2025-08-06, 17:59
Medlem
MrWins avatar
Jobbade då på en varm processindustri, men som tur var hade jag semester den veckan.
Citera
2025-08-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuttherope
Finns någon som är gammal nog och som har bra minne att jämföra sommaren med rekordvärme 1995 med rekordvarma sommaren,hösten 2018.
2018 var ju enormt varm också, i flera månader dessutom.
Vilken var varmast, gärna någon från södra Sverige.
Är 2018 den sommaren som yngre generationer kommer minnas som sin barndoms rekordsommar istället för våran 1995 ?

-75 kommer jag ihåg som bästa sommaren. Var inte så gammal då och hela sommaren tillbringade jag med att vara ute och lekte med kompisarna från morgon till kväll.
2018 kommer jag ihåg som en stor del av sommaren tillbringade både jag och chefen med att jobba utan skjorta stort sätt hela dagen på kontoret med alla fläktar fullt igång, fönstren på vid gavel och svetten bara rann oavbrutet. Temperaturen låg på 35-40 C varje dag hur länge som helst.
Citera
2025-08-06, 18:50
Medlem
hazard simpsons avatar
Kommer ihåg. Brände upp mig fullständigt.
Citera
2025-08-06, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag minns den varma sommaren, fast jag led inte, alla andra klagade, men jag var liten. Vi hade ett akvarium som limmet smälte på, men det lyckades flyttas innan katastrof.

Morfar och jag spelade badminton i flera timmar en kväll. Jag hade inte heller ont av värmen.
Citera
2025-08-06, 19:26
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Morfar och jag spelade badminton i flera timmar en kväll. Jag hade inte heller ont av värmen.

Jag fick gräva i sanden vid Vänern hela dagen, hade inget emot det. Vi hade bara 2 småflaskor saft och en termos kaffe på tre personer, tror man inte rehydrerade sig alls på den tiden, LoL. Jag undrar vid vilken ålder man verkligen lider av värme, om man bara ska ta svensk extremvärme.
Citera
2025-08-06, 21:47
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Vad jag minns är åskvädret efteråt. Tre dagar på raken med 35°C eller mer är fortfarande oslaget, det vara dock bara en värmebölja, idag motsvarar det en röd varning för höga temperaturer, om det finns röd varning?
Sommaren 2018 bjöd på 5 dagar på raken med 30°C-34°C förutom med sex veckor med 25°C eller mer, det är mer anmärkningsvärt.

Värmeböljan 1975 sov folk på balkongerna eller i trädgården. Det fanns industrier som hade siesta, Ericsson Katrineholm om jag inte minns fel.

Det är en tidsfråga innan vi får en värmebölja som överträffar den från år 1975.

Andra värmeböljor: 1972, 1982, 1992, 1994, 2002, 2006, 2014.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in