Vill inleda med att jag sökt om det finns lämpliga trådar för min fråga, och inte funnit. Jag funderade även på om tråden hör hemma i juridik-forumet och mod får gärna förpassa tråden dit om den är lämpligare där.
Oavsett:
Jag är medlem i hyresgästföreningen främst för att slippa bli ovän med min hyresvärd så snart frågor i hyresförhållandet uppstår. Nu gick min spis sönder, vilket jag felanmälde. Status för ärendet ändrades till "pågående" ganska kort inpå. Efter tre veckor skickade jag en påminnelse till hyresvärden om ärendet, samt att mina merkostnader för livsmedel börjar bli påtagliga. Ärendets status var fortfarande "pågående".
Efter ytterligare några veckor så får jag återkoppling att vederbörande varit på semester, men att man nu ska kika på mitt ärende. Efter totalt 41 dagar lagas min spis.
Jag har samtidigt som detta pågår initierat ett ärende hos Hyresgästföreningen. Jag får en handläggare som till en början inte verkar förstå ärendet och vill att jag ska fotografera spisen, värma vatten på den och mäta temperaturen i ugnen. Handläggaren börjar därefter skuldbelägga mig för att ärendet tog så pass lång tid, och tycker att jag ska ha förståelse för att det varit semester. Hon menar även att mitt krav på ersättning för merkostnader är juridiskt irrelevant då hon menar att "hyresvärden måste vara försumlig" i samma andetag som hon skriver "hyresvärden har ingen skyldighet att informera dig om semestertider". Hon påstår senare att mitt krav för merkostnader måste jag göra gällande genom att ansöka om stämning, trots att jag hänvisat till att jag deponerat hyran till länsstyrelsen.
Jag skrev följande till henne:
Vad bör jag göra när den som hyresgästföreningen utsett att företräda mig i mitt ärende agerar och uttrycker sig på ett anmärkningsvärt sätt?
Är det jag som är orimlig i mina förväntningar på korrekt representation av en partsorganisation?
Oavsett:
Jag är medlem i hyresgästföreningen främst för att slippa bli ovän med min hyresvärd så snart frågor i hyresförhållandet uppstår. Nu gick min spis sönder, vilket jag felanmälde. Status för ärendet ändrades till "pågående" ganska kort inpå. Efter tre veckor skickade jag en påminnelse till hyresvärden om ärendet, samt att mina merkostnader för livsmedel börjar bli påtagliga. Ärendets status var fortfarande "pågående".
Efter ytterligare några veckor så får jag återkoppling att vederbörande varit på semester, men att man nu ska kika på mitt ärende. Efter totalt 41 dagar lagas min spis.
Jag har samtidigt som detta pågår initierat ett ärende hos Hyresgästföreningen. Jag får en handläggare som till en början inte verkar förstå ärendet och vill att jag ska fotografera spisen, värma vatten på den och mäta temperaturen i ugnen. Handläggaren börjar därefter skuldbelägga mig för att ärendet tog så pass lång tid, och tycker att jag ska ha förståelse för att det varit semester. Hon menar även att mitt krav på ersättning för merkostnader är juridiskt irrelevant då hon menar att "hyresvärden måste vara försumlig" i samma andetag som hon skriver "hyresvärden har ingen skyldighet att informera dig om semestertider". Hon påstår senare att mitt krav för merkostnader måste jag göra gällande genom att ansöka om stämning, trots att jag hänvisat till att jag deponerat hyran till länsstyrelsen.
Jag skrev följande till henne:
Hon svarar
Hej Hanna,
Parterna har en ömsesidig skyldighet att genom kommunikation begränsa varandras skada. Att underlåta att vidta åtgärder som skäligen kan krävas – eller att inte informera motparten om något som uppenbart riskerar leda till merkostnader – kan inte ursäktas med frånvaro, så länge motparten inte blivit underrättad.
Jag kontaktade hyresvärden tre veckor efter anmälan och uttryckte oro för att merkostnader höll på att uppstå. Inget hände förrän tre veckor senare. Ärendets status var “pågående”. Ingen information fanns om att handläggning skulle dröja, och hyresvärden har medgett att meddelandena kommit fram. Förklaringen är att de inte lästes förrän efter semestern.
Jag använde deras felanmälansystem – det vill säga det sätt hyresvärden själv hänvisar till vid brister i bostaden. Jag kommunicerade alltså inte brevledes, med flaskpost eller röksignaler – utan via en kanal där hyresvärden kunnat svara om de velat.
När du skriver att omständigheter som hänför sig till mig som enskild inte kan beaktas, är jag osäker på vad du syftar på. Förväntades jag själv felsöka spisen? Förväntades jag förstå att ärendet inte skulle hanteras på sex veckor – trots att status var “pågående”? Den tankeläsningen förutsätter en information jag aldrig fick.
Vad gäller ditt agerande som ombud: Du besvarar inte mina frågor, du driver motpartens linje, gör juridiska förenklingar om vållande, och försöker nu dessutom påverka mitt ställningstagande genom att ge en sned bild av rättegångskostnader.
Jag upplever helt enkelt inte att du företräder mina intressen. Det är en tydlig intressekonflikt. Enligt god sed lämnar ett ombud ett uppdrag när förtroendet saknas.
Om du fortsatt är förordnad i ärendet, hemställer jag härmed att Hyresgästföreningen utser en annan förhandlare. Jag försöker inte få dig att sluta eller ifrågasätta din yrkesroll – du får gärna fortsätta vara kontaktperson. Men just i förhandlingsdelen krävs ömsesidigt förtroende. Det saknas i nuläget, och det är därför jag begär ett ombyte.
Med vänlig hälsning,
Min fråga är vad jag har för rättigheter i denna situationen? För som det känns just nu så betalar jag Hyresgästföreningen för att vara min motpart.
Hej
Det jag menar är att bedömningen om hyresvärden har varit vårdslös eller försumlig görs utifrån ett objektivt perspektiv och inte ens enskilds individs åsikt. Jag vet inte vad du menar med att jag ger dig en snedbild på rättegångskostnader, om du vill läsa mer om hur ett tvistemål i tingsrätten hanteras kan du klicka på följande länk där det står tydligt att det tillkommer rättegångskostnader och ansökningsavgift om man vill vidta rättsliga åtgärder; https://www.domstol.se/amnen/tvist-om-pengar/sa-hanteras-ett-tvistemal-i-tingsratten/. Så det är ingen sned bild jag har gett dig utan det är en korrekt bild.
Vilka frågor är det jag inte har besvarat? Jag har besvarat alla mejl du har skickat till mig.
Mitt uppdrag är att ge dig rätt råd, det som jag har skrivit till dig tidigare om min bedömning är utifrån vad lagen säger, jag önskade att jag kunde hjälpa dig mer men jag kan inte ändra på lagen. Jag har inte behörighet att byta ägare på ärendet, utan det är jag som äger ärendet för att jag har fått det tilldelat till mig. Om du har synpunkter på hur jag hanterar ditt ärende får du kontakta Rådgivningen om detta.
Med vänlig hälsning
Hanna
Vad bör jag göra när den som hyresgästföreningen utsett att företräda mig i mitt ärende agerar och uttrycker sig på ett anmärkningsvärt sätt?
Är det jag som är orimlig i mina förväntningar på korrekt representation av en partsorganisation?