2025-08-07, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Det där argumentet köper jag inte. Varför ska man som pensionär bo kvar i samma bostad?

Säg att vi amorterar av hela huset som är värt 8 miljoner. Men vi får det knapert med pengar som pensionär, då är det bara att sälja huset och köpa något för säg 2 miljoner. Då har vi ändå en bostad utan lån och ett par miljoner i likvida medel som vi kan använda som vi vill.

Varför ska man INTE göra det? Om man bor där man trivs och skapat det hem man vill ha, varför ska man då flytta?
Citera
2025-08-07, 17:57
Medlem
Investeringen är alltid bostaden, det är inte en investering att extra-amortera av på lån. Ser en del glömmer att investeringsobjektet är bostaden och det har skett med lånade pengar. Precis det som många drömmer om att rika gör, lånar pengar och investerar. Du har gjort exakt samma sak som de rika!!!

Amortering av bostaden har alltid varit upplagt så att man lånar till en bostad, sedan lever man sitt liv och bor i bostaden och såklart gör den amortering som är överenskommet från början med sikte på att vara skuldfri lagom till pensionen.

Att sedan investeringsobjektet bostaden har ökat i värde är en bonus, som du inte får ut förrän du väljer att bo billigare och oftast mindre. Ofta vill man kunna bo kvar i sin bostad för nu är den ju billig när man inte längre har kvar ett lån på den.

Frågan om ifall det är bra att extra-amortera beror såklart på om man har pengar, har råd med sitt lån och om pengarna man då kan amortera med gör bäst nytta i att sänka kostnaderna för boendet eller öka kapitalinkomsterna.

Förutom den skillnaden finns såklart riskaspekten. Att extramortera på sitt lån är ganska riskfritt, medan att investera i något annat är förknippad med olika grader av risknivåer.

Själv så tycker jag man ska hitta en balans och det beror på många faktorer. Allt från hur bra man hanterar pengar ( är man en slösa eller en spara ) till hur tryggt arbete har man, bra inkomst, hur gammal är man? Vad ligger räntan på?
Finns det behov av pengarna i närtid eller kan man vara utan pengarna? Att investera kan man ju göra på relativt kort sikt, kanske 5 år och sedan använda pengarna till något annat.

De pengar man amorterat extra är inte tillgängliga längre. Visst man kan öka lånet på bostaden och den vägen få tillbaka pengarna, men i princip.
Citera
2025-08-07, 18:55
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Men varför måste du amortera av lånet? Och varför just utdelningsaktier?
Vill vara skuldfri när man går i pension.

Har inte hittat något bättre alternativ för passiv inkomst än utdelningsaktier (skall vara vettiga företag).
Citera
2025-08-07, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Vill vara skuldfri när man går i pension.
Okej, men då kommer du aldrig mer att kunna belåna bostaden.

Jag tänker att ett bostadslån som aldrig slutamorteras gör att jag har mer pengar att leva för efter pensionen.
Citat:
Har inte hittat något bättre alternativ för passiv inkomst än utdelningsaktier (skall vara vettiga företag).
Du kan precis lika gärna köpa aktier utan utdelning, och sedan sälja av varefter du behöver likvider.
Citera
2025-08-07, 21:51
Medlem
Citat:

Jag tänker att ett bostadslån som aldrig slutamorteras gör att jag har mer pengar att leva för efter pensionen.
Du kan precis lika gärna köpa aktier utan utdelning, och sedan sälja av varefter du behöver likvider.

Kommer då ej vara behov av att belåna bostaden. Undviker lån om det går.

Nej, kan inte lika gärna köpa aktier och sedan sälja dem när likvider behövs då det bygger på att köpa dem billigare och sälja dem dyrare.

Hela det upplägget slipper man med utdelningsaktier, så länge bolaget delar ut så kan man behålla aktierna år efter år utan behöva sälja dem för att få ut pengar.

Betydligt enklare och säkrare upplägg än att spekulera med aktiekurser.
Citera
2025-08-07, 21:59
Medlem
Citat:
Kommer då ej vara behov av att belåna bostaden. Undviker lån om det går.
Då missar du chansen att ha mer pengar att leva för innan du dör. Om inte dina barn har behov av ditt arv, så är det ganska fiffigt att belåna upp/inte slutamortera.
Citat:
Nej, kan inte lika gärna köpa aktier och sedan sälja dem när likvider behövs då det bygger på att köpa dem billigare och sälja dem dyrare.
Det handlar det om även med utdelningsaktier. Du har inte en aning om utdelningen efter nästa bolagsstämma.
Citat:
Hela det upplägget slipper man med utdelningsaktier, så länge bolaget delar ut så kan man behålla aktierna år efter år utan behöva sälja dem för att få ut pengar.

