Citat:
Ursprungligen postat av
Ankdammsman
Prins Dimitri Zedginidze-Amilakhvari?
Bra jobbat! Jag trodde jag hade maskat det ganska bra fortfarande. En Kepi, en flaska georgisk champange och frågan till dig.
Nå, nu skall vi ha en herre som sannerligen fick ut och röra lite på sig.
Han var exilgeorgier som blivit fransk och officer i Främlingslegionen. 1940 började i Algeriet varpå han skickades till Narvik för att sen få åka till Kamerun. 1941 blev det Eritrea följt av Syrien. 1942 var det Nordafrika där han tyvärr dog i andra slaget om El-Alamein. Fick bland annat det norska Krigskorset bland alla sina utmärkelser.
1. Det är inte Hugh Hefner även om man med ett oerhört rörligt intellekt kan associera till honom.
Kommer faktiskt inte ihåg vad jag tänkte här.
2. Järnmalm och bilracing.
Han slogs i både Narvik och Dakar.
3. Högt dekorerad av flera länder för insatser på tre olika kontinenter.
Europa, Asien (Syrien) och Afrika. Tung medaljlista.
4. Sannolikt inte uppskattad av sin mest kände landsman under kriget, utifall han hört talas om vår man. Sannolikt var känslorna tillbaka likadana.
Han var georgisk adel i exil och därmed landsman med Josef Stalin.
Inte jänkare. Pattons hästintresse länkar dock till vår mans släkt, där hästar varit ett prominent inslag i den mycket prominenta familjens historia.
Släkten hade ofta posten Master of Horse i Georgien.
Brunost på Injera, går det?
Norge och Eritrea.
Bob Burns kan leda tankarna rätt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Burns_(humorist)
Prinsen föddes i Bazorkino och gick under smeknamnet "Bazorka". Vilket ju låter som Bazooka.
Martyren Quiricus är en annan ledtråd.
Quiricus kallas St Cyr på franska och han fick sin officersutbildning vid den av Napoleon grundade École spéciale militaire de Saint-Cyr.