2025-07-17, 18:45
Medlem
Ja, ni har nog rätt! Ska försöka att kämpa på och hoppas att det rullar på framöver. Tack för er pepp!😃
Citera
2025-07-17, 21:14
Medlem
Hej alla,

Detta är mitt andra inlägg.

Jag är nu på 5mg.
Läkaren kände att 2,5 mg inte påverkade mig något så vi kom överens om att jag ska höja. Blir det något bra av 5mg så stannar jag där, blir det inte det så blir det en höjning på 7,5 mg.
Jag kände som sagt inget med 2,5 mg. Igår tog jag 5 mg och idag är jag ett känslomässigt vrak. Jag vill vara ensam, känner mig nedstämd, orkar inte göra så mycket, ingen lust för mat eller annat, vill absolut inte gå ut, vill bara ligga i soffan och dricka sockerfri saft och kolla på netflix. Jag tror att de kommer släppa med dagarna. Jag har dock gått ner nu, inte mycket men det är ok.

Någon som känt/känner samma?

Nuvarande vikt: 97,4 kg.
Målvikt: 70 kg.
Startvikt: 98,5kg (tror jag, kommer ej ihåg, men det är definitivt 98).

jag återkommer next week med ny dos. Peace out!
Citera
2025-07-21, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrCheeZe
Skulle gärna vilja göra det men min läkare på Blodtrycksdoktorn ”avråder starkt klickmetoden” så blir nog lite stelt när han frågar varför jag vill ha 10mg och använda den under två månader istället för en månad haha. Hur fungerar det med bäst före datum? Om jag minns rätt så håller medicinen bara i 30 dagar efter första dosen. Har du den i kylen även efter första dosen eller ligger den framme på bordet i två månader?

Såg att du använder Blodtrycksdoktorn. Skriver de bara ut pennor som är exakt samma mängd som det du ska ta? Det x 0,5 mg-pennor för dos på 0,5 mg per vecka. Man får inte klicka sig till rätt dos på en penna med mer läkemedel i?
Citera
2025-07-22, 19:43
Medlem
MrCheeZes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av citronsorbet
Såg att du använder Blodtrycksdoktorn. Skriver de bara ut pennor som är exakt samma mängd som det du ska ta? Det x 0,5 mg-pennor för dos på 0,5 mg per vecka. Man får inte klicka sig till rätt dos på en penna med mer läkemedel i?

För och får, inget stoppar mig tekniskt sett att ljuga och säga att jag vill gå upp till 10mg för att sen ”klicka” mig till 5mg per dos. Men när jag nämnde klickmetoden så sa läkaren att han inte rekommenderade det då läkemedlets utgångsdatum är 30 dagar efter första dosen. Men jag har börjat använda ”golden dose” dvs bryta pennans doseringsvred så jag får ut en sista dos av pennan. Tror inte läkaren skulle rekommendera det heller men det struntar jag i.
Citera
2025-07-24, 21:11
Medlem
Minus 7kg på två månader! Tycker det går långsamt, men stabilt.

Är det någon mer än jag som blir otroligt svullen och gasig i magen?
Citera
2025-07-25, 17:26
Medlem
Idag började jag med mounjaro, sjukt nervös! Hur långt tog det för er att känna nånting? Vilka dagar ta ni?

Start vikt 125 kg
Mål 90
Citera
2025-07-27, 01:25
Medlem
MrCheeZes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Minus 7kg på två månader! Tycker det går långsamt, men stabilt.

Är det någon mer än jag som blir otroligt svullen och gasig i magen?

Svullen/gasig i magen är väldigt vanligt. Brukar gå över något efter 1-2 månader. Gjorde det i alla fall för mig.
Citera
2025-07-27, 01:28
Medlem
MrCheeZes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleex2212
Idag började jag med mounjaro, sjukt nervös! Hur långt tog det för er att känna nånting? Vilka dagar ta ni?

Start vikt 125 kg
Mål 90

Lycka till med din Mounjaro-resa! Jag hände i princip samma dag som jag tog första sprutan (Kan varit placebo). Andra dagen kände jag definitivt sprutan, minns att jag blev illamående så fort jag började äta och vara tanken på mat gjorde mig äcklad. Jag reagerade dock väldigt bra/starkt på 2,5mg så det kan vara annorlunda för dig. Många känner inte något först 5mg.

