2025-08-09, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
70-tal, typ inget elektroniskt.
80-tal, väldigt få elektroniska saker till skolan. Game and watch typ. Freestyles var sällan elektroniska förens slutet av 80-talet. Snarare elektriska.
På 80-talet hade man mest med sig spelkulor, dardabilar, luktisar, rubikormar (namn?), slinkys mm.

Spelkulor ja men inga digitalur? Det fanns också bärbara elektroniska spel tidigare men utan grafik...

Darda-bilar... Är inte 100 när detta var? Slutet av 70- eller början på 80-talet? Det var små bilar man kunde plocka isär, lyfta karossen och ta ut motorn. Man tryckte ned dem och drog fram och tillbaka sen sköt de iväg i väldig fart.

Ormkuben var rolig och många saker man kunde forma den till... Typ svan, kors, pistol, boll, m.m.

Samlade inte ni på smurfar? Det fanns många olika och vissa hade tillbehör. Sen fanns hus och bilar till...
Citera
2025-08-09, 17:03
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Spelkulor ja men inga digitalur? Det fanns också bärbara elektroniska spel tidigare men utan grafik...

Darda-bilar... Är inte 100 när detta var? Slutet av 70- eller början på 80-talet? Det var små bilar man kunde plocka isär, lyfta karossen och ta ut motorn. Man tryckte ned dem och drog fram och tillbaka sen sköt de iväg i väldig fart.

Ormkuben var rolig och många saker man kunde forma den till... Typ svan, kors, pistol, boll, m.m.

Samlade inte ni på smurfar? Det fanns många olika och vissa hade tillbehör. Sen fanns hus och bilar till...
Joo, men kan inte påstå att digitaluren var någon trend/leksak.
Dardabilar var populärt typ -83
Visst fanns smurfarna men vill nog påstå att starwars-gubbar var lika stort.
Citera
2025-08-09, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Joo, men kan inte påstå att digitaluren var någon trend/leksak.
Dardabilar var populärt typ -83
Visst fanns smurfarna men vill nog påstå att starwars-gubbar var lika stort.

Darda-bilar var populära tidigare än så. Måste ha varit typ innan eller senast i början av -82. Troligen betydligt tidigare...

Vissa av dessa bilar jag känner igen står de producerades 1977 och 1980.

https://www.lastdodo.com/en/areas/224123-darda
Citera
2025-08-09, 18:00
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiber-Twist
Hade aldrig något digitalur med röda siffror men hade en med LCD, borde ha varit 1976-1977 eller så.
Var 12-13 år då.
Nej, jag hade det inte heller. Jag tror inte de blev långvariga. Antar att det handlade om någon tidig form av LED?
Citera
2025-08-09, 18:26
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Darda-bilar var populära tidigare än så. Måste ha varit typ innan eller senast i början av -82. Troligen betydligt tidigare...

Vissa av dessa bilar jag känner igen står de producerades 1977 och 1980.

https://www.lastdodo.com/en/areas/224123-darda
Det är över 40 år sedan Kan absolut varit -82.
Hade den silvriga buggyn
Citera
2025-08-09, 19:13
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, jag hade det inte heller. Jag tror inte de blev långvariga. Antar att det handlade om någon tidig form av LED?

LED digitalur försvann snabbt, pga den höga strömförbrukningen, batteriet höll inte länge.
Senast redigerad av David Banner 2025-08-09 kl. 20:06.
Citera
2025-08-09, 21:24
Medlem
Tullamores avatar
Donkey Kong satt man och försökte smygspela under skolbänken
Citera
2025-08-10, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Miniräknaren var en stor grej på 70-talet, alla barn skaffade sig en egen miniräknare.
Till skolan:
Hade en Texas Instrument räknare i åttan tidigt 70-tal. Glömt modellen men säkert 3-4 cm tjock.
I skolan:
Mitten av 70-talet hade vi programmering i skolan, teleprintrar uppkopplade till en stordator. Resultaten skrevs ut på papper och programmen kunde sparas på hålremsa.
Från skolan:
Senare, typ 77-78, lånade jag hem en terminal från högskolan och kunde med 300 baud telefonmodem koppla upp mig till skolans datacentral och leka.
Citera
2025-08-10, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tullamore
Donkey Kong satt man och försökte smygspela under skolbänken

Jag har faktiskt inget minne av att man nånsin spelade Game & Watch på lektioner. Jag tog nog inte ens med spel till skolan så ofta...
Citera
2025-08-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.eriksson
Till skolan:
Hade en Texas Instrument räknare i åttan tidigt 70-tal. Glömt modellen men säkert 3-4 cm tjock.
I skolan:
Mitten av 70-talet hade vi programmering i skolan, teleprintrar uppkopplade till en stordator. Resultaten skrevs ut på papper och programmen kunde sparas på hålremsa.
Från skolan:
Senare, typ 77-78, lånade jag hem en terminal från högskolan och kunde med 300 baud telefonmodem koppla upp mig till skolans datacentral och leka.

Ok, vi fick inte ha miniräknare hela grundskolan förutom några få lektioner då räknare delades ut...
Citera
2025-08-10, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
LED digitalur försvann snabbt, pga den höga strömförbrukningen, batteriet höll inte länge.

De brukade väl bara visa siffror när en knapp trycktes in? Minns knappt jag såg sådana på den tiden...

Redan 1980 eller tidigare kom ganska avancerade klockor med LCD ut. Typ med melodialarm och annat...
Citera
2025-08-10, 19:50
Medlem
Tullamores avatar
Citat:
Jag har faktiskt inget minne av att man nånsin spelade Game & Watch på lektioner. Jag tog nog inte ens med spel till skolan så ofta...
Nä ofta var det väl inte, man blev ju alltid påkommen.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in