2025-01-31, 13:33
Medlem
Ankdammsmans avatar
Bildfråga:

https://ibb.co/VYddtxsK

Hur många VK2-saker hittar ni i bilden? Flest rätt vinner.
Citera
2025-01-31, 16:58
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Bildfråga:

Kul ny innovativ frågevariant!

Sten ksp är ju givet... sedan blir det svårare! Hjälmarna..? Absolut inte stridsvagnen - kan inte identifiera den, ser ut som en blandning mellan M60 och Ikv91.

Drar till med... ...TRE!!!???

(eller måste man ID;a varje? Kan inte "frågevariantens natur" - ehuru som sagt kul!)
Citera
2025-01-31, 19:04
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Bildfråga:

Han längst till vänster kan eventuellt bära på en Bren LMG, sen har vi ju den klassiska STEN. Vagnen är en M60 Patton, och han var ju med i kriget! Amerikanska M1 hjälmen hängde ju med vansinnigt länge, men är det den på bilden?

Gissar på FYRA!
Citera
2025-01-31, 19:32
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av distans
- - - Vagnen är en M60 Patton - - -

Näe! No way - M60;an är inte lika "spetsig" i sitt hull (ETT exempel på när Swenglish inte fungerar...) - heller inte en WWII-vagn.

Du kan dock mkt väl ha prickat det med "4"!!! Känner jag A-man rätt så ingår en jävla bajonett knappt synlig!
Citera
2025-01-31, 19:50
Medlem
distanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Näe! No way - M60;an är inte lika "spetsig" i sitt hull (ETT exempel på när Swenglish inte fungerar...) - heller inte en WWII-vagn.

Du kan dock mkt väl ha prickat det med "4"!!! Känner jag A-man rätt så ingår en jävla bajonett knappt synlig!

George PATTON var med i kriget, inte M60 Patton. Tänkte att han gjorde en fuling där!

Vad menar du, att det inte är en M60? Bortsett från att vagnchefens tunga ksp i kupolen och den gigantiska strålkastaren (IR?) är bortplockad tycker jag den ser väldigt mycket ut som denna vagn:

https://en.wikipedia.org/wiki/M60_tank#/media/File:M60_Patton_Tank_Fort_Lewis_Military_Museum.jp g
Citera
2025-01-31, 19:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
George PATTON var med i kriget, inte M60 Patton. Tänkte att han gjorde en fuling där!

Vad menar du, att det inte är en M60? Bortsett från att vagnchefens tunga ksp i kupolen och den gigantiska strålkastaren (IR?) är bortplockad tycker jag den ser väldigt mycket ut som denna vagn:

https://en.wikipedia.org/wiki/M60_tank#/media/File:M60_Patton_Tank_Fort_Lewis_Military_Museum.jp g

Tycker den är lik, men ändå inte en M60 - har du rätt innebär det att det är "skämskudde på" för undertecknad i två av tre trådar här...
Citera
2025-01-31, 19:58
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Vi har säkert ett par Hosenträger schwer m/41 och en back original Fanta inne i stridsvagnen, så garderar med 5,5
Citera
2025-01-31, 20:18
Medlem
distanss avatar
Citat:
Tycker den är lik, men ändå inte en M60 - har du rätt innebär det att det är "skämskudde på" för undertecknad i två av tre trådar här...

Fick bildsöka och hittade bilden på Twitter. TS skriver där följande:

"American M60A1 during joint exercises with the British at the Grunewald forest in Berlin, Germany in 1965."

Vidare skriver han att bilden (okrediterad) är hämtad från "'Aero Armor Series Volume 13' by Uwe Feist released in 1980."

Så.. vilka andra trådar pratar du om?!

Men är bilden tagen redan 1965 vill jag ändra mitt svar till FEM!! Kängorna är säkert från ww2 dom också!
Citera
2025-01-31, 20:55
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -
Så.. vilka andra trådar pratar du om?!

Men är bilden tagen redan 1965 vill jag ändra mitt svar till FEM!! Kängorna är säkert från ww2 dom också!

Ja ja rub it in, rub it in... ...stads- resp historia. Tror jag ska blåsa liv i sportquizen så man slipper skämma ut sig...

OT-sorry! Btw - bra poäng m kängorna! Kan mkt väl summera till fem.
Citera
2025-01-31, 21:15
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ja ja rub it in, rub it in... ...stads- resp historia. Tror jag ska blåsa liv i sportquizen så man slipper skämma ut sig...

OT-sorry! Btw - bra poäng m kängorna! Kan mkt väl summera till fem.

Någon av kikarna är säkert gamla de med Måste funnit ett överskott från WW2. Iaf den mannen bär runt halsen.
Citera
2025-01-31, 21:35
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Någon av kikarna är säkert gamla de med Måste funnit ett överskott från WW2. Iaf den mannen bär runt halsen.

Sant! Nu har ju inte A-man konfirmerat min fråga om ID på prylarna ska mé - så vore jag du skulle jag långskotta på "sex"!
Citera
2025-01-31, 22:54
Medlem
Ankdammsmans avatar
Lite anarkistiskt i tråden men det får man ta! Dessutom ganska låg upplösning på bilden men vi får väl hjälpas åt.

Jag ser ingen Sten på bilden men väl en Bren, så poäng där. Skorna ser ut att vara gamla ammunition boots så poäng där också. Fantan är trolig men obevisbar och kikaren får jag försöka kolla upp. Ingen M1-hjälm i sikte.

Vad gäller id räcker det med namnet och att man pekar ut var det finns på bilden, någorlunda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in