter i bostadshus som har utåtgående fönster ens? Hur putsar man utsidan om fönstret är utåtgående? Då måste man ju anlita fönsterputsare som tar sig upp och putsar på utsidan? Eller har jag missat något?

Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Alla hus som byggdes före typ 1900 hade utåtgående fönster, 1910 började det bli vanligare med inåtgående. Skulle vi spränga bort alla hus som byggdes innan 1910 så skulle Stockholm City vara ödsligt.
Man får fortfarande hänga ut och putsa sina fönster ifrån fönstret bredvid då det oftast är ett tvålufts fönster, är det ett enkelluftsfönster så får man haka av fönstret vid putsning av utsidan om man inte kan nå på annat sätt.

Sen finns det gamla byggnader som bytt till modernare inåtgående fönster.

När det regnar pianon har den fattige inga noter.
[/quote]
Citera
2025-08-10, 21:47
Medlem
Vadå fönsterstopp makes no fucking sense. Satt den på utsidan för att stoppa fönstret från att öppnas eller vadå
Citera
2025-08-10, 22:10
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Vadå fönsterstopp makes no fucking sense. Satt den på utsidan för att stoppa fönstret från att öppnas eller vadå
Användes nog för att hålla fönstret ifrån att stängas. Gissar att fönstret saknade hasp av något slag. Idioti att använda något tungt dock. En dubbelvikt handduk eller något vore vettigare.

Hoppas att det går bra för gubben. Ett jävla sätt att förolyckas på ifall det vill sig så illa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in