2025-08-04, 10:33
Medlem
Ankdammsmans avatar
Prins Dimitri Zedginidze-Amilakhvari?
Citera
2025-08-04, 11:55
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Prins Dimitri Zedginidze-Amilakhvari?
Bra jobbat! Jag trodde jag hade maskat det ganska bra fortfarande. En Kepi, en flaska georgisk champange och frågan till dig.

Nå, nu skall vi ha en herre som sannerligen fick ut och röra lite på sig.
Han var exilgeorgier som blivit fransk och officer i Främlingslegionen. 1940 började i Algeriet varpå han skickades till Narvik för att sen få åka till Kamerun. 1941 blev det Eritrea följt av Syrien. 1942 var det Nordafrika där han tyvärr dog i andra slaget om El-Alamein. Fick bland annat det norska Krigskorset bland alla sina utmärkelser.

1. Det är inte Hugh Hefner även om man med ett oerhört rörligt intellekt kan associera till honom.
Kommer faktiskt inte ihåg vad jag tänkte här.

2. Järnmalm och bilracing.
Han slogs i både Narvik och Dakar.

3. Högt dekorerad av flera länder för insatser på tre olika kontinenter.
Europa, Asien (Syrien) och Afrika. Tung medaljlista.

4. Sannolikt inte uppskattad av sin mest kände landsman under kriget, utifall han hört talas om vår man. Sannolikt var känslorna tillbaka likadana.
Han var georgisk adel i exil och därmed landsman med Josef Stalin.

Inte jänkare. Pattons hästintresse länkar dock till vår mans släkt, där hästar varit ett prominent inslag i den mycket prominenta familjens historia.
Släkten hade ofta posten Master of Horse i Georgien.

Brunost på Injera, går det?
Norge och Eritrea.

Bob Burns kan leda tankarna rätt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Burns_(humorist)
Prinsen föddes i Bazorkino och gick under smeknamnet "Bazorka". Vilket ju låter som Bazooka.

Martyren Quiricus är en annan ledtråd.
Quiricus kallas St Cyr på franska och han fick sin officersutbildning vid den av Napoleon grundade École spéciale militaire de Saint-Cyr.
Citera
2025-08-05, 13:28
Medlem
Ankdammsmans avatar
Tack! Siktade rätt snabbt in mig på en britt eller exilfransman, inte många amerikaner som var i både Stilla Havet och Europa. Gissar att georgisk champagne är utmärkt.

Nu söker vi en fordonsklass. Inte så känd men spelade en viktig, eller till och med avgörande, roll i ett mycket känt slag.
Citera
2025-08-05, 17:26
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tack! Siktade rätt snabbt in mig på en britt eller exilfransman, inte många amerikaner som var i både Stilla Havet och Europa. Gissar att georgisk champagne är utmärkt.

Nu söker vi en fordonsklass. Inte så känd men spelade en viktig, eller till och med avgörande, roll i ett mycket känt slag.

Som alltid Ankis ett väldigt stort utfallsrum... Men vi försöker med amerikanska M3, förvisso en klassiker men lite av en doldis;
https://en.wikipedia.org/wiki/M3_half-track . "Mkt känt slag" isf Overlord, fick iland massor av trupp med materiel.

Svagt minne att jag byggt en dylik! Slängde alla barndomens modeller i samband med en flytt för dryga kvartsseklet sedan. Två pappkassar, i WC-papper minutiöst försiktigt emballerade...
Senast redigerad av GoggeGogelius 2025-08-05 kl. 17:29.
Citera
2025-08-05, 20:30
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Som alltid Ankis ett väldigt stort utfallsrum... Men vi försöker med amerikanska M3, förvisso en klassiker men lite av en doldis;
https://en.wikipedia.org/wiki/M3_half-track . "Mkt känt slag" isf Overlord, fick iland massor av trupp med materiel.

Svagt minne att jag byggt en dylik! Slängde alla barndomens modeller i samband med en flytt för dryga kvartsseklet sedan. Två pappkassar, i WC-papper minutiöst försiktigt emballerade...

Eller kanske en Higgins-båt? Om vi spinner vidare på Operation Overlord...
Citera
2025-08-06, 14:42
Medlem
Ankdammsmans avatar
Higginsbåten är närmre än M3. Tror inte dessa deltog i Overlord men möjligt eftersom rätt många tillverkades. Det är dock ett annat viktigt slag som avses.
Citera
2025-08-06, 16:04
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Higginsbåten är närmre än M3. Tror inte dessa deltog i Overlord men möjligt eftersom rätt många tillverkades. Det är dock ett annat viktigt slag som avses.

LVT/AMTRAC? De deltog ju vid Iwo Jima, Guadalcanal etc.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2025-08-06 kl. 16:09.
Citera
2025-08-06, 20:39
Medlem
monolithics avatar
Citat:
Jag drar till med en Japansk Klass A miniubåt. Kanske inte hade avgörande roll men deltog ju i Pearl Harbor i varje fall. x)
Citera
2025-08-06, 23:29
Medlem
Ankdammsmans avatar
Inte Amtrac heller men precis som Higginsbåten är det åt rätt håll. Det som söks är dock större.

Japan var det andra landet som utvecklade den här typen av farkost.
Citera
2025-08-07, 10:18
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Inte Amtrac heller men precis som Higginsbåten är det åt rätt håll. Det som söks är dock större.

Japan var det andra landet som utvecklade den här typen av farkost.

De större Landing Ship Tank (LST)?
Citera
2025-08-07, 15:20
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
De större Landing Ship Tank (LST)?

Ungefär samma deplacement men i övrigt väldigt olika egenskaper och roll.
Citera
2025-08-08, 08:13
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Torpedkryssare likt japanska Kuma-klassen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in