2025-08-07, 19:38
Medlem
På finare bagerier får man alltid brödet i en papperspåse vilket gör det stenhårt om det inte konsumeras inom några få timmar. Vill man kunna äta det senare får man omedelbart byta till plastpåse själv.

Vad är anledningen till att de envisas med papperspåse? Anses det finare eller finns det en logisk tanke bakom valet? Ger papperspåsen någon fördel?
Citera
2025-08-07, 19:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av skynet-bot
På finare bagerier får man alltid brödet i en papperspåse vilket gör det stenhårt om det inte konsumeras inom några få timmar. Vill man kunna äta det senare får man omedelbart byta till plastpåse själv.

Vad är anledningen till att de envisas med papperspåse? Anses det finare eller finns det en logisk tanke bakom valet? Ger papperspåsen någon fördel?

Ja, papperspåsen är bättre än en plastpåse av miljö skäl
Citera
2025-08-07, 19:44
Avslutad
Bagerierna vill självklart marknadsföra sig själva med logotypen på papperspåsen. Det går inte på en genomskinlig plastpåse i vart fall. Dessutom mer exklusivt att gå runt med papperspåsar på stan vad det nu må vara. Alla lyxbutiker säljer sina varor i papperspåsar och inte plastpåsar som man hittar på t. ex ICA.
Citera
2025-08-07, 19:49
Medlem
På ICA Maxi i min by har dom papperspåsar
Senast redigerad av Vespasianus 2025-08-07 kl. 20:22.
Citera
2025-08-07, 19:52
Medlem
VoktorDodkas avatar
Färskt bröd med lite frasighet ska förvaras i papperspåsar, annars blir frasigheten mjukt.
Citera
2025-08-07, 19:57
Medlem
GIMP-SUITs avatar
Du borde kontakta bageriet och meddela detta, dom har uppenbarligen missat något här och dom skulle uppskatta ditt fynd.
Citera
2025-08-07, 19:57
Medlem
Citat:

Varför blir det inte stenhårt om det ligger på bageriets hylla hela dagen?

Papperspåse bevarar frasigheten och smaken av nybakat. Plastpåse gör den seg, mjuk och degaktig
Citera
2025-08-07, 19:58
Medlem
Citat:

För att behålla brödets och bakverkets struktur och yta. Var och en får sedan plasta in det för att bevara fukten så att det inte blir för hårt och torrt.
Citera
2025-08-07, 20:01
Moderator
Allaballawallas avatar
Bättre för brödet, särskilt nygräddat.

Nygräddat bröd eller bröd som åtminstone fortfarande är förhållandevis varmt ångar och släpper ifrån sig vätska. I en plastpåse ger det kondens vilket inte är den mest gynnsamma miljön för bröd att förvaras i.

Det är en sak att förpacka brödet i plast när det väl svalnat, men inte före. Stora bagerier som packar i plast bryr sig inte då deras fokus är försäljning av kvantitet före kvalitet. Ju förr brödet blir dåligt i påsen desto tidigare behöver kunden köpa nytt...

Själv köper jag bröd i papperspåse när jag köper bröd och använder enbart plast (klingfilm) om jag ska frysa in brödet. Matbröd jag inte ska frysa in förvarar jag inlindad i kökshandduk i brödboxen. Bullar i påsen de kommer i förvarade i samma brödbox.

Bakelser och liknande förvaras i förpackningen jag fått dem i fram till förtäring och kakorna förvaras i kakburk.
Citera
2025-08-07, 20:05
Medlem
Ok, så anledningen är att det ska vara godare om man äter inom några timmar. Vill man att brödet ska överleva till imorgon får man själv byta till plastpåse.
Citera
2025-08-07, 20:05
Medlem
det är inte papperspåsen som gör det hårt. det är kontakten med syre övertid. snacka om noll koll
Citera
2025-08-07, 20:07
Medlem
Citat:

Brödet blir mjukt i plast och det är bättre med papp än plast för miljön. Enkelt, vad vann jag?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in