2025-08-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Nej tvärt om. Tänker mig att "upp" och "ner" måste komma sig av nånting. En mekanism. Och att om man listar ut vad denna mekanism är för nåt, har man förstått nåt väldigt väsentligt om vad jorden är, och vad den inte kan vara.
Du tänker att koncepten måste ha någon betydelse alltså, vilket är en förutfattad och felaktig mening.
Citera
2025-08-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ja, rimligaste slutsatsen är: om jorden verkligen är ett klot, så kan detta med marken som accelererar inte stämma.

Korrekt, marken på klotet accelerar inte relativt t.ex jordens centrum. Du har tänkt fel och det är bara att ta nya tag.

Citat:
... Så frågan är vad som är enklast att underbygga med bevis. ...

Det var väl inte mycket till fråga - det är liksom din falsifierade feberdröm mot etablerad vetenskap.

Och nej, du har inte lyckats tänka ut något som ingen annan har tänkt på.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-05 kl. 20:43.
Citera
2025-08-05, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Korrekt, marken på klotet accelerar inte relativt t.ex jordens centrum. Du har tänkt fel och det är bara att ta nya tag.

Där tror jag definitivt du har en poäng, eftersom "jordens centrum", enligt den konventionella uppfattningen, nog mest är nåt som finns i människors fantasi.
Citera
2025-08-05, 21:00
Medlem
Citat:
Där tror jag definitivt du har en poäng, eftersom "jordens centrum", enligt den konventionella uppfattningen, nog mest är nåt som finns i människors fantasi.

Du är nog lite begreppsförvirrad. Att kunna tänka abstrakt som t.ex att en boll har ett centrum är inte en fantasi.

Men det är spännade att du fått för dig att det är en fantasi. Säger väl en hel del om dig.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-05 kl. 21:03.
Citera
2025-08-05, 21:17
Medlem
Dragningkraften är nog rätt så enkel lätt flyter ovanpå tungt åker nedåt varmt stiger dvs materian vibrerar och får högre volym och stiger lättare.

Sen är det ju det att den är platt som är det grundläggande för annars hade ju saker dragit åt både höger och vänster.

Så platt är en självklarhet sen är det då solen som får oss att stiga lite. Därför blir vi pigga i solen pga att den är platt gör också sitt.
Senast redigerad av troligengud 2025-08-05 kl. 21:20.
Citera
2025-08-05, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Funkar fintfint på google maps också.
Santiago till Sydney, kortare flygrutt.
Om en flygnings längd var enda anledningen till dess existens eller ej hade det endast funnits massa korta flygningar med transfer. Att dessa flygningar presenteras som "bevis" och tragglas gång på gång är ett tecken på hur desperat situationen är för den döende globen. En flygnings existens får naturligtvis inte marken att kurva sig när det redan är bevisat och klart att den ej gör det. I tillägg är det likt alla andra "bevis" för globen istället frågan om felslut, i detta fall ett helt smörgåsbord fullt av felslut.

Här har vi några:
Cirkelargument
Som nämnt då slutsatsen är med i bevisföringen. Jorden är glob -> flygningen fungerar på globen -> Jorden är glob.

Halmgubbe
Jag har aldrig sagt att jag prenumererar på en specifik karta och flygningen är endast en attack på just AE, Gleasons, pizzakartan. Något jag aldrig presenterat som sanningen.

Falsk dikotomi
Om det ej är AE-kartan då måste det vara glob, naturligtvis fungerar det ej så.

Argument from ignorance
Om jag du eller vemsomhelst ej kan förklara hur det hela funkar på en "platt jord" så förvandlas jorden ej automatiskt till en sfär.

Hänvisning till auktoritet
Att någon säger att det fungerar på ett speciellt vis gör inte det automatiskt till sant. Både Boeing och Airbus är tighta samarbetspartners med NASA och tycker man NASA är trovärdigt är man diskvalificerad från vidare konversation med mig. Flygindustrin är extremt reglerad och centraliserad det finns inte någon insyn för oss utifrån. Det enda som är någorlunda open-source är informationen från svarta lådan och där finns det givetvis inget som tyder på någon kurva eftersom denna kurva ej existerar. Det finns piloter som är Flat Earthers och det finns efterblivna piloter som fortfarande tror på globen. Om jorden var en glob så hade det naturligtvis ej funnits några som vet att jorden är platt se video nedan. Nu är det dock locket på och piloter har blivit ombedda att ej tala om det. Gäller fler än bara piloter man riskerar jobb, hus, hem om man sprider sanningen som när de vidriga globskallarna försökte förstöra livet för Brian Mullin. Sanningen blir lättare att sprida i pensionsåldern som den briljanta fysikprofessorn Mike Heffron och hans förträffliga bevis Celestial Theodolite.

Piloter och Flat Earth: https://x.com/SheepDogLegend/status/1761920439092199802

En annan ting värd att kolla in kan vara globskallen Max Igan som tog denna flight med ett gäng kompasser och inget stämde med den påstådda globen.
Citera
2025-08-05, 21:22
Medlem
Citat:
Nej tvärt om. Tänker mig att "upp" och "ner" måste komma sig av nånting. En mekanism. Och att om man listar ut vad denna mekanism är för nåt, har man förstått nåt väldigt väsentligt om vad jorden är, och vad den inte är.

