Citat:
Ursprungligen postat av
Mustellaminuta
Det är många som har sagt till mig att:
"Om jag vore i din situation (sjukersättning, inget jobb som binder mig till Sverige) så skulle jag flytta utomlands! I... så kan du leva som en kung!"
Men när jag räknade efter (jag skulle t.ex. inte få bostadstillägg utomlands) så visade det sig vid den tidpunkten att det inte stämde. Både maten och boendet var mycket dyrare än vad de gav sken av. Men nu så har jag fått bättre ekonomi.
Vilka länder skulle jag kunna leva som en kung i för 11 000 kr per månad? Och ja, jag är medveten om att 11 000 är skrattretande dåligt, men det är mer än de 7 000 som var läget för några år sen.
Det går nog ingenstans idag. Särskilt som du inte har en förmögenhet till att börja med (antar jag), så att du skulle kunna köpa ett (så gott som) underhållsfritt hus, så att du fick ner bostadskostnaden per månad till nästan noll sedan.
Dessutom riskerar du att förlora den ersättning som du har från Sverige, om du bor alltför länge i ett annat land, någon skvallrar till svenska myndigheter och du skrivs ut härifrån. Och vad ska du göra då?