2025-08-06, 19:07
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Denna veckorapport publicerades den 21 mars 2025 och redovisar läget för covid-19 vecka 11 (10–16 mars 2025).

Samlad bedömning av läget i Sverige
Smittspridningen av covid-19 pågår på en låg nivå och den förväntade ökningen under vintersäsongen har uteblivit. De senaste veckorna har antalet bekräftade fall minskat och antalet intensivvårdade och avlidna med covid-19 per vecka har varit väsentligen oförändrat.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistik-a-o/sjukdomsstatistik/covid-19-veckorapporter/aktuell-veckorapport-om-covid-19/

Det verkar väldigt över här i Sverige iallafall.

Tack fan att vi hade Tegnell som stod på sig och inte stängde ned landet.

Antalet bekräftade fall beror ganska mycket på hur många man testar.

Förut brukade de testa avloppsvattnet. Gör de det fortfarande?
Citera
2025-08-06, 19:08
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Antalet bekräftade fall beror ganska mycket på hur många man testar.

Förut brukade de testa avloppsvattnet. Gör de det fortfarande?
Jag har ingen aning.

Jag tog upp rapporten eftersom jag upplever att den påvisar att covid är "över" nu.
Citera
2025-08-06, 19:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det var över för två-tre år sedan. Vilken fantasivärld lever du i? Med tanke på all skit du konsumerar på sociala medier verkar det som att du har tillgång till information på löpande basis. Man undrar därför hur du missat orsaken till en pandemi av det slag vi upplevde 2020-2023? Är du verkligen så brutalt okunnig och blåst att du inte fattat det?

Det är över, och vi med utbildning och någorlunda intelligens visste redan 2021 att det i princip skulle vara över redan 2022. Nu blev det officiellt Maj 2023 som det tog slut, men det skall vl till ett rejält fläskigt antivaxxar-patrask att försöka ge sken av att det hela "tystats ned" eller att något "förvandlats" från något farligt till något ofarligt. Herregud, de lågpannade är dummare än man initialt trodde, det är uppenbart...

Pandemin orsakades av att det handlade om ett NOVELT VIRUS. Fattar lilla dumhuvudet. När du infekterats en gång är det inte novelt längre.

SJUNKER DET IN I LILLA DUMHUVUDET?

Det var aldrig en riktig pandemi enligt den ursprungliga och korrekta definitionen. WHO ändrade definitionen, ett slags orwellianskt nyspråk.

Det var initialt lite värre än en vanlig influensa för att sedan bli ett till ett skämt med Omikron.

Men ändå fanns det hårda restriktioner baserade på vaccinpass när Omikron var den dominerande varianten.

"Covidbevis – en biljett till samhället"
"Användningen av covidbevis var en biljett till ett samhälle med starka restriktioner för befolkningen, för resande och för inträde till evenemang och lokaler."

https://www.digg.se/analys-och-uppfoljning/publikationer/publikationer/2023-12-19-covidbevis---en-biljett-till-samhallet

Man behövde alltså en biljett till samhället när en snuva som Omikron härjade.
Citera
2025-08-06, 20:59
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Det här är ju bara hjärnfeber och lögner du skriver om mig här. Det mesta du skriver om mig här är vad du själv gör.

Bara for the record, det var jag som visa dig att PG blev utslängd från Cochrane. På falska grunder.

Vad är det som gör det så svårt för dig att hålla en anständig förhållning till ämnet?

Vad bevisar du med allt raljerande, ljugande och förolämpningar?

Det är viktigt att prata ordentligt om dessa saker. Man gjorde en sådan uppståndelse över Tegnells policy och att hundratusentals skulle dö pga honom och att man måste ha mask etc.
Den historien slutade i att Tegnell stod på sig och vi hade lägst överdödlighet och folk mår överlag bättre här än i jämförelsebara länder.

