2025-08-08, 01:03
Medlem
Det är väldigt svårt att leva i något annat land för 11.000 per månad om du inte har inarbetade kontakter och vet hur man lever billigt, bor gemensamt med folk ofta långt bort från sjukvård etc.
Har du ingen koll går 11 varannan vecka åtminstone , även i länder som Laos,Nepal,Filippinerna utan vidare
Citera
2025-08-08, 01:32
Medlem
Tack för alla svar!

Det största problemet för mig är nog maten. Jag är beroende av min ost och min yoghurt, och det finns nog inte i många av de aktuella länderna. Dessutom så är jag allergisk mot fisk, som förmodligen är en stor del av kosten i samma länder.

Och pengamässigt så får jag nog vänta tills de stora pengarna kommer.
Citera
2025-08-08, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Träffade en man på en Golfbana i Thailand för ett år ca ,sedan när vi hamnade i samma boll i en tävling.
Vi har hus i samma område. Han bodde på en liten ö I Indonesien 7-8 månader om året. Finns inga banker, inga bankomater och inga turister berättade han utan folket är fattigt men hjälper varandra då många män och kvinnor jobbar på andra öar.
Huset blev i förhållande till priset dyrt då mycket måste skeppas mm.
Men han äter ute nästan varje dag och en lunch middag kostar 15-20kr. Öl ca 4kr och du betalar 20-35 kr för en timmes massage. Poolskötare/trädgårdsmästare 300-500 kr i månade.
Han har ett hus på 360 kvadrat med pool och trädgård och havet direkt utanför.
3 heltidsanställda för ca 1200 i månaden.

Betalar ca 1000kr i månaden till samhället för bidra till skola etc. Lever som en kung och när fiskarna kommer in så får han alltid välja vad han vill ha.

Så en Ö i Indonesien så kan du bli president för 11k i månaden 😊

Det är inte din vän som är negerkung på kurrekurreduttön också?
Citera
2025-08-08, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Här är de billigaste resmålen enligt Forex:

https://www.forex.se/resa/forex-index/semesterindex/

Även om det är billigt att bo i dessa länder får man ju tänka på att standard oftast är sämre än i Sverige. Dessutom är det svinvarmt i många av dessa länder, så AC är ett måste. Men ja, här kan du säkert leva gott på väldigt lite pengar. I synnerhet mat och alkohol är billigt.

Skulle bra mycket hellre bo i malaysia än sverige.
“Sämre standar än i sverige” 😂

Ingen polis, dålig skola, dålig vård, ingen rättsäkerhet, dåligt väder och sura människor. Det är sveriges standard.
Citera
2025-08-08, 05:06
Medlem
Lutheras avatar
Hej,
Här kan man se vad en Big Mac kostar runt om i världen.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/big-mac-index-by-country

Tack
/Lu
Citera
2025-08-08, 07:00
Medlem
Hur är det med Rumänien, Bulgarien och restjugoslavien?
Citera
2025-08-08, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Skulle bra mycket hellre bo i malaysia än sverige.
“Sämre standar än i sverige” 😂

Ingen polis, dålig skola, dålig vård, ingen rättsäkerhet, dåligt väder och sura människor. Det är sveriges standard.
Jaja gör det då, vi vet du har någon peesonlig vendetta mot Sverige, gödd av vd för psykisk sjukdom du nu än har
Citera
2025-08-08, 09:40
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> Övriga resediskussioner
/Moderator
Citera
2025-08-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Fördel? Kan man ju lika väl stanna i livet. Glassigt liv i utlandet är knappast synonymt med Baltikum..
Att glassigt liv på 11 000kr i månaden är uteslutet har vi redan konstaterat, oavsett var man än är i Sverige.
Däremot kanske man kan få ett acceptabelt liv, beroende vad man har för krav.
Jag tog med klimatet som en fördel eftersom det är helt subjektivt. En del tycker inte att 40 graders värme är en fördel, andra gillar det. Fördelen med just Baltikum är i så fall typ samma klimat och natur som hemma men lägre kostnader.
Citera
2025-08-08, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pringles-Kungen
Jaja gör det då, vi vet du har någon peesonlig vendetta mot Sverige, gödd av vd för psykisk sjukdom du nu än har

Truth hurts😂

Jag trodde jag var sämst på att stava i detta forum😂😂😂
Citera
2025-08-08, 18:27
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Nja...Det gäller ju att trivas med den livsstilen också.
Att utbud av varor&tjänster är noll på din lilla ö.
Blir du sjuk/behöver akutvård är det minst sagt ett företag att ta,dig dit det finns.
Resor är inte bara,ta bussen...

Så tror man livet på en utfattig ö där människor tydligen är villiga att jobba heltid för ca 7sek/Tim istf att göra som andra och lämna samhället för bättre livsvillkor är att "Leva som en Kung" har man väldigt små krav på hur en "Kung" lever.

Fast att "leva som en kung" handlar i första hand om att ha hög social status, och inte så mycket om konsumtion i sig.
Citera
2025-08-08, 18:34
Medlem
Under förutsättning att man får behålla bidragen man lever på, så är ett tips att kolla varifrån alla invandrarna kommer. De praktiserar ofta precis den här drömmen.

Säg en från somalia kommer till Sverige, får uppehållstillstånd, bidrag, bidrag och mer bidrag, sedan svensk medborgare och mer bidrag bidrag och bidrag.

Se till att de verkar vara kvar i landet så bidragskranen fortsätter att rinna. Spendera några månader eller nästan ett år i Somalia. Köpa finaste huset i byn, leva lyxliv jämfört med de andra i byn. Man är verkligen Kung. Berättar såklart hur man gör och fler somalier kommer, repeat.

Så varför skulle inte en svensk fattigpensionär eller sjukpensionär då göra detsamma, flytta in i den där byn. Köpa finaste huset och sedan vara kung och massor av brudar eller unga pojkar som vill få lite extra pengar mot den "service" som man kan köpa superbilligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in