2025-08-08, 08:36
Medlem
Intressant att notera att den första digitala musikspelaren designades redan 1979, alltså samtidigt som Sony Walkman slog igenom. Den såg väldigt mycket ut som de som kom senare på 90- och 00-talen.

https://makezine.com/article/maker-news/meet-the-ixi-first-ipod-o/
Citera
2025-08-08, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Miniräknaren var en stor grej på 70-talet, alla barn skaffade sig en egen miniräknare.

Sedan kom Atari, Commodore och Amigan. Självklart följde de också med till skolan.

Vi hade såååå skoj!! Fick djupa kunskaper som sedan gav oss en skjuts in i en väl fungerande arbetsmarknad ända fram till våra dagar och vi har åstadkommit så mycket.

Ännu mer väntar runt hörnet långt innan vår generation blir pensionärer.

Tack vare elektroniken som vi fick ta med och leka med i skolan så blev vår generation den hittills mest framgångsrika generationen i mänsklighetens historia.

Jag måste bara fråga hur man bär med sig en C-64 till skolan?
Den är tämligen stor, kräver en elsladd med en tung transformator på, en TV för att ens se något och en joystick samt bandstationen.
Har aldrig sett någon bära runt på detta så finner det märkligt att man tog med sig allt till din skola.
Citera
2025-08-08, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Jag måste bara fråga hur man bär med sig en C-64 till skolan?
Den är tämligen stor, kräver en elsladd med en tung transformator på, en TV för att ens se något och en joystick samt bandstationen.
Har aldrig sett någon bära runt på detta så finner det märkligt att man tog med sig allt till din skola.

Inte så mycket att bära faktiskt om man har en skärm tillgänglig på båda platserna.
Citera
2025-08-08, 11:16
Medlem
ChocolateMousse-2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, vilka fanns det?

Själv hade man ett digitalt armbandsur på handleden, miniräknare när det tilläts på lektionerna, och ibland på rasterna kassettbandspelare! Fanns säkert mer skit man tog med sig men dessa tre ting var det som dök upp i minnet först.

Edit: Sony Walkman hade man förstås också, man kunde ju inte cykla till skolan utan att ha öronbedövande hårdrock i öronen på morgonen!
Senast redigerad av ChocolateMousse-2 2025-08-08 kl. 11:19.
Citera
2025-08-08, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Inte så mycket att bära faktiskt om man har en skärm tillgänglig på båda platserna.

Jag vill hävda att du måste ha allt i en stor kasse/väska för att ens få med dig alla saker.
Tungt är det också.
Skärm? Du menar en TV?
Jag hävdar att det här var inget du flyttade runt på bara för att visa upp.
Citera
2025-08-08, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Inte tusan fanns det pryttlar som gick på batteri på 79- talet. Vi körde med filmisar. */

*/
Kreditkortstora bilder på skådespelare som man bytte med varandra.

Det fanns mycket väl digitalur 1979. Jag är inte säker på när jag fick mitt första men var nog däromkring...
Citera
2025-08-08, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Walkman (Freestyle som de hette här i landet)
Små ”synthar” (små handhållna leksaker med några tangenter på)

Freestyle kom senare på 80-talet eller blev mer populärt då. Typ kring mitten och framåt...

Små synthar? Det fanns en känd från Casio som hade olika instrument och rytmer. Den kunde också lagra "låtar" har jag för mig men inte säker...
Citera
2025-08-08, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChocolateMousse-2
Själv hade man ett digitalt armbandsur på handleden, miniräknare när det tilläts på lektionerna, och ibland på rasterna kassettbandspelare! Fanns säkert mer skit man tog med sig men dessa tre ting var det som dök upp i minnet först.

Edit: Sony Walkman hade man förstås också, man kunde ju inte cykla till skolan utan att ha öronbedövande hårdrock i öronen på morgonen!

Dessa saker sammanföll delvis men digitalur kom först. Jag cyklade inte med freestyle och har inte cyklat med hörlurar under senare år heller. Jag brukade för några år sen cykla rakt ut i gator och lita på min hörsel. Hörlurar när jag cyklade hade inte varit bra för min hälsa och är nog något alla egentligen bör undvika när de cyklar.

Miniräknare tilläts åtminstone fram till mitten av 80-talet knappt i skolan förrän på gymnasiet. Fördelen att alla lärde sig räkna utan...
Citera
2025-08-08, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flabbar
Vi hade Casioklockor med miniräknare med pyttesmå knappar.

Simon var också poppis ett tag. https://en.wikipedia.org/wiki/Simon_(game)

Jag hade ett detta hockeyspel, https://www.ebay.com/shop/mattel-electronics-hockey?_nkw=mattel+electronics+hockey och senare många olika Nintendo Game & Watch.

Ja, innan Game & Watch fanns vissa elektroniska spel utan grafik. Merlin var ett annat som hade flera spel inbyggda.
Citera
2025-08-08, 11:48
Avslutad
Casioklockor med plastamband var en statusgrej. Casio räknare, eller möjligen Texas eller HP. Fickspel från Mattel, senare Game&Watch.
Citera
2025-08-08, 13:44
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritzmeister
Casioklockor med plastamband var en statusgrej. Casio räknare, eller möjligen Texas eller HP. Fickspel från Mattel, senare Game&Watch.

Casio klockor med inbyggd miniräknare.

https://goteborgspantbank.se/wp-content/uploads/2024/05/A01009092_3.jpg
Citera
2025-08-08, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritzmeister

Casio var långt ifrån den enda tillverkaren sent 70-tal och tidigt 80-tal. Just plastarmband var ingen särskild status. De flesta digitalur jag hade, hade stållänk. Eller om det var någon sorts lättmetall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in