2025-08-05, 16:28
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi lägger även på moms på själva tullavgiften

Det är många i tråden som inte riktigt fattar detta med moms. Nu tror jag i och för sig inte att du är en av dem men jag lånar ditt citat för att förtydliga även om det förklarats flera gånger egentligen.

Så något förenklat. Moms läggs på tullavgiften ja men slutpriset räknas även på frakt. Alltså priset vid import beräknas på inköpspris + frakt (till EUs gräns) * moms. Detta är för företag då utgående moms som enligt skatteregler kan kvittas med ingående moms. Få företag sköter själva sin tulladministration utan lägger det på fraktbolag som också sedan sköter frakten inom EU till destination.
Detta kostar också en vacker slant som företaget behöver täckning för och slutligen lägger företaget på sitt egna påslag vid försäljning. Därefter är företagets försäljningspris ex. moms satt.

Om varan nu vidareexporteras till annat land inom EU i B2B förfarande tas ingen moms ut eftersom varan har fri rörlighet inom EU. Om varan säljs inom landet den (slutligen) hamnat i så tas moms ut av säljaren mot kund oavsett om det är B2B eller B2C.
Citera
2025-08-05, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Det är många i tråden som inte riktigt fattar detta med moms. Nu tror jag i och för sig inte att du är en av dem men jag lånar ditt citat för att förtydliga även om det förklarats flera gånger egentligen.

Så något förenklat. Moms läggs på tullavgiften ja men slutpriset räknas även på frakt. Alltså priset vid import beräknas på inköpspris + frakt (till EUs gräns) * moms. Detta är för företag då utgående moms som enligt skatteregler kan kvittas med ingående moms. Få företag sköter själva sin tulladministration utan lägger det på fraktbolag som också sedan sköter frakten inom EU till destination.
Detta kostar också en vacker slant som företaget behöver täckning för och slutligen lägger företaget på sitt egna påslag vid försäljning. Därefter är företagets försäljningspris ex. moms satt.

Om varan nu vidareexporteras till annat land inom EU i B2B förfarande tas ingen moms ut eftersom varan har fri rörlighet inom EU. Om varan säljs inom landet den (slutligen) hamnat i så tas moms ut av säljaren mot kund oavsett om det är B2B eller B2C.
Vi vet som med tesla, amazon osv sköter dom själva frakten.

Men räkneexempel på hur man lägger på moms på själva tull avgiften.

Så här räknar du ut din varas totala pris
Du vill köpa en gitarr från Kina. Det totala priset som du ser när du gör beställningen är 2 000 kronor. För att få en uppfattning om vad du i slutänden kan komma att betala behöver du räkna med nedanstående kostnader:

Frakt och försäkring: 77 kr
Tull (6,5 %): 2 077 x 6,5 % = 135 kr
Moms (25 %): (2 077 + 135) x 25 % = 553 kr
Totalt: (2 000 + 77 + 135 + 553) = 2 765 kr

Det totala priset för gitarren kan alltså bli 2 765 kronor.

Beroende på vilket företag som transporterar din vara kan du också behöva betala en importtulldeklarationsavgift eller administrationsavgift på ungefär 125 kronor.
Citera
2025-08-05, 17:04
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:

Du vill köpa en gitarr från Kina. Det totala priset som du ser när du gör beställningen är 2 000 kronor. För att få en uppfattning om vad du i slutänden kan komma att betala behöver du räkna med nedanstående kostnader:

Beroende på vilket företag som transporterar din vara kan du också behöva betala en importtulldeklarationsavgift eller administrationsavgift på ungefär 125 kronor.

Ditt exempel stämmer säkert men är mer för direktimport utförd av privatperson. Mitt exempel är mer ett företagsexempel såsom en full container från tredje land som sedan går på trailer till destination och jag kan lova att administrationskostnad och frakt vida överstiger 125+77 kronor. Godset i mitt exempel försäkrat av leverantör fram till EU samt av transportör inom EU. Det finns otaliga variationer i sammanhanget.
Citera
2025-08-05, 17:10
Medlem
Citat:
Ditt exempel stämmer säkert men är mer för direktimport utförd av privatperson. Mitt exempel är mer ett företagsexempel såsom en full container från tredje land som sedan går på trailer till destination och jag kan lova att administrationskostnad och frakt vida överstiger 125+77 kronor. Godset i mitt exempel försäkrat av leverantör fram till EU samt av transportör inom EU. Det finns otaliga variationer i sammanhanget.
Exakt det jag menar, man lägger på moms på även frakten som inte ens behöver ha någon anknytning till ett svenskt företag, man tar moms ändå, exemplet kommer från tullens hemsida.