Betydligt enklare och säkrare upplägg än att spekulera med aktiekurser.
Om utdelningsaktier vore så magiska som vissa tycks tro, så skulle naturligtvis ingen köpa annat än utdelningsaktier. Men visst, du behöver inte gå in och sälja, något du dock kan göra när du ändå går in och tar ut pengarna eller flyttar dem.

(möjligt att man kan få automatisk utbetalning till sitt lönekonto när man får utdelning)
Citera
2025-08-08, 06:14
Medlem
Citat:
Då missar du chansen att ha mer pengar att leva för innan du dör. Om inte dina barn har behov av ditt arv, så är det ganska fiffigt att belåna upp/inte slutamortera.
Det handlar det om även med utdelningsaktier. Du har inte en aning om utdelningen efter nästa bolagsstämma.
Om utdelningsaktier vore så magiska som vissa tycks tro, så skulle naturligtvis ingen köpa annat än utdelningsaktier. Men visst, du behöver inte gå in och sälja, något du dock kan göra när du ändå går in och tar ut pengarna eller flyttar dem.

(möjligt att man kan få automatisk utbetalning till sitt lönekonto när man får utdelning)

Bolag som har bra historik och ger vinst brukar även ge utdelning i framtiden. Visst att utdelningen kan sänkas i bolag som haft stark historik. Med ägande i flera bolag och branscher så sprids risken och portföljen kan ändå prestera.
Det är ändå en säkrare alternativ än köp och sälj: om kursen är lägre än vid köp så får man åtminstone utdelning. Med bolag som inte ger utdelning får man ingeting utan är helt utelämnad till kursen.
Att vara helt utelämnad till kursen ser jag inte som ett tryggt alternativ om man regelbundet behöver pengar samt saknar andra inkomster av betydelse.

UtdelningsStrategin innebär investerande över lång tid, där man arbetar med bla ränta på ränta vilket i slutändan skapar stora pengar som man får avkastning på, som man faktiskt kan leva på utan att behöva göra så mycket.

Med tanke på hur många som är fixerade vid snabba pengar och klipp samt resonerar ”att man ändå kan dö imorgon” så är detta knappast strategin för ”alla”.
Deras problem - inte mitt.

Alla får ha sin tro, jag vill sova tryggt på natten med vetskap att om det kraschar så kan man köpa fler aktier billigt med högre direktavkastning som följd (även fast man ändå blir påverkad av att se värdet i portföljen bli slaktad).

Det finns de som tidigare daytraidad å haft sig men sedan bytt till utdelningsstrategin då det i slutändan vart väldigt stressigt att vara beroende av kursen + ej i slutändan skapat så mycket pengar som de trott + all tid de lagt på att följa kursen.
Citera
2025-08-08, 07:47
Medlem
Citat:
Bolag som har bra historik och ger vinst brukar även ge utdelning i framtiden. Visst att utdelningen kan sänkas i bolag som haft stark historik. Med ägande i flera bolag och branscher så sprids risken och portföljen kan ändå prestera.
Det är ändå en säkrare alternativ än köp och sälj: om kursen är lägre än vid köp så får man åtminstone utdelning. Med bolag som inte ger utdelning får man ingeting utan är helt utelämnad till kursen.
Att vara helt utelämnad till kursen ser jag inte som ett tryggt alternativ om man regelbundet behöver pengar samt saknar andra inkomster av betydelse.

UtdelningsStrategin innebär investerande över lång tid, där man arbetar med bla ränta på ränta vilket i slutändan skapar stora pengar som man får avkastning på, som man faktiskt kan leva på utan att behöva göra så mycket.

Med tanke på hur många som är fixerade vid snabba pengar och klipp samt resonerar ”att man ändå kan dö imorgon” så är detta knappast strategin för ”alla”.
Deras problem - inte mitt.

Alla får ha sin tro, jag vill sova tryggt på natten med vetskap att om det kraschar så kan man köpa fler aktier billigt med högre direktavkastning som följd (även fast man ändå blir påverkad av att se värdet i portföljen bli slaktad).

