Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Då missar du chansen att ha mer pengar att leva för innan du dör. Om inte dina barn har behov av ditt arv, så är det ganska fiffigt att belåna upp/inte slutamortera.
Det handlar det om även med utdelningsaktier. Du har inte en aning om utdelningen efter nästa bolagsstämma.
Om utdelningsaktier vore så magiska som vissa tycks tro, så skulle naturligtvis ingen köpa annat än utdelningsaktier. Men visst, du behöver inte gå in och sälja, något du dock kan göra när du ändå går in och tar ut pengarna eller flyttar dem.
(möjligt att man kan få automatisk utbetalning till sitt lönekonto när man får utdelning)
Bolag som har bra historik och ger vinst brukar även ge utdelning i framtiden. Visst att utdelningen kan sänkas i bolag som haft stark historik. Med ägande i flera bolag och branscher så sprids risken och portföljen kan ändå prestera.
Det är ändå en säkrare alternativ än köp och sälj: om kursen är lägre än vid köp så får man åtminstone utdelning. Med bolag som inte ger utdelning får man ingeting utan är helt utelämnad till kursen.
Att vara helt utelämnad till kursen ser jag inte som ett tryggt alternativ om man regelbundet behöver pengar samt saknar andra inkomster av betydelse.
UtdelningsStrategin innebär investerande över lång tid, där man arbetar med bla ränta på ränta vilket i slutändan skapar stora pengar som man får avkastning på, som man faktiskt kan leva på utan att behöva göra så mycket.
Med tanke på hur många som är fixerade vid snabba pengar och klipp samt resonerar ”att man ändå kan dö imorgon” så är detta knappast strategin för ”alla”.
Deras problem - inte mitt.
Alla får ha sin tro, jag vill sova tryggt på natten med vetskap att om det kraschar så kan man köpa fler aktier billigt med högre direktavkastning som följd (även fast man ändå blir påverkad av att se värdet i portföljen bli slaktad).
Det finns de som tidigare daytraidad å haft sig men sedan bytt till utdelningsstrategin då det i slutändan vart väldigt stressigt att vara beroende av kursen + ej i slutändan skapat så mycket pengar som de trott + all tid de lagt på att följa kursen.