2025-08-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
USA is here to save the day!! ✊🏼 Daddy's home 🇺🇸 🇺🇸 🇺🇸

Undrar vad Lyten betalade för kalaset, eftersom köpeskillingen tydligen är konfidentiell, får vi nog aldrig veta, men jag antar Lyten gjorde ett riktigt klipp.
Northvolts fordringsägare och leverantörer är väl dom stora förlorarna som nog går tomhänta ur det här.

Man får väl hoppas det iaf. går bättre än när Volvo såldes till jänkarna.

USA! USA! USA! 🇺🇸 🇺🇸 🇺🇸

Undrar vilka bidrag Lyten har fått från EU, svenska staten och Skellefteå kommun för att ta över fabriken?
Citera
2025-08-07, 23:11
Medlem
Vad händer med skulderna nu?
Skrivs dom av?
Citera
2025-08-07, 23:26
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Undrar vilka bidrag Lyten har fått från EU, svenska staten och Skellefteå kommun för att ta över fabriken?
Jag vet att det i Tyskland redan pratas om att Lyten ska kunna få "ta över" dom subventioner och lånelöften som en gång utlovats till Northvolt.
Skulle inte förvåna mig om samma sker i Sverige fast i det dolda.
Citera
2025-08-07, 23:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Vad händer med skulderna nu?
Skrivs dom av?
Lyten köper nortvolts materiella tillgångar som byggnader, maskiner etc.
Lyten har inget med northvolts skulder och fodringar att göra.
Pengarna går till konkursboet, och vilka som vill ha dessa pengar i sin tur får andra bråka om.
Citera
2025-08-07, 23:57
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag tror att Lyten kommer bli för Northvolt vad Spyker blev för Saab.
Det kommer pågå i några år. Massor av drama.
Det visar sig att hela grejen var en scam för att kunna dumpa avfall, investera i crypto eller liknande.

Och sedan går det i konkurs igen, och då vill ingen ha skiten.
Om inte Northvolt själva lyckas få fabriken att producera batterier, då funkar det såklart inte som så att om fabriken säljs, så kommer den börja spotta ur sig batterier.

Det lär krävas omfattande förändringar - och investeringar - för att få fabriken att producera fungerande batterier. (Vilket säkert är inprisat i köpet.)

Huvudsakliga anledningen till att Northvolt gick i konkurs är ju för att fabriken inte kan producera batterier.
Citera
2025-08-07, 23:59
Avslutad
Citat:
Jag vet att det i Tyskland redan pratas om att Lyten ska kunna få "ta över" dom subventioner och lånelöften som en gång utlovats till Northvolt.
kanske ap-fondena är sugna på att återigen agera i det dolda?
Citera
2025-08-08, 00:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodbud275
Haha, skönt o slippa kinesiska / indiska ägare. Detta blir succé, Skellefteå-fabriken kommer producera mest i hela världen inom några år

Boom

Maka söker kaka, sägs det. Tyvär förefaller det vara precis vad som har hänt här.
Citera
2025-08-08, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är ju ingen som anmält honom för svindleri (9 kap 9 § Brottsbalken), vilket är det brott som det skulle kunna ha varit. Han gjorde sig inte skyldig till insiderbrott eftersom det innebär att direkt eller indirekt påverka en aktiekurs på en officiell marknadsplats för handel med värdepapper.

Well brott mot vanligt socialt uppförande gjorde han i alla fall. Hoppas människor som ska hälsa på han visar sin avsky, han borde skämmas till sin död. Men det kommer han inte, han lever rövare med pengarna han har.
Citera
2025-08-08, 01:13
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag ser att Honeywell är med på listan.
Jag känner mig trygg när jag ser namnet Honeywell.

Jag tror du tänker på scenen i Fargo när Marge Gunderson träffar en gammal klasskamrat i en bar som visar sig vara en knepig typ. Han sade sig jobba på Honeywell.

Sedan kanske du inte ska dra för stora växlar på det, i princip alla stora företag håller sig med diverse små/stora högriskprojekt.
Citera
2025-08-08, 01:14
Medlem
Citat:
USA is here to save the day!! ✊🏼 Daddy's home 🇺🇸 🇺🇸 🇺🇸

Undrar vad Lyten betalade för kalaset, eftersom köpeskillingen tydligen är konfidentiell, får vi nog aldrig veta, men jag antar Lyten gjorde ett riktigt klipp.
Northvolts fordringsägare och leverantörer är väl dom stora förlorarna som nog går tomhänta ur det här.

Man får väl hoppas det iaf. går bättre än när Volvo såldes till jänkarna.

USA! USA! USA! 🇺🇸 🇺🇸 🇺🇸
Få se om dom har kollektivavtal så det inte blir ny strejk som för Tesla? Allt giftigt avfall ingick det i affären med tro?
Citera
2025-08-08, 01:44
Medlem
Citat:

Låter väldigt positivt om det nu vore sant! Det sämsta som kunde hända med dessa "överblivna" pengar vore att Hannelore och Heinz tilldelades pengarna i elsocialbidrag för att kunna tanka hem ännu mera el från Sverige.

Det skulle inte bli nådigt för de bosatta i SE4.

Det är bara att välja vilken lösning ni föredrar.
Citera
2025-08-08, 01:48
Medlem
Slackoffs avatar
Klart fall av ""killer acquisition"
Senast redigerad av Slackoff 2025-08-08 kl. 01:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in