En teori om Tegnell, som jag hörde i gammel-media tror jag, var att han blivit bränd av H1N1 och Pandemrix-skandalen. Och att det var därför som han inte ville överreagera den här gången.

Vem vet vad en byråkrat tycker och tänker egentligen. Kanske insåg han från första början att covid var en nothing-burger. Men som en apparatchik i byråkratins tjänst så var han ju naturligtvis bakbunden. Han verkar ha gjort så gott han kunde med tanke på förutsättningarna. Han vidtog antagligen så lindriga åtgärder han kunde komma undan med.
Citera
2025-08-06, 21:03
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
En teori om Tegnell, som jag hörde i gammel-media tror jag, var att han blivit bränd av H1N1 och Pandemrix-skandalen. Och att det var därför som han inte ville överreagera den här gången.

Vem vet vad en byråkrat tycker och tänker egentligen. Kanske insåg han från första början att covid var en nothing-burger. Men som en apparatchik i byråkratins tjänst så var han ju naturligtvis bakbunden. Han verkar ha gjort så gott han kunde med tanke på förutsättningarna. Han vidtog antagligen så lindriga åtgärder han kunde komma undan med.
Ja det kändes som hela världen ställde sig emot honom.

Man får hoppas att det är som du beskrev i slutet. Att han visste vad som försiggicks och gjorde det bästa han kunde från sin position.

Vi hade det bästa resultatet tack vare honom hur som.
Citera
2025-08-06, 21:22
Avstängd
Citat:
Ja det kändes som hela världen ställde sig emot honom.

Man får hoppas att det är som du beskrev i slutet. Att han visste vad som försiggicks och gjorde det bästa han kunde från sin position.

Vi hade det bästa resultatet tack vare honom hur som.

Han hade en del rätt när det gäller smittspridning, virusets farlighet etc.

Men han kunde ha pushat för alternativa behandlingar som D-vitamin. Det gjorde han inte.
Citera
2025-08-06, 21:45
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Det här är ju bara hjärnfeber och lögner du skriver om mig här. Det mesta du skriver om mig här är vad du själv gör.

Bara for the record, det var jag som visa dig att PG blev utslängd från Cochrane. På falska grunder.
Vad du eller andra tycler att det fanns för anledning eller ej att slänga ut Gotsche från Cochrane är av underordnad betydelse, huvudsaken är ATT han blev utslängd. Och det blev han. Men du menade att jag ljög när jag hänvisade till att han blev utslängd? Du är med endra ord en skitsnackande lögnhals som anklagar andra för att göra exakt det du själv ägnar 100% av din tid åt här. Avskyvärt. En jävla typ.

Citat:
Vad är det som gör det så svårt för dig att hålla en anständig förhållning till ämnet?
Därför att du är den som driver en vidrig agenda som går ut på att ljuga, bete dig som ett praktsvin och anklaga den som tiillhandahåller fakta och korrekta uppgifter för att ljuga. Du är ett värsta sortens antivaxxar-pack.

Gör så här:
Be om ursäkt och erkänn att du har haft fel och:
1. Att RFK har påstått att HIV inte orsakar AIDS
2. Att Götstche blev utkastad från Cochrane
3. Att Gotsche blev ukastad från Rikshospitalet
4. Att man kan stämma läkemdelsbolag för vaccinskador (även de som orsakas av COVID-vaccin)

Börja där istället för att springa runt och anklaga folk för att ljuga när de tillhandahåller KORREKTA uppgifter och fakta. När det är klart skall du se att folk slutar behandla dig som ett praktsvin och du slipper gå runt och fråga dig "varför är de så elaka mot mig". Svaret på den frågan är att du beter dig som ett praktsvin i din argumentation.

Att du inte förstår skillnaden mellan "det går inte att stämma ett läkemedelsbolag för vaccinskador" och "det går inte att stämma ett läkemedelsbolag för vad JAG än menar är en vaccinskada" är uppenbart. DU får titta lite på de lagar jag länkat till så skall du se att det sjunker in även i ditt lilla dumhuvud.

