2025-08-08, 16:23
Medlem
Tjenare.

Ska ta truckkort om en vecka. Men har även kikat på Hjullastarkort. Är det en fördel och ha det ? Öppnar de upp till mer jobb än truckkort ? Och finns där jobb ?
Citera
2025-08-08, 16:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Tjenare.

Ska ta truckkort om en vecka. Men har även kikat på Hjullastarkort. Är det en fördel och ha det ? Öppnar de upp till mer jobb än truckkort ? Och finns där jobb ?

Du kan jobba inom entreprenad eller varför inte återvinningsstationer där de ofta görs jobb med hjullastare.
Truckkort är mer lager och intern transport.
Citera
2025-08-08, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du kan jobba inom entreprenad eller varför inte återvinningsstationer där de ofta görs jobb med hjullastare.
Truckkort är mer lager och intern transport.

Ahkej! Men de krävs ett vanligt truckkort för att få ta Hjullastarkort eller är jag fel på de? Läste de krävdes traktorkort eller b körkort vilket jag har.
Citera
2025-08-08, 16:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ahkej! Men de krävs ett vanligt truckkort för att få ta Hjullastarkort eller är jag fel på de? Läste de krävdes traktorkort eller b körkort vilket jag har.

Det har jag noll koll på. En kompis fick ta hjullastarkort för en tid sen och hon har b-kort sen innan.
Citera
2025-08-08, 17:29
Medlem
tomatlarss avatar
Citat:
Hjullastarkort även känt som C truckkort kan du ta direkt om du har traktorkort eller B körkort annars måste du gå en kurs för B truckkort först och sedan kompletera upp till C.
Senast redigerad av tomatlars 2025-08-08 kl. 17:31.
Citera
2025-08-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomatlars
Hjullastarkort även känt som C truckkort kan du ta direkt om du har traktor kort eller B körkort annars måste du gå en kurs för B truckkort först och sedan kompletera upp till C.

Jag har b-körkort så då slipper jag den biten.
Citera
2025-08-08, 17:55
Medlem
Citat:
Tjenare.

Vadå "hjullastarkort"? Du får köra hjullastare privat på B eller traktorkort och inom yrke om du genomgått en utbildning. Ska du köra lite hjullastare på en inhägnad materialgård så bestämmer din arbetsgivare men du behöver rent tekniskt ingen utbildning alls.

Men ja, det är meriterande i diverse industrier, givetvis.
Citera
2025-08-08, 18:50
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Tjenare.

Det är självklart meriterande.

Jag fick mitt C2 kort genom jobbet, då jag lossade gods osv. Enda som behövdes var B-körkort. Dock så hade jag kört hjullastare en hel del, dock på inhägnat område.

Han som var utbildare sa att han endast utbildade folk som kört tidigare, då det ändå tar lite tid att lära sig manövrera en hjullastare. En kollega tog det dock privat, kostade runt 8000 och då fick han typ alla jävla kort i världen. Han behövde bara köra lite slalom sedan fick han kortet. Så man kan säga att han köpte det. Han kan än idag inte köra hjullastare.

Ska du bara jobba på lager så kör endast truckkort imo..
Citera
2025-08-09, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Vadå "hjullastarkort"? Du får köra hjullastare privat på B eller traktorkort och inom yrke om du genomgått en utbildning. Ska du köra lite hjullastare på en inhägnad materialgård så bestämmer din arbetsgivare men du behöver rent tekniskt ingen utbildning alls.

Nu ska jag inte köra de privat utan tänkt till jobb.
Citera
2025-08-09, 01:13
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Har kort för hjullastare, kan knappt starta en.
Luten truck, stor samt containertruck oxå, ingen nytta av nåt av det.
Hoppas du får användning av ditt åtminstone hehe...
Citera
2025-08-09, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly

Det är precis som truckkort inget formellt körkort utan mer utbildning så att arbetsgivaren säkert kan hävda mot Arbetsmiljöverket att de har tillräckliga rutiner att säkerställa att de som kör har kompetens.
Citera
2025-08-09, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det är precis som truckkort inget formellt körkort utan mer utbildning så att arbetsgivaren säkert kan hävda mot Arbetsmiljöverket att de har tillräckliga rutiner att säkerställa att de som kör har kompetens.
Ja, men då är det bara att lasta & lossa på plana & hårda ytor som gäller, C2 är ett truckkort, det gäller bara om du använder lastaren som en truck. Jag uppfattade inte om TS ville ha C2, d.v.s utöka sitt befintliga truckkort eller om andra behörigheter var av intresse, arbete på väg, etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in