Jag fick ett gäng smarta brytare av en okänd person på en återvinningscentral. Är det riskfritt att använda brytarna, eller bör jag kasta dem?
Länk till brytaren på tillverkarens hemsida
ANTELA Smart Wi-Fi Plug
SKU:FIS202-EU
Mannen orkade inte gå 100-150 meter eller stå i kö med bilen för att kasta brytarna i el-skroten. Jag tog hem dem och kopplade in den ena i vägguttaget. Jag installerade en app som kallas "Smart Life" för att kunna använda brytarna och göra inställningar.
Ganska omgående så såg jag att brytaren har ett namn i systemet som inte är standard. Sedan så upptäckte jag i el-loggen att den är använd mellan januari-juli 2025. Mannen har alltså inte tagit bort enheten i appen, vilket betyder att han fortfarande har full kontroll på brytarna.
Nu kanske det inte är så farligt när brytaren bara är ansluten till en vanlig golvlampa och den förra ägaren skulle nog bara kunna tända och släcka den. Det finns andra produkter t.ex. larm, kameror m.fl. Där ser jag en potentiell risk med att köpa och använda begagnade produkter.
Kolla in den här hemsidan. Det finns över 3000 kategorier av produkter som använder sig av samma system.
https://www.tuya.com/
Skulle du verkligen lita på ett begagnat passersystem och inbrottslarm från Schneider Electric?
Eller, skulle du våga installera ett gäng övervakningskameror från Philips eller Calex i ditt hem?