Citat:
What is the process?
  1. An individual files a petition with the U.S. Court of Federal Claims.
  2. The U.S. Department of Health and Human Services medical staff reviews the petition, determines if it meets the medical criteria for compensation and makes a preliminary recommendation.
    [*The U.S. Department of Justice develops a report that includes the medical recommendation and legal analysis and submits it to the Court.
  3. The report is presented to a court-appointed special master, who decides whether the petitioner should be compensated, often after holding a hearing in which both parties can present evidence. If compensation is awarded, the special master determines the amount and type of compensation.
  4. The Court orders the U.S. Department of Health and Human Services to award compensation. Even if the petition is dismissed, if certain requirements are met, the Court may order the Department to pay attorneys' fees and costs.
The special master's decision may be appealed and petitioners who reject the decision of the court (or withdraw their petitions within certain timelines) may file a claim in civil court against the vaccine company and/or the health care provider who administered the vaccine.
https://www.hrsa.gov/vaccine-compensation

Skall jag behöva översätta åt lilla dumhuvudet eller har det äntligen sjunkit in att man kan stämma ett läkemedelsbolag för vaccinskador - även i USA?

BRA, DET TOG ETT TAG MEN NU ÄR VI ÄNTLIGEN DÄR.

Herregud...
Citera
2025-08-06, 22:06
Avstängd
Citat:
På vilket sätt menar du att graden av allvar påverkar definitionen av en Pandemi? Är du helt dum i huvudet?

Den första vågen hade en CFR på över 10% i vissa länder i Europa. I Brasilien låg den på 30%. Det är väl bara ett rejält fläskigt antivaxxar-patrask som menar att det var att jämföras med en "snuva". Du är är ju psykiskt störd i huvudet. Bara för att DU inte dog...

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC8851028/

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9189140/

"buuhuuuuu.....det var....buhuuuu....ingen riktig pandemi.....det var bara lite värre än en influenza...buhuuuu....gggllppp...urrgrghh..uuuhh. .dddöööööhhh..."

Herregud, vad ÄR det för psykfall som agerar här? Helt otroligt....

"Before 2009, a common understanding of a pandemic, particularly by the World Health Organization (WHO), was an epidemic that was widespread across the globe, affecting a large number of people and resulting in enormous numbers of deaths and illness. "

"Key aspects of the pre-2009 definition:
Worldwide Spread: The disease had to be an epidemic occurring worldwide, crossing international boundaries.
Large Numbers of Cases and Deaths: The term "pandemic" was associated with a significant number of deaths and illnesses, not just a large number of cases.
Lack of Immunity: A new influenza virus must appear against which the human population had no immunity."
Gemini

"Adjusting for delay from confirmation to death, we estimated case and infection fatality ratios (CFR, IFR) for coronavirus disease (COVID-19) on the Diamond Princess ship as 2.6% (95% confidence interval (CI): 0.89–6.7)"
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7118348/
2.6 %. Detta för ett kryssningsfartyg med nästan bara pensionärer.
Citera
2025-08-06, 22:23
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
"Before 2009, a common understanding of a pandemic, particularly by the World Health Organization (WHO), was an epidemic that was widespread across the globe, affecting a large number of people and resulting in enormous numbers of deaths and illness. "

"Key aspects of the pre-2009 definition:
Worldwide Spread: The disease had to be an epidemic occurring worldwide, crossing international boundaries.
Large Numbers of Cases and Deaths: The term "pandemic" was associated with a significant number of deaths and illnesses, not just a large number of cases.
Lack of Immunity: A new influenza virus must appear against which the human population had no immunity."
Gemini

"Adjusting for delay from confirmation to death, we estimated case and infection fatality ratios (CFR, IFR) for coronavirus disease (COVID-19) on the Diamond Princess ship as 2.6% (95% confidence interval (CI): 0.89–6.7)"
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7118348/
2.6 %. Detta för ett kryssningsfartyg med nästan bara pensionärer.
Är du medveten om att influenza i EU har en CFR på 0.009% för personer över 65 år...?

