2025-08-08, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritzmeister
Kul bild! Just det, det fanns Casio med miniräknare också. Min morbror hade en sådan och fick trycka på knapparna med en tändsticka för fingrarna var för tjocka.

Detta är typ en ganska ny klocka och liknande finns att köpa idag helt nya...

https://www.klockmagasinet.com/casio-laskinkello-dbc-32d-1a
Citera
2025-08-08, 18:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Detta är typ en ganska ny klocka och liknande finns att köpa idag helt nya...

https://www.klockmagasinet.com/casio-laskinkello-dbc-32d-1a

Tack! Nostalgitripp. Jag kommer att bli kung på after worken. Miniräknarklockan.
Citera
2025-08-08, 18:18
Medlem
Felpost
Senast redigerad av Snobird 2025-08-08 kl. 18:53.
Citera
2025-08-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritzmeister
Tack! Nostalgitripp. Jag kommer att bli kung på after worken. Miniräknarklockan.

Priset är ju inte högt heller direkt. Sen kan i för sig en del smart-klockor göra samma och mer än det. Fast de har inte samma retro-vibbar...
Citera
2025-08-08, 19:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
Digitalur var väldigt dyra i mitten av 70-talet och få hade råd med dem, allra minst skolungdomar. I början av 80-talet hade priserna sjunkit och då var det flera i min klass som satt och lekte med sina digitalur på lektionerna och spelade med melodialarmen, ungefär som dagens mobiltelefoner. Det fanns alltid annonser med digitalur på sista sidan i Expressen minns jag.
Jo det var de säkert. Har ett svagt minne av en kompis farsa som kom hem från någo resa och hade en klocka med röda ledsiffor som lyste när man tryckte på en knapp.

Jag och min bror köpte på 80-talet två digitalur på annons för en ganska billig peng. Tror min höll i två veckor eller något åt det hållet...
Citera
2025-08-08, 19:21
Medlem
Fick en miniräknare i födelsedagspresent när jag gick på mellanstadiet, det bör ha varit runt 1975-1976.
En Citizen 801D.

Samtidigt var det ju diverse science fiction på tv så jag gjorde någon till fodralet så jag kunde ha den i bältet såsom en communicator eller tricorder och så hade jag den i skolan ibland.
Citera
2025-08-08, 19:35
Medlem
Jazkers avatar
Miniräknare CASIO fx-82B

http://www.arithmomuseum.com/album.php?cat=c&id=252&lang=en
Citera
2025-08-08, 19:53
Medlem
Första miniräknare jag hade på gymnasiet har jag lyckats hitta vilken den var. En programmerbar Sharp. Inte helt säker men tror det var den...

Jag kommer ihåg att jag gjorde ett program inte långt efter att jag fått den som fungerade som en klocka. Antingen som bara mätte tiden men har för mig man skrev in vad klockan var, så visade den sen vad klockan var när programmet stoppades.

Hur jag gjorde detta? Jag är inte säker på om den hade funktion för att omvandla från decimalt till timmar och minuter, men möjligt den hade det. Så jag körde någon loop som decimalt ökade med ett värde som gav rätt tid. Sen konvertera tillbaka till timmar och minuter...

Otroligt nog hittade jag en i nyskick på Tradera som var såld till löjligt lågt pris. Så hade jag känt för att köpa en sån så missade jag chansen...
Senast redigerad av Snobird 2025-08-08 kl. 19:57.
Citera
2025-08-08, 20:41
Medlem
David Banners avatar
Citat:

Sen kom en sak till... Detta var nog en bit in på 80-talet, och det var Game & Watch. Nintendo var störst men det fanns andra märken... Mitt första var nog faktiskt en klocka som hade ett spel. Lite stor, men det var ändå en klocka som gick att bära...

Lite senare kom Game & Watch med två skärmar och många hade med sig såna och spelade på skolan. Jag hade ett annat sådant spel också (inte Nintendo) och sedan ett Nintendo med två skärmar...

Nintendos Donkey Kong I var den första Game &Watch som blev populär på min högstadieskola 1982/83. Trenden med Nintendo höll i sig under hela min högstadietid.

Digitalur hade vi redan i mellanstadiet, minns inte att nån hade Nintendo där. Undrar om några ungar fortfarande spelar kula på skolgården? Det var innan mobilernas tid.

Tamagochi kom väl något senare, då hade jag redan slutat skolan.
Citera
2025-08-08, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David Banner
Nintendos Donkey Kong I var den första Game &Watch som blev populär på min högstadieskola 1982/83. Trenden med Nintendo höll i sig under hela min högstadietid.

Digitalur hade vi redan i mellanstadiet, minns inte att nån hade Nintendo där. Undrar om några ungar fortfarande spelar kula på skolgården? Det var innan mobilernas tid.

Tamagochi kom väl något senare, då hade jag redan slutat skolan.

När gick du ut 9:an?

Jag minns som jag nog nämner i huvudinlägget, att Game & Watch var populärt redan kanske 81/82. Alltså innan höstterminen 82. Då var de också populära men då började som du tar upp de med dubbla skärmar komma.

Tamagotchi kom mycket senare. Typ 1996... Tror jag det var.
Citera
2025-08-08, 21:01
Medlem
Minns att jag var i Göteborg i samband med en semester och då såg något i en radiobutik jag tyckte var otroligt. Det var Game & Watch med färg. Året kan ha varit 1984 men inte säker.

Edit: Var nog typ denna sortens...

https://www.mariowiki.com/Mario%27s_Bombs_Away
Senast redigerad av Snobird 2025-08-08 kl. 21:17.
Citera
2025-08-08, 22:19
Medlem
Citat:
Det fanns mycket väl digitalur 1979. Jag är inte säker på när jag fick mitt första men var nog däromkring...
Säkert fanns det det. Teknik var dyrt och grundskolan stod väl inte först i kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in