Det finns de som tidigare daytraidad å haft sig men sedan bytt till utdelningsstrategin då det i slutändan vart väldigt stressigt att vara beroende av kursen + ej i slutändan skapat så mycket pengar som de trott + all tid de lagt på att följa kursen.
Utdelningsaktier ger inte mer än aktier utan utdelning. Om det hade varit så enkelt som du tror så vore det väl jättekorkat att köpa annat än sådant, och ingen skulle köpa annat.

För fan, kom in i matchen. Inget ont om utdelningsaktier, men att det skulle vara något magiskt är typiskt nybörjartänk.

Här har du kurva för de trettio mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen, inklusive utdelningar. https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/633079/omx-stockholm-gi

Under "jämförelse" så kan du klicka in OMXS30 som är en kurva utan utdelningar. Senaste året finns det ingen skillnad. Går du tillbaka fem år så har utdelningsaktier gett mer, men det kan bero på att just dessa aktier gått bättre.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-08 kl. 08:04.
Citera
2025-08-08, 08:04
Medlem
Citat:

Du har helt rätt i sak, men beroende ens övriga ekonomi så kan det vara rätt skönt att inte ha några lån, även om det rent ekonomiskt kan ge lite mer att ha pengarna placerade.

Men har man en bra pension, och en hygglig summa sparad så klarar man sig fint ändå. Det är min plan i var fall. Men viktigare att bygga upp ett bra kapital innan man amorterar, eller göra både ock som jag gör nu.
Citera
2025-08-08, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Du har helt rätt i sak, men beroende ens övriga ekonomi så kan det vara rätt skönt att inte ha några lån, även om det rent ekonomiskt kan ge lite mer att ha pengarna placerade.

Men har man en bra pension, och en hygglig summa sparad så klarar man sig fint ändå. Det är min plan i var fall. Men viktigare att bygga upp ett bra kapital innan man amorterar, eller göra både ock som jag gör nu.
Jag köper det känslomässiga argumentet att man inte vill ha några lån. Mamma har ju alltid sagt att man inte ska låna pengar.

En bra metod för att bygga upp ett kapital, är dock ändå att ha lån. Oavsett vad mamma säger.

Mamma har dock till viss del rätt, man ska inte låna till konsumtion. Man ska inte heller belåna värdepapper.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-08 kl. 08:10.
Citera
2025-08-08, 08:20
Medlem
Citat:
Jag köper det känslomässiga argumentet att man inte vill ha några lån. Mamma har ju alltid sagt att man inte ska låna pengar.

En bra metod för att bygga upp ett kapital, är dock ändå att ha lån. Oavsett vad mamma säger.

Mamma har dock till viss del rätt, man ska inte låna till konsumtion. Man ska inte heller belåna värdepapper.

Vi får se framledes. Har en plan, men samtidigt är det ju så, (i mitt fall) , att det kanske är roligare att ha 600k som pensionär att göra resor för, (eller köpa en hobbybil) än att ha 2000 mindre i månaden i räntekostnader.

Men förhoppningsvis har jag både ock.
Citera
2025-08-08, 09:24
Medlem
Citat:
Utdelningsaktier ger inte mer än aktier utan utdelning. Om det hade varit så enkelt som du tror så vore det väl jättekorkat att köpa annat än sådant, och ingen skulle köpa annat.

För fan, kom in i matchen. Inget ont om utdelningsaktier, men att det skulle vara något magiskt är typiskt nybörjartänk.

Här har du kurva för de trettio mest omsatta aktierna på Stockholmsbörsen, inklusive utdelningar. https://www.avanza.se/index/om-indexet.html/633079/omx-stockholm-gi

Under "jämförelse" så kan du klicka in OMXS30 som är en kurva utan utdelningar. Senaste året finns det ingen skillnad. Går du tillbaka fem år så har utdelningsaktier gett mer, men det kan bero på att just dessa aktier gått bättre.

Kan iallafall sova gott om natten och kan leva ca 50% ekonomiskt oberoende tack vare utdelningen. Men tack för ditt ”proffsiga” tänk över mitt ”nybörjar” tänk 🤣

Sedan är det lite kul att du skriver att utdelningsaktier inte ger något mer än aktier utan utdelning: totalt tankevurpa av dig - om man är ute efter utdelning så lär ju aktierna ge utdelning. Eller hur?

Du verkar ha svårt att acceptera att alla inte är ute efter att köpa och sälja dyrare, utan att ha som strategi att just nyttja utdelningen som grund. Så lägg ner ditt fjantiga snack om att ”kom in i matchen”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in