Att man lägger på moms även på frakt o själva tullavgiften osv utgör att Trump har rätt, Trump bryr sig inte om EU:s interna tullavgifter o inte heller mellan eu länderna, det vi ser med britterna o Schweiz.
Citera
2025-08-05, 17:37
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Exakt det jag menar, man lägger på moms på även frakten som inte ens behöver ha någon anknytning till ett svenskt företag, man tar moms ändå, exemplet kommer från tullens hemsida.

Jag skrev inte inlägget för att skapa diskussion om rätt eller fel utan bara för att belysa momsen.
Frakten är en del av varans pris för att köparen ska kunna hålla den i sin hand och eftersom den då är en del av grundpriset så utgår moms på hela beloppet. Transportörens nationalitet är ju då oväsentlig.
Frakten inom EU räknas inte i varans pris i tullsammanhang utan endast frakt till EUs gräns.

Så tullar man en container i Göteborg och sedan fraktar den på trailer till Stockholm så betalar man ingen tull på de 15-20000 som det kostar. Moms ja, men det gör man ju på alla varor och tjänster ändå.
Citera
2025-08-05, 17:58
Medlem
Citat:
Jag skrev inte inlägget för att skapa diskussion om rätt eller fel utan bara för att belysa momsen.
Frakten är en del av varans pris för att köparen ska kunna hålla den i sin hand och eftersom den då är en del av grundpriset så utgår moms på hela beloppet. Transportörens nationalitet är ju då oväsentlig.
Frakten inom EU räknas inte i varans pris i tullsammanhang utan endast frakt till EUs gräns.

Så tullar man en container i Göteborg och sedan fraktar den på trailer till Stockholm så betalar man ingen tull på de 15-20000 som det kostar. Moms ja, men det gör man ju på alla varor och tjänster ändå.
Samtidigt gå alla kostnader under handelsbalansen, bara nu maj till juni minska underskottet med ca9 miljarder dollar för Usa, hur dessa belopp kommer o hålla isig eller öka framöver återstår o se, men för Trump verkar det gå åt rätt håll.
Citera
2025-08-05, 19:06
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Samtidigt gå alla kostnader under handelsbalansen, bara nu maj till juni minska underskottet med ca9 miljarder dollar för Usa, hur dessa belopp kommer o hålla isig eller öka framöver återstår o se, men för Trump verkar det gå åt rätt håll.

Det är mycket som återstår att se. det är sant. GM och Ford visar i sina Q2 rapporter exempelvis att de tillsammans backat två miljarder vilket i så fall betyder att de tillsammans stått för 22% av det minskade underskottet. Ingen av deras leverantörer har tagit en dollar av tullarna. Sedan får man ju fråga sig var övriga miljarder hämtats ifrån. Det betalas ju på bekostnad av något. Oavsett måste läget stabiliseras innan man ser effekterna i långa loppet. Dvs tullar kan inte läggas på, tas bort, höjas och sänkas från vecka till vecka. Då går det aldrig att se vad som blev bra resp. dåligt. Men, som jag sagt tidigare, det är en spännande tid. Jag hoppas kunna vara med om 20 år så man verkligen kan få se långa loppet. Om det nu fortsätter vill säga.
Citera
2025-08-05, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det är inte samma som att moms skulle vara samma som tullar, musselhjärna.

Nej, tullar är mindre omfattande.

I Sverige beskattas all konsumtion med få undantag 25 % d.v.s moms, inklusive på fraktkostnaden vid import som vi har lärt oss av tråden och tullavgifter.

Så importerar man något till Sverige betalar man ofta för varans värde, eventuella tilläggskatter, tullavgift, fraktkostnad + försäkring och moms läggs på på slutet.

D.v.s en kraftig protektionism och beskattning.

EU är alltså inte emot beskattning av konsumtion utan man vill vinna och blir sura när man förlorar i förhandlingar.
Citera
2025-08-05, 21:02
Medlem
Citat:
Det är mycket som återstår att se. det är sant. GM och Ford visar i sina Q2 rapporter exempelvis att de tillsammans backat två miljarder vilket i så fall betyder att de tillsammans stått för 22% av det minskade underskottet. Ingen av deras leverantörer har tagit en dollar av tullarna. Sedan får man ju fråga sig var övriga miljarder hämtats ifrån. Det betalas ju på bekostnad av något. Oavsett måste läget stabiliseras innan man ser effekterna i långa loppet. Dvs tullar kan inte läggas på, tas bort, höjas och sänkas från vecka till vecka. Då går det aldrig att se vad som blev bra resp. dåligt. Men, som jag sagt tidigare, det är en spännande tid. Jag hoppas kunna vara med om 20 år så man verkligen kan få se långa loppet. Om det nu fortsätter vill säga.
Tar man att eu vill ev pausa tullarna i 6 månader o Trump hota med igen 35% tull om man inte möter upp mot köpen inom överenskommelsen.