COVID-19 har alltså 289 gånger högre CFR än en influenza om vi skall använda ditt kryssningsfartyg som måttstock? Men du menar att COVID-19 är "initialt lite värre än en Influenza"?

Är det nu du skall erkänna att du är dum i huvudet eller bara gjorde bort dig i ivern att ativaxxar-patraska?

Herregud, vilken pannbiff...
Citera
2025-08-06, 22:26
Avstängd
Citat:
Oookej...

Så jag tror du har fallit offer för den mentala påverkan covid orsakade.

Det går inte att prata med dig överhuvudtaget

https://www.psykoanalys.se/

Du kan finna hjälp med det här beteendet här.

Det kan vara så att "vaccinet" satt sig på hjärnan för Kurremurran. Lipidnanopartiklarna är ju trots allt designade för att kunna passera blod-hjärn-barriären.

Antingen det eller så har det slagit slint när hon insett att hon blivit grundlurad.

Det finns ett frågesportsprogram där vuxna tävlar mot barn som heter "Smartare än en femteklassare".

I Kurremurrans fall handlar det om att hon varit med i programmet "Smartare än en anti-vaxxer" och förlorat.
Citera
2025-08-06, 23:06
Avstängd
Citat:
Är du medveten om att influenza i EU har en CFR på 0.009% för personer över 65 år...?

COVID-19 har alltså 289 gånger högre CFR än en influenza om vi skall använda ditt kryssningsfartyg som måttstock? Men du menar att COVID-19 är "initialt lite värre än en Influenza"?

Är det nu du skall erkänna att du är dum i huvudet eller bara gjorde bort dig i ivern att ativaxxar-patraska?

Herregud, vilken pannbiff...

Det var förmodligen bara 0,0038 % som dog på skeppet. Vi kan utgå från att alla smittades.
"3,711 passengers and crew"
"fourteen of those who were on board had died from the disease"

https://en.wikipedia.org/wiki/Diamond_Princess_(ship)
Citera
2025-08-07, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Men Kurremurran menar att eftersom Macphearson gjorde en lumpektomi så får man inte kalla detta en "win" för alternativa behandlingssätt. Eller så menar hon att Macphearson har ljugit för egen vinning. Ärligt talat så är det svårt att veta vad hon menar. Det är skit samma egentligen.

Ja och det är ju en förvånansvärt effektiv taktik. Det måste man ju erkänna. Jag har börjat märka att dom flesta människor inte ens verkar intressera sig för vad som är sanning. Dom tänker inte ens i dom termerna. För dom handlar såna här kontroverser bara om moralism och lagtillhörighet. Att kunna känna sig god, smart och moralisk för att man tillhör "rätt" lag. Och att kämpa för att det egna laget ska vara starkt och vinna. Att ha skygglappar är en dygd för såna människor.

Borde inte vara svårt att föreställa sig att ett läkemedel som är specifikt avsett att påverka immunförsvaret, även kan ge uppov till oönskad respons från immunförsvaret. Sånt som allergier och även diabetes. Men som sagt, många verkar se det som en dygd att avstå från att applicera enkel logik.

Ja, det finns ju forskning kring hur många människor, de flesta kanske, är beredda att handla moraliskt fel bara för att få tillhöra gruppen. Det är väl mekanismer som har växt fram för artens överlevnad och som vi även ser bland andra djur idag, när de till exempel stöter ut sjuka artfränder.

