2025-08-07, 04:14
Medlem
Det är många som har sagt till mig att:

"Om jag vore i din situation (sjukersättning, inget jobb som binder mig till Sverige) så skulle jag flytta utomlands! I... så kan du leva som en kung!"

Men när jag räknade efter (jag skulle t.ex. inte få bostadstillägg utomlands) så visade det sig vid den tidpunkten att det inte stämde. Både maten och boendet var mycket dyrare än vad de gav sken av. Men nu så har jag fått bättre ekonomi.

Vilka länder skulle jag kunna leva som en kung i för 11 000 kr per månad? Och ja, jag är medveten om att 11 000 är skrattretande dåligt, men det är mer än de 7 000 som var läget för några år sen.
Senast redigerad av Mustellaminuta 2025-08-07 kl. 04:22.
Citera
2025-08-07, 04:24
Medlem
sebastian66s avatar
Sällan man kanske kan leva som en kung för 11000. Då ska man kunna åka land och rike runt med taxi.
Leva på resort bo på hotell 5 stjärniga typ.
Äta middag på bra restauranger. Det finns liksom inte.
Phillipinerna boende 3000 mat 3000 Resten till nöjen det mesta är billigt i detta landet.
Speciellt cigg alkohol transport.
Där kan du lätt softa för 11 k.Thailand har blivit mer strikt med visumkrångel och höjt sig så det är dyrare än förr.
Citera
2025-08-07, 04:49
Medlem
kalkryggars avatar
Man kan leva för den summan i Thailand som är ett populärt resmål. Men att leva som en kung skulle jag då rakt inte kallat det. Men du skulle helt klart kunna leva utanför semesterparadisen på den summan och kunna sitta med fötterna i vattnet och njuta av ett lugnt och stillsamt liv.

Om jag vore dig skulle jag nog snarare finna en väg att tjäna pengar på och sen i så fall flytta till ett skönare ställe.
Citera
2025-08-07, 05:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Vilka länder skulle jag kunna leva som en kung i för 11 000 kr per månad?
Pakistan och Bangladesh fick jag upp när jag googlade.
Citera
2025-08-07, 06:23
Medlem
Kambodja, baltstaterna.
Citera
2025-08-07, 06:36
Medlem
Lutheras avatar
Hej,
Sydsudan, där finns även en turistminister.
Tänk på att du bara kan vara borta i sex månader med sjukersättning.

Tack
/Lu
Citera
2025-08-07, 07:17
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Man kan leva för den summan i Thailand som är ett populärt resmål. Men att leva som en kung
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Kambodja,
Thailand är inte billigt längre, det är grannlandet Kambodja som är billigt
Citera
2025-08-07, 07:45
Medlem
Libertarismuss avatar
Här är de billigaste resmålen enligt Forex:
Citat:
1. Egypten
2. Indien
3. Nepal
4. Pakistan
5. Indonesien
6. Kambodja
7. Vietnam
8. Kina
9. Malaysia
10. Filippinerna
https://www.forex.se/resa/forex-index/semesterindex/

Även om det är billigt att bo i dessa länder får man ju tänka på att standard oftast är sämre än i Sverige. Dessutom är det svinvarmt i många av dessa länder, så AC är ett måste. Men ja, här kan du säkert leva gott på väldigt lite pengar. I synnerhet mat och alkohol är billigt.
Citera
2025-08-07, 08:08
Medlem
Glostrups avatar
Om du flyttar till ett annat land med så lite pengar så kommer det troligen inte att bli någon vidare bra livssituation. Du kommer att vara oförsäkrad (åtminstone sjukvård) eftersom det är dyrt med bra sjukförsäkringar, vilket innebär att även en mindre infektion (i ett tropiskt klimat) kan bli problematisk. Visst kan du få gratis akutvård i många länder, men detta innebär bara det allra nödvändigaste. Varje år tvingas många självutnämnda utlands-kungs-svenskar att inse att deras tillvaro bara är (relativt) lyxig så länge som de är friska och hela.

Du kommer också att få en kraftigt nedsatt levnadsstandard, nästan vart du än flyttar. Med bara inkomst, men ingen buffert, så kommer du att börja från noll och det kommer att ta tid innan du har hunnit skaffa dig allt du behöver.

Faktum är att livet som ”kung” är dyrt även i lågkostnadsländer. De som är fattiga kan förstås köpa billiga saker billigt, men de som är rika kan å andra sidan betala vad som helst för saker med lite kvalitet. Så om du vill leva som de rika så måste du vara rik.

Länder som Filippinerna och Laos har rimliga kostnadsnivåer och rimlig kvalitet. Men på 11000 i månaden, tills sjukpenningen dras in, blir du bara en i raden av svenskar som gör misstaget att tro att gräset är grönare på andra sidan.
Citera
2025-08-07, 08:40
Medlem
Jag skulle rekommendera Vietnam. Med rätt kontakter kan du få ett nice boende för typ 2-3k och maten är sjukt billig.
Citera
2025-08-07, 08:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Det är många som har sagt till mig att:

"Om jag vore i din situation (sjukersättning, inget jobb som binder mig till Sverige) så skulle jag flytta utomlands! I... så kan du leva som en kung!"

Men när jag räknade efter (jag skulle t.ex. inte få bostadstillägg utomlands) så visade det sig vid den tidpunkten att det inte stämde. Både maten och boendet var mycket dyrare än vad de gav sken av. Men nu så har jag fått bättre ekonomi.

Vilka länder skulle jag kunna leva som en kung i för 11 000 kr per månad? Och ja, jag är medveten om att 11 000 är skrattretande dåligt, men det är mer än de 7 000 som var läget för några år sen.

Det går nog ingenstans idag. Särskilt som du inte har en förmögenhet till att börja med (antar jag), så att du skulle kunna köpa ett (så gott som) underhållsfritt hus, så att du fick ner bostadskostnaden per månad till nästan noll sedan.

Dessutom riskerar du att förlora den ersättning som du har från Sverige, om du bor alltför länge i ett annat land, någon skvallrar till svenska myndigheter och du skrivs ut härifrån. Och vad ska du göra då?
Citera
2025-08-07, 08:46
Medlem
En annan nackdel är att om man inte kan lokala språket och kulturen blir man lätt väldigt isolerad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in