Många av oss har faktiskt listat ut vad "mekanismen" är för något.

Men det är ett feltänk att du behöver den kunskapen för att lista ut om jorden är platt eller inte. Det går alldeles utmärkt att begripa att jorden inte är platt utan kunskap om gravitation.
Citera
2025-08-05, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
.... En flygnings existens får naturligtvis inte marken att kurva sig ...

Nej men kända avstånd och riktningar bevisar en kurva.

Citat:
.... när det redan är bevisat och klart att den ej gör det. ...

Jag skulle vilja säga att det är väldigt bevisat att jorden är väldigt kurvig.
Citera
2025-08-05, 21:36
Medlem
Citat:
Om en flygnings längd var enda anledningen till dess existens eller ej hade det endast funnits massa korta flygningar med transfer. Att dessa flygningar presenteras som "bevis" och tragglas gång på gång är ett tecken på hur desperat situationen är för den döende globen. En flygnings existens får naturligtvis inte marken att kurva sig när det redan är bevisat och klart att den ej gör det. I tillägg är det likt alla andra "bevis" för globen istället frågan om felslut, i detta fall ett helt smörgåsbord fullt av felslut.

Här har vi några:
Cirkelargument
Som nämnt då slutsatsen är med i bevisföringen. Jorden är glob -> flygningen fungerar på globen -> Jorden är glob.

Halmgubbe
Jag har aldrig sagt att jag prenumererar på en specifik karta och flygningen är endast en attack på just AE, Gleasons, pizzakartan. Något jag aldrig presenterat som sanningen.

Falsk dikotomi

Argument from ignorance
Om jag du eller vemsomhelst ej kan förklara hur det hela funkar på en "platt jord" så förvandlas jorden ej automatiskt till en sfär.

Hänvisning till auktoritet
Att någon säger att det fungerar på ett speciellt vis gör inte det automatiskt till sant. Både Boeing och Airbus är tighta samarbetspartners med NASA och tycker man NASA är trovärdigt är man diskvalificerad från vidare konversation med mig. Flygindustrin är extremt reglerad och centraliserad det finns inte någon insyn för oss utifrån. Det enda som är någorlunda open-source är informationen från svarta lådan och där finns det givetvis inget som tyder på någon kurva eftersom denna kurva ej existerar. Det finns piloter som är Flat Earthers och det finns efterblivna piloter som fortfarande tror på globen. Om jorden var en glob så hade det naturligtvis ej funnits några som vet att jorden är platt se video nedan. Nu är det dock locket på och piloter har blivit ombedda att ej tala om det. Gäller fler än bara piloter man riskerar jobb, hus, hem om man sprider sanningen som när de vidriga globskallarna försökte förstöra livet för Brian Mullin. Sanningen blir lättare att sprida i pensionsåldern som den briljanta fysikprofessorn Mike Heffron och hans förträffliga bevis Celestial Theodolite.

Piloter och Flat Earth: https://x.com/SheepDogLegend/status/1761920439092199802

En annan ting värd att kolla in kan vara globskallen Max Igan som tog denna flight med ett gäng kompasser och inget stämde med den påstådda globen.
Jorden är globformad vilket är bevisat utan tvivel. Du vill att jorden ska vara icke-rund av någon konstig anledning. Tydligen inte platt då du inte tillskriver dig ae/Gleason. Men hur ser jorden ut enligt dig? Du har fått hundratals bevis som inte går att förneka, ändå gör du det. Varför? Är det någon försenad treårstrots?
Citera
2025-08-05, 22:00
Medlem
Citat:

Här har vi några:
Cirkelargument
Nej, det är fel. Flygningen kan omöjligt fungera på en platt jord, då kan jorden inte vara platt!

Citat:
Halmgubbe
Nej, men det är konstigt att det absolut inte finns något alternativ. Du kommer aldrig att kunna få det att fungera, bara försök.

Citat:
Falsk dikotomi
Nej, men när det är omöjligt att få en platt jordkarta som fungerar finns det bara ett alternativ, och det är en rund jord.

Citat:
Argument from ignorance
Inte nödvändigtvis, men du och de andra har inga svar på några av bevisen. Södra korset, flygtider, midnattssolen i Antarktis, avstånd söder om ekvatorn, månfaser, sol- och månförmörkelser, att vi alltid ser samma sida av månen var vi än är på jorden, solnedgångar, etc. etc. Du kan inte förklara något av detta, och med så mycket bevis är det väldigt konstigt att någon tror att jorden är platt.
Citat:
Där kom den. Max Igan använde en kompass inuti planet. Han sov större delen av resan, men ändå används han som ett slags vittne till sanningen av FE:er. Förresten, de flesta har nog insett att det här bara är nonsens, men uppenbarligen inte alla.
Citera
2025-08-05, 23:22
Medlem
Citat:
... Jag har aldrig sagt att jag prenumererar på en specifik karta och flygningen är endast en attack på just AE, Gleasons, pizzakartan. ...

Det handlar inte om flygningen i singularis. Det handlar om miljontals flygningar och att vi under mer än 500 år har färdats kors och tvärs och alltid hittar fram. Det handlar om att vi vet vad som ligger vart och kända avstånd och riktingar. Det handlar om att vi hittar på jorden och därmed även känner till dess storlek och form.

Varför tror du att det inte finns en korrekt FE-karta? Det vore ju en smal sak att ta