2025-08-08, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpontanEjakulation
Elektroniska tingestar och hur de profilerade vam du var:

Calle Biltarna, hade vektor-räknare med graf, från tuffa Tx Instrmnts.

Folkhemsflocken, hade no-name-brand plastbrickor med 4 räknessätten, byggda i PRC, köpta av mamma på lokala Domus.

En stor skillnad på enkla och mer avancerade räknare var att de förstnämnda inte följde rätt prioritet för räknesätten.

10-3*2 = 4

Enligt enklare miniräknare blev det 14...
Citera
2025-08-08, 15:01
Medlem
Bustamantes avatar
Sony TPS-L2 hette första Walkman, kom 1979 och jag hängde på låset hos radio/TV handlaren när den släpptes.
Priset då var runt 1300:- men det var det värt för att vara coolast i plugget, ljudet var magiskt.
Jag har den kvar med originalförpackningen.
Citera
2025-08-08, 15:04
Medlem
Ralph Wiggums avatar
Seiko tv-klocka var nog det coolaste man kunde ha på armen 1982.

https://www.reddit.com/r/Retconned/comments/o0l7qr/1980s_tv_watch_tech_before_time/
Citera
2025-08-08, 15:18
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Freestyle kom senare på 80-talet eller blev mer populärt då. Typ kring mitten och framåt...

Små synthar? Det fanns en känd från Casio som hade olika instrument och rytmer. Den kunde också lagra "låtar" har jag för mig men inte säker...

en synt som fanns då med batterier var ju Stylophone som kom redan på 60-talet

https://en.wikipedia.org/wiki/Stylophone
Citera
2025-08-08, 15:24
Medlem
Karmans avatar
Miniräknare fanns i mitten/slutet av 70-talet vad jag vet. Annars var det väl som TS säger främst digitalur. Först med röda lysande siffror (ej flytande kristall) och man var tvungen att trycka på en knapp för att se vad klockan var. Samma display-teknik som kulträknaren "Texas TI 30" hade antar jag.
Senast redigerad av Karman 2025-08-08 kl. 15:27.
Citera
2025-08-08, 15:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det fanns mycket väl digitalur 1979. Jag är inte säker på när jag fick mitt första men var nog däromkring...
Ja, dom första elektroniska digitaluren kom runt mitten av 70-talet.
Citera
2025-08-08, 16:29
Medlem
David Banners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, dom första elektroniska digitaluren kom runt mitten av 70-talet.

Digitalur var väldigt dyra i mitten av 70-talet och få hade råd med dem, allra minst skolungdomar. I början av 80-talet hade priserna sjunkit och då var det flera i min klass som satt och lekte med sina digitalur på lektionerna och spelade med melodialarmen, ungefär som dagens mobiltelefoner. Det fanns alltid annonser med digitalur på sista sidan i Expressen minns jag.
Citera
2025-08-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Jag hade en programmerbar miniräknare från Texas Instruments. En TI-57. Den hade ett 9-voltsbatteri.

TI-57
https://en.wikipedia.org/wiki/TI-57

Vi fick lära oss använda räknesticka.
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4knesticka
Citera
2025-08-08, 17:33
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
De första miniräknarna (som iofs var ganska stora) kom någon gång 1972. De klarade de fyra räknesätten och kostade då 800 kr! Som en jämförelse kostade en Volvo 144 runt 23.000 kr … Då miniräknarna var så dyra att alla inte hade råd att skaffa sig en sådan var de inte tillåtna att använda vid proven i gymnasiet. Vi hade fått ut och lärt oss använda räknestickor. De första räknarna hade - som tidigare nämnts - röda lysande siffror. Flytande kristaller kom senare.
Citera
2025-08-08, 17:42
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det här blir en svår fråga att överblicka, vi har hela spannet 1970-1989, en tid då utbudet av elektroniska saker exploderade.

Året är 1970, möjligen -71, då klassen får kika på en miniräknare, men bara titta, ty den var dyr.
Ganska stor, lysande röda siffror, man var tvungen att ställa in antal decimaler, detta påverkade betänketiden.

Men under min skoltid (70-talet) var de enda elektroniska sakerna klockor och miniräknare.
Citera
2025-08-08, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Casio klockor med inbyggd miniräknare.

https://goteborgspantbank.se/wp-content/uploads/2024/05/A01009092_3.jpg

Kul bild! Just det, det fanns Casio med miniräknare också. Min morbror hade en sådan och fick trycka på knapparna med en tändsticka för fingrarna var för tjocka.
Citera
2025-08-08, 18:03
Avslutad
Citat:
Casio var långt ifrån den enda tillverkaren sent 70-tal och tidigt 80-tal. Just plastarmband var ingen särskild status. De flesta digitalur jag hade, hade stållänk. Eller om det var någon sorts lättmetall...

Trender är lustiga. På min skolgård på 80-talet trumfade plast-Casion allt annat bland pojkarna. Klockorna var typ oförstörbara och vattentäta med evighetsbatterier, men armbanden gick ofta sönder och klockorna tappades bort. Hade jag haft någon med stållänk kanske jag haft den kvar. Det hade varit kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in