Det kan bli intressant o se vem som viker sig först.
Citera
2025-08-05, 21:09
Medlem
Citat:
Tar man att eu vill ev pausa tullarna i 6 månader o Trump hota med igen 35% tull om man inte möter upp mot köpen inom överenskommelsen.

Att Sverige ska köpa krigsmateriel från USA och skänka till Ukraina är kanske ett tecken på att man kommer att välja investeringsalternativet.
Citera
2025-08-05, 22:02
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:

Ja, då är ju åtminstone du en av de från den "proamerikanska" sidan härinne som fattat att något avtal inte fanns i egentlig mening. Fast EU har bara sagt att de ska pausa från sin sida medan förhandlingar pågår. USA har fortsatt 15% förutom de delar som innefattar zero for zero, ej heller har EU bett om något annat. Och om tullar nu är så bra för USA borde väl det vara lika bra för EU att hålla samma nivåer? Eller menar du att det bara kan fungera där? Jag tror inte att det fungerar riktigt bra någonstans.

I övrigt anser jag att den som vinner är den som vågar ha lägst tullar och låta företagshandeln sköta sig själv med minimal politisk handelsstyrning. Ponera att vi i EU kan handla med 0% tull från USA medan de får 15% påslag på allt de köper från oss. Vilka är vinnarna?

Tullar är normalt ett sätt att politiskt styra handel i en viss riktning. Blir tullarna för höga väljer importörer att handla från länder med lägre tull. På så vis kan man politiskt gynna vissa länder och det drabbar givetvis exportörerna i landet som fått hög tull. Men sätter man lika höga tullar mot hela omvärlden har importörerna inga andra valmöjligheter än att ta bort vissa varor ur sortiment och låta sig sugas ut på de varor man fortsätter importera. Många inbillar sig att exportörerna ska sänka sina marginaler för att kompensera den politiskt styrda prisökningen. Vi ser redan hos GM och Ford att det inte händer. Det finns bara ett sätt att få bättre priser och det är att handla mer för att kompensera exportörens rabatt men alla har inte råd med det eller för den delen avsättning för mer varor på sin marknad. Då måste marknaden utökas med de investeringar det innebär. Och ekorrhjulet snurrar. Det går att grotta ner sig hur långt som helst i detta men nu har jag varit tillräckligt filosofisk för idag.
Citera
2025-08-05, 23:25
Medlem
Citat:
Haha genom att det är en överenskommelse så är det ett avtal Trump o Ursula skaka hand på, menas Eu kommer inte starta handelskrig utan har accepterat tullavgifterna Usa tar ut på varor från europa.

Svårare är det inte o förstå vad ett avtal är.
Du borde lära Trump vad avtal är Han följer inte ens skrivna och undertecknade avtal...
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Skatt måste i en modern stat tas ut. Staten har större engagemang än på 1700-talet. Antingen beskattas man skattebetalarna, inhemska företag eller importörer. Jag föredrar importörer. I Sverige har man en inre tull på 25 % moms som bara drabbar svenska konsumenter för att missbrukare och analfabeter etc. inte ska behöva jobba.

Anledningen till motståndet mot tullarna förutom att det gynnar USA är att de snorrika och storföretagen vill att skattebetalarna ska beskattas hårt och inte företagen.
Du begriper fortfarande inte tull och moms trots att det förklarats många gånger!
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Det helt uppenbara faktumet vilket ett barn förstår är att USA hotade EU med tullar för att driva igenom något som man ville ha. EU tvingades att lägga sig platt inte för att man ville det utan för att man tyckte att konsekvenserna annars skulle bli värre.

USA vill ha avtalet. EU vill det inte. Båda aktörerna är inte irrationella utan de förstår logiken och faktan bakom och gör korrekt bedömning.
Njae. EU var fega och använde inte ens några motåtgärder.
Fast iofs verkar det inte spela någon roll eftersom det inte verkar finnas något avtal, eftersom Trump verkar inte veta vad de kommit överens om
Citat:

Du tjatar om om och igen om något som i ditt exempel bara är 34 kronor = ca 1 procent!
Citat:
Dels kan inte EU bestämma att europeiska FÖRETAG ska investera i USA
och dels kan inte USA leverera sådana mängder som avtals...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in