I mitt inlägg som du svarade på tycker jag man igen ser det jag sett tidigare hos Korrektamund0 och som gör henne otrovärdig i mina ögon: Hon gillar att förenklande dela in världen i idioter eller goda, svart eller vitt. Men när man då drar fram något som inte är svart och vitt kommer hon av sig och duckar frågan. Mitt inlägg var ju skrivet till dig och till henne men hon duckade den. Man kan gå tillbaka i tråden och se hur hon duckade frågan om IgG4-ökningen. Judehatarn här på Flashback väckte den sommaren 2023 i munhugg med Korrektamund0. Han anförde Irrgang et als artikel m IgG4 från december 2022 och Uversky et als artikel från maj 2023, men hon duckade detta. Efter detta väckte jag den frågan då och då med Korrektamund0 i ca ett års tid och det var samma uteblivna svar hela tiden. Samma strutshuvud i sanden.

Nu såg du det igen i mitt inlägg om frågan ifall diabetes kan utlösas av vaccinet. Det inlägget var direkt ställd också till henne och lydde:

Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Ett sånt exempel på en sak man knappast studerat särskilt mycket men där de artiklar som finns pekar på ett samband är autoimmun diabetes-1 som utbryter i vuxen ålder, vilket jag nu ska ta upp med korektamund0, som ju annars gärna duckar vetenskapliga studier som pekar på negativa saker med vaccinet och som hon inte kan bemöta. (...)

Ska vi gå till en artikel då, ur Nature från den 12 april 2024, och se lite närmare på den. Naturligtvis kommer du att anse att en artikel i Nature som inte säger det du anser är irrelevant, men problemet är att det finns en till möjlig biverkning hos vaccinet som har tagits upp som möjlig (ja, precis, möjlig) i många artiklar, men som det förmodligen inte är karriärfrämjande att forska på:
Infection with SARS-CoV-2 can cause pancreatic impairment

Abstract
Evidence suggests associations between COVID-19 patients or vaccines and glycometabolic dysfunction and an even higher risk of the occurrence of diabetes.

https://www.nature.com/articles/s41392-024-01796-2
Efter meningen att "vaccin är en annan möjlig faktor som kan skada bukspottkörteln genom Covid-19" kommer de fram till att vaccinet istället minskar risken. Det är ju positivt, men så lägger de till en brasklapp:
Vaccine is another possible factor that may cause pancreatic damage due to COVID-19. Several highly effective SARS-CoV-2 vaccines have been developed for COVID-19 prevention; however, the potential side effects of these newly developed vaccines still require comprehensive understanding. Further research is currently being conducted on the protective and adverse effects of vaccines on human health. Laboratory data is crucial in identifying both short-term and long-term vaccine side effects. Although rare acute side effects have also been reported, such as acute pancreatitis after vaccine injection;12,13,14,15 It still remains uncertain whether vaccine injection results in permanent or temporary changes in pancreas and glucose metabolism.
Hur som helst anses det ju att Covid-19 kan utlösa diabetes, men hur är det med vaccinet?

Här är en studie om sådan autoimmun diabetes 1 som utlöses i vuxen ålder som jag nämnde, från 2023 i Cureus:
COVID-19 Vaccine-Induced Latent Autoimmune Diabetes in Adults

(...) This case highlights a speculated relationship between new-onset Latent Autoimmune Diabetes in Adults (LADA) (presenting with diabetic ketoacidosis) and the COVID-19 vaccine. https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC9924027/
"Speculated", absolut, men det finns ett antal artiklar om det, här är en till, senare, i Endocrine Practice 2024:
#1698943 COVID-19 Vaccine-Induced Latent Autoimmune Diabetes

