2025-08-08, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Förstår inte varför folk ger dessa skitkort när det finns swish. Skriv o swishen att det är pengar så det räcker för ballongtur, skydiving, dreja en kuk, Micheline restaurangbesök etc..
Misstänker att en stor del av de presentkort som cirkulerar är presenter från företag, där är det, som även någon tidigare i tråden påpekat, inte så lämpligt att ge kontanter som gåva, då räknas det som lön.
Citera
2025-08-08, 14:13
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Var får man tag på 1000 kr i ocirkulerade sedlar? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag tvingades att ge bort några halvsmutsiga, skrövliga bankomatsedlar som present. Det om något skulle visa på totalt ointresse, rent av förakt, gentemot gåvomottagaren.

Har du tänkt på alternativet att skaffa ett alldeles nytt förbetalt Visa eller Mastercard? Du får du ju ett helt sprillans nytt kort som inte vidrörts av några människohänder, som är ett kort, och som dessutom har fördelen med att det fungerar på alla ställen som godkänner Visa eller Mastercard.
Citera
2025-08-08, 14:25
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Messenger stavas det din apa. Vi får väl helt enkelt inse att vi och många andra har olika syn på hur presentkort fyller en funktion, eller inte.
Mest du och inga andra som tycker presentkort är bra.

Håller med de andra i tråden att presentkort är skit. Två eller tre rödingar med en handskriven lapp på vad du tycker jag skall köpa är mycket bättre. Hur svårt skall det vara att förstå?
Citera
2025-08-08, 14:49
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Misstänker att en stor del av de presentkort som cirkulerar är presenter från företag, där är det, som även någon tidigare i tråden påpekat, inte så lämpligt att ge kontanter som gåva, då räknas det som lön.
Att företag ger presentkort av skattetekniska skäl kan jag förstå, men då är det ju bara ett kort att hålla reda på. Förr kunde det vara så för mig att vid jul fick jag tre olika presentkort från tre olika butiker. Sedan kom min födelsedag och jag fick ytterligare presentkort.
Citera
2025-08-08, 16:25
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Mest du och inga andra som tycker presentkort är bra.

Håller med de andra i tråden att presentkort är skit. Två eller tre rödingar med en handskriven lapp på vad du tycker jag skall köpa är mycket bättre. Hur svårt skall det vara att förstå?

Hade det varit sant hade det inte gått att köpa presentkort eller upplevelser. Det är knappast jag och jag ensam som håller igång den marknaden.
Citera
2025-08-08, 18:04
Medlem
SexualCafes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Varför ger man inte bara de anställda penisringar eller glidmedel? Det behöver väl alla? Eller en låda choklad.
Citera
2025-08-08, 18:19
Medlem
Triremers avatar
Upplevelseföretagen är en jävla bluff. Lika bra skiten konkar.

Exempel: kör en sportbil. Du måste boka en tid så klart men de säljer många fler paket än vad de har tider. Efter ett år har presentkortet gått ut. Får de ändå en tid får de ”köra” bilen som en kärring.
Citera
2025-08-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Upplevelseföretagen är en jävla bluff. Lika bra skiten konkar.

Exempel: kör en sportbil. Du måste boka en tid så klart men de säljer många fler paket än vad de har tider. Efter ett år har presentkortet gått ut. Får de ändå en tid får de ”köra” bilen som en kärring.

Jag fick ett presentkort för att flyga helikopter, samma visa där, det visade sig svårt att boka tider och även i kombination med att man själv hade tid och möjlighet. Slutade med att jag bytte in presentkortet mot andra upplevelser som var mer tillgängliga och då förbrukades inom rimlig tid.

Så det är betydligt lättare att bara boka in en upplevelse och betala direkt än att ha ett presentkort specifik för en upplevelse som långa tider inte ens går att boka in. Man blir så begränsad vilka företag man kan boka med.
Citera
2025-08-08, 18:53
Medlem
jonte500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Messenger stavas det din apa. Vi får väl helt enkelt inse att vi och många andra har olika syn på hur presentkort fyller en funktion, eller inte.
Jag köper saker när jag vill ha dem eller behöver dem, inte för att jag har fått ett "presentkort" på x butik, därför har 95% av mina brunnit inne.

Men du som tycker det är så fenomenalt med "presentkort", kan du inte ta egna beslut på saker du ska köpa? Måste du ha en "morot" för att ta initiativ?

Hoppas du får ett iTunes-giftcard av mormor i jul!
Citera
2025-08-08, 21:13
Medlem
che3s avatar
Den som köper presentkort till sig själv eller som present måste vara lite slö i sinnet, den enda plats man kan köpa present kort på är Systembolaget alla andra handelsplatser utgår.
Citera
2025-08-08, 22:00
Medlem
Företaget startades 2009, så runt 15 år i branschen blev det.Var 10-12 år sedan vi gick ihop och skramlade på en svensexa så killen fick köra Ferrari en gång i sitt liv innan hans liv förändrades till Volvo, villa och vovve. Har för mig att det blev 15 min i bilen. Och han var rätt nöjd med presenten.

Annat tycker jag om upplägget med presentkort, hade varit mer logiskt att boka tjänsten och sedan betala när produkten levererats.

Nu får (fick) säkert många presentkort som aldrig löstes in (bra för företaget såklart och totalt slöseri av pengar). Skulle tro att 10 procent aldrig löste in sina och såklart är alla numera utställda presentkort värdelösa.

Förutom presentkortupplägget annars en cool affärsidé som ändå fungerade under rätt många år.
Citera
2025-08-11, 13:54
Medlem
Kommer det redovisas i konkursboet hur många procent av presentkorten som aldrig löstes in?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in