2025-08-07, 16:15
Medlem
Mike.Andersens avatar
Jag fick ett gäng smarta brytare av en okänd person på en återvinningscentral. Är det riskfritt att använda brytarna, eller bör jag kasta dem?

Länk till brytaren på tillverkarens hemsida
ANTELA Smart Wi-Fi Plug

SKU:FIS202-EU
Mannen orkade inte gå 100-150 meter eller stå i kö med bilen för att kasta brytarna i el-skroten. Jag tog hem dem och kopplade in den ena i vägguttaget. Jag installerade en app som kallas "Smart Life" för att kunna använda brytarna och göra inställningar.

Ganska omgående så såg jag att brytaren har ett namn i systemet som inte är standard. Sedan så upptäckte jag i el-loggen att den är använd mellan januari-juli 2025. Mannen har alltså inte tagit bort enheten i appen, vilket betyder att han fortfarande har full kontroll på brytarna.

Nu kanske det inte är så farligt när brytaren bara är ansluten till en vanlig golvlampa och den förra ägaren skulle nog bara kunna tända och släcka den. Det finns andra produkter t.ex. larm, kameror m.fl. Där ser jag en potentiell risk med att köpa och använda begagnade produkter.

Kolla in den här hemsidan. Det finns över 3000 kategorier av produkter som använder sig av samma system.

https://www.tuya.com/

Skulle du verkligen lita på ett begagnat passersystem och inbrottslarm från Schneider Electric?

Eller, skulle du våga installera ett gäng övervakningskameror från Philips eller Calex i ditt hem?
Citera
2025-08-07, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Jag fick ett gäng smarta brytare av en okänd person på en återvinningscentral. Är det riskfritt att använda brytarna, eller bör jag kasta dem?

ANTELA Smart Wi-Fi Plug

Mannen orkade inte gå 100-150 meter eller stå i kö med bilen för att kasta brytarna i el-skroten. Jag tog hem dem och kopplade in den ena i vägguttaget. Jag installerade en app som kallas "Smart Life" för att kunna använda brytarna och göra inställningar.

Ganska omgående så såg jag att brytaren har ett namn i systemet som inte är standard. Sedan så upptäckte jag i el-loggen att den är använd mellan januari-juli 2025. Mannen har alltså inte tagit bort enheten i appen, vilket betyder att han fortfarande har full kontroll på brytarna.

Nu kanske det inte är så farligt när brytaren bara är ansluten till en vanlig golvlampa och den förra ägaren skulle nog bara kunna tända och släcka den. Det finns andra produkter t.ex. larm, kameror m.fl. Där ser jag en potentiell risk med att köpa och använda begagnade produkter.

Kolla in den här hemsidan. Det finns över 3000 kategorier av produkter som använder sig av samma system.

Skulle du verkligen lita på ett begagnat passersystem och inbrottslarm från Schneider Electric?

Eller, skulle du våga installera ett gäng övervakningskameror från Philips eller Calex i ditt hem?

Läs hur du gör en fabriksåterställning på nätet så er saken löst
Citera
2025-08-07, 16:30
Medlem
Citat:

ANTELA Smart Wi-Fi Plug

Inte mer risker än att köpa likadana nya, så länge du fabriksåterställer. Men som sagt, det FINNS risker med IOT-enheter.
Citera
2025-08-07, 16:31
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Läs hur du gör en fabriksåterställning på nätet så er saken löst

Jag tror inte att det hjälper när allt är lagrat i molnet. Om man inte tar bort enheten från appen så finns den kvar i systemet.
Citera
2025-08-07, 16:42
Medlem
Citat:
Jag tror inte att det hjälper när allt är lagrat i molnet. Om man inte tar bort enheten från appen så finns den kvar i systemet.

Fabriksåterställning ska hjälpa, då är den inte kopplad till något längre
Citera
2025-08-07, 16:42
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Inte mer risker än att köpa likadana nya, så länge du fabriksåterställer. Men som sagt, det FINNS risker med IOT-enheter.

En fabriksåterställning verkar bara nollställa det trådlösa nätverket. Samtliga loggar från början av året finns kvar i systemet.

Jag ska installera appen i jobbtelefonen och skapa ett nytt konto för att se om det går att styra enheten från två olika platser.
Citera
2025-08-07, 16:44
Medlem
Citat:
En fabriksåterställning verkar bara nollställa det trådlösa nätverket. Samtliga loggar från början av året finns kvar i systemet.

Jag ska installera appen i jobbtelefonen och skapa ett nytt konto för att se om det går att styra enheten från två olika platser.
Det är nog olika för var enhet och tillverkare. Du får läsa på om dina enheter.
Citera
2025-08-07, 17:11
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C4sand
Fabriksåterställning ska hjälpa, då är den inte kopplad till något längre

Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Det är nog olika för var enhet och tillverkare. Du får läsa på om dina enheter.

Jag bläddrade i Tuya Smart Help Center och där står det att enheten får ett virtuellt ID som är knutet till kontot. Sedan så står det att en del enheter får ett nytt virtuellt ID vid en fabriksåterställning och vissa enheter behåller samma virtuella ID efter återställningen.

Okej, då kan man misstänka att en dum enhet som en WiFi brytare kommer att behålla samma virtuella ID efter en fabriksåterställning.
Citera
2025-08-07, 17:26
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Flasha om brytarna med Tasmota, då slipper du att Kineserna har kontroll över grejerna och att bara du själv har kontroll via ditt eget WI-FI
Citera
2025-09-04, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske
Flasha om brytarna med Tasmota, då slipper du att Kineserna har kontroll över grejerna och att bara du själv har kontroll via ditt eget WI-FI

Det där verkar intressant. Styr man sedan enheterna med en Arduino?

TASMOTA - Open source firmware for ESP devices
Citera
2025-09-18, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elon-Fiske

Ett smart drag
Citera
2025-09-18, 20:01
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Det där verkar intressant. Styr man sedan enheterna med en Arduino?

TASMOTA - Open source firmware for ESP devices
Jag kör med app till android och Windows
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här