Jag tar min spruta på fredagar efter jobbet.
Citera
2025-07-27, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleex2212

Start vikt 125 kg
Mål 90
Hej!
Välkommen i gänget. Tar min dos på söndagar.
Kände inga biverkningar på grunddosen 2,5mg.
Men lite illamående när jag började med 5mg.
Imorgon när jag vaknar blir det alltså min nionde dos och står fortfarande på 5mg.
Startvikt 97
Idag 90
Målvikt 75, helst 70 ...
Är 170cm
Citera
2025-07-27, 21:41
Medlem
Hej! Någon här som kombinerar Mounjaro med Mysimba och har erfarenheter av det?
Citera
2025-08-08, 13:14
Medlem
OldMemberNewNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunchine72
Hej! Någon här som kombinerar Mounjaro med Mysimba och har erfarenheter av det?

Flera läkemedel för viktminskning, inklusive Mounjaro och Mysimba, påverkar aptit, mättnadshormoner och centrala signalsystem.
Det finns begränsad dokumentation om säkerheten eller effekten av att kombinera dem. En artikel understryker att det generellt inte rekommenderas att kombinera olika viktminskningsbehandlingar på grund av risk för ökad biverkningar och osäker effekt.
https://se.treated.com/blog/viktnedgang/byta-viktminskningsbehandling?utm_source=chatgpt.com

Mysimba interagerar med opioider, men också andra läkemedel.
Mysimba innehåller naltrexon, som blockerar opioidreceptorer. Därför fungerar opioid-läkemedel inte effektivt om du tar Mysimba.
Dessutom finns en risk för allvarliga reaktioner t.ex. serotonergt syndrom om opioider kombineras och det krävs att behandlingen avslutas minst tre dagar innan du använder opioider.

Det finns inga välgjorda studier som visar att kombinera Mounjaro och Mysimba ger bättre effekt än att använda dem var för sig, ens inte optimalt med livsstilsförändringar. Så utan tydlig nytta och potentiellt med ökad risk, är det klokt att undvika.

Alla som behandlas med opioider bör inte ta Mysimba och detta gäller oberoende av kombination med Mounjaro.
Kombinerad behandling med Mounjaro och Mysimba saknar dokumenterad säkerhet eller tilläggsnytta. Därför bör den undvikas.

Kombinera inte är mitt råd, det finns ingen bevisad fördel, men potentiella risker.
Mysimba är kontraindicerat med opioider och ökar risken för allvarliga interaktioner.

Kontakta alltid din vårdgivare innan du ändrar eller kombinerar läkemedel, särskilt sådana med central nervpåverkan och metabola effekter.
Citera
2025-08-08, 22:57
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av OldMemberNewName
Flera läkemedel för viktminskning, inklusive Mounjaro och Mysimba, påverkar aptit, mättnadshormoner och centrala signalsystem.
Det finns begränsad dokumentation om säkerheten eller effekten av att kombinera dem. En artikel understryker att det generellt inte rekommenderas att kombinera olika viktminskningsbehandlingar på grund av risk för ökad biverkningar och osäker effekt.
https://se.treated.com/blog/viktnedgang/byta-viktminskningsbehandling?utm_source=chatgpt.com

Mysimba interagerar med opioider, men också andra läkemedel.
Mysimba innehåller naltrexon, som blockerar opioidreceptorer. Därför fungerar opioid-läkemedel inte effektivt om du tar Mysimba.
Dessutom finns en risk för allvarliga reaktioner t.ex. serotonergt syndrom om opioider kombineras och det krävs att behandlingen avslutas minst tre dagar innan du använder opioider.

Det finns inga välgjorda studier som visar att kombinera Mounjaro och Mysimba ger bättre effekt än att använda dem var för sig, ens inte optimalt med livsstilsförändringar. Så utan tydlig nytta och potentiellt med ökad risk, är det klokt att undvika.

Alla som behandlas med opioider bör inte ta Mysimba och detta gäller oberoende av kombination med Mounjaro.
Kombinerad behandling med Mounjaro och Mysimba saknar dokumenterad säkerhet eller tilläggsnytta. Därför bör den undvikas.

Kombinera inte är mitt råd, det finns ingen bevisad fördel, men potentiella risker.
Mysimba är kontraindicerat med opioider och ökar risken för allvarliga interaktioner.

Kontakta alltid din vårdgivare innan du ändrar eller kombinerar läkemedel, särskilt sådana med central nervpåverkan och metabola effekter.

All denna information har jag redan fått från min läkare som tyckte att jag skulle prova med att kombinera Mounjaron med Mysimba för att slippa öka upp den i dos. Var mest nyfiken på om något blivit hjälpt av att kombinera dessa läkemedel därav min fråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in