2025-08-10, 13:26
Medlem
NASA tillkännager att de ska bygga ett kärnkraftverk på månen inom 5 år. Anledningen är för att kunna elförsörja en framtida permanent bosättning.

Hur rimlig är denna tidsplan? I artikeln står det att kärnkraftverket ska vara helt automatiskt. Men hur ska det styras under drift? Med AI?

https://www.bbc.com/news/articles/cev2dylxv74o
Citera
2025-08-10, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
NASA tillkännager att de ska bygga ett kärnkraftverk på månen inom 5 år. Anledningen är för att kunna elförsörja en framtida permanent bosättning.

Hur rimlig är denna tidsplan? I artikeln står det att kärnkraftverket ska vara helt automatiskt. Men hur ska det styras under drift? Med AI?

Låter helt omöjligt.

Man satsade ju på fel häst när man gav ponzi-Elon miljarder för att utveckla raketer. Man skulle ju landa på månen i år, vad hände med det?

Nä, jag är pessimistisk - låter som ett utspel från NASA för att få mer pengar.
Citera
2025-08-10, 13:34
Medlem
Citat:

Det tror jag inte på det tar ju 20 år på jorden!
Citera
2025-08-10, 13:47
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Vad händer med solenergi?
Fungerar inte det på månen?
Senast redigerad av Grisus-Kristus 2025-08-10 kl. 14:07.
Citera
2025-08-10, 14:00
Medlem
kalkryggars avatar
Det är förmodligen ganska små pods som redan är färdigbyggda innan de skickas upp. Det blir nog i princip plug-n-play.

Intressant om de lyckas... man vill ju positivt hoppas att de kommer snabbt fram så man får uppleva så mycket som möjligt innan man dör.
Citera
2025-08-10, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus

Det står i artikeln varför man inte satsar på det.
En dygn på månen är 4 veckor vilket innebär 2 veckors solsken och sen 2 veckor av mörker.

Det lär bli rätt kallt under dessa 2 veckor av mörker utan uppvärmning....
Citera
2025-08-10, 14:22
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Det står i artikeln varför man inte satsar på det.
Om du e inte e vid endera polen och hittar ett fett berg. Till skillnad från på jorden spelar det ingen roll om det är så att säga morgon eller kväll, eller låg vinkel eller inte - det är exakt samma strålning du får.

Men det finns få berg som har solljus 30/30 dagar, även om du kan komma väldigt nära.
Citera
2025-08-10, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus

Solenergi brukar kräva stora ytor och det kanske är mer utrymmes effektivt att använda kärnkraft som går att bygga små men ändå kraftfulla.

Skulle en kärnkraftolycka typ Tjernobyl på månen orsaka problem tro....
Citera
2025-08-10, 15:13
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Det tror jag inte på det tar ju 20 år på jorden!

Inte några bestämmelser och lag om kärnkraftverk på månen.

Dessutom är det andra stormakter som planerar att bygga kärnkraftverk på månen. Det lär ju pressa på, så att man tvingas jobba snabbare om man skall vara först.
Citera
2025-08-10, 15:17
Avstängd
Citat:

Det betyder bara att NASA eller någon annan institution vill ha pengar. Förmodligen är det kris i djupa staten sedan trumpen stängde ned USAID - som alltså INTE är en hjälporganisation om någon nu trodde att det var typ SIDA.
Citera
2025-08-10, 15:21
Medlem
ItsWednesdays avatar
Äntligen lite jävla science fiction, bring it on.

Jag vill kunna ta en månsemester innan jag kolar
Citera
2025-08-10, 15:26
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Äntligen lite jävla science fiction, bring it on.

Jag vill kunna ta en månsemester innan jag kolar

Fick exakt samma känsla... ok kanske inte exakt, men just "äntligen litet jävla scifi" känns helt rätt. Vi har liksom grävt ner oss i knaspertorr realpolitik kontra reaktionär populism och tappat bollen gemensamt. Istället för hoppfulla, fantastiska framtidsmål så blir det mest en slap-fight med referenser och citat om detaljer.

Sen behöver det ju inte vara scifi - men nån form av storslagen framtidsplan hade vart enormt spännande i det rådande politiska läget.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in