(...) Discussion
A meta-analysis of eight studies of nearly 3,700 patients revealed an average of 14.4% for new-onset diabetes on admission in patients hospitalized with COVID-19. Few cases have been reported with new-onset DM with DKA/HHS after administration of the vaccine, with one case series describing hyperglycemic crises precipitated by Pfizer and Moderna vaccines. Our case illustrates a link between COVID-19 vaccination, specifically Pfizer-BioNTech, with latent autoimmune diabetes in adults (LADA). There has only been one other case published by University of Toledo in 2022 highlighting the link between LADA and the vaccine. It has also been noted that the COVID 19 vaccines have also precipitated cases of Graves Disease, another autoimmune condition. This case can further exhibit not only the link between COVID-19 vaccines and diabetes but also the link with autoimmune conditions entirely, and more research must be done to understand the connection between the vaccines and these diseases. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1530891X24002672
Ett favoritargument bland okritiskt tänkande vaxxare är att om det tycks finnas ett samband mellan en sjukdom och viruset eller vaccinet så är detta ointressant eftersom folk ändå skulle fått sjukdomen av viruset. Lite som om det är okej att våldta någon som ändå kommer att våldtas senare. Och det håller inte.

Vi minns ju alla året 2020, där Sverige jagade flockimmunitetens heliga graal och statsepidemiologen förklarade att efter sommaren hade troligen tillräckligt många fått viruset för att detta skulle minska. Istället fick Sverige en chock över hur få som visade sig ha antikroppar. Som jag minns det upprepade man detta med samma resultat. Därefter kom vaccinet och man bakade sedan samman detta med viruset och sa att 90% eller så av alla svenskar hade antikroppar antingen från vaccinet eller viruset.

Men på grund av vaccinet vet vi nog inte hur många som faktiskt var smittade. En sak torde vara helt klar: det var långt fler som vaccinerade sig än som hade fått Covid-19. Om då till exempel LADA-diabetes kan utlösas av vaccinet så är det troligt att det var vaccinet som utlöste denna diabetes hos en del.

Och nu blir det jobbigt igen för Korrektamund0. I mitt inlägg citerade jag ur Nature, Cureus och Endocrine Practice. Och det finns fler. Det finns också stora studier som inte funnit samband men de var inte fokuserade på mRNA-vaccin och på människor med genetisk risk för diabetes. Här är en till, World J Diabetes 2023:
Correlation between COVID-19 vaccination and diabetes mellitus: A systematic review

Conclusion: There is a complex relationship between vaccination and diabetes with a bidirectional effect. Vaccination may contribute to the risk of worsening blood glucose in diabetic patients and diabetic patients may have a lower antibody response after vaccination than the general population. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/37383586/
Eller 2024 i AACE Clinical Case Reports:
Type 1 Diabetes Mellitus Caused by COVID-19 mRNA Vaccination: A Case Report and Literature Review of 17 Published Cases

(...)

Conclusion
New-onset type 1 DM has been reported after COVID mRNA vaccination. Clinicians should maintain a high index of suspicion and pursue early testing for the same to reduce adverse outcomes and improve long-term prognosis. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2376060524000567
Och sedan finns ett antal fall beskrivna, kanske ett 20-tal, till exempel ett i J Med Cases 2024:
New Onset of Type 1 Diabetes Mellitus Post-COVID-19 Vaccine

(...) Here we report a 45-year-old woman who came to the hospital complaining of polyurea, polydipsia, and weight loss 3 weeks after the first activation dose of COVID-19 vaccine. Her hemoglobin A1c (HbA1c) upon presentation was 9% without any prior history of DM. She was diagnosed with type 1 diabetes mellitus (T1DM), as the anti-glutamic acid decarboxylase (GAD) antibody was positive and complicated during follow-up with diabetic ketoacidosis (DKA). This is the first case in Saudi Arabia suggesting that the COVID-19 RNA-based vaccines might cause new onset of T1DM, complicated by late DKA. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39610907/
Men det är såna här "gråa" fakta som Korrektamund0 inte kan använda, därför föredrar hon att leta fram exempel på folk som påstått att deras penis blev mindre efter vaccinet och liknande. Det är ren kvällstidningsjournalistik hon sysslar med, om ens det.
Senast redigerad av Lamento 2025-08-07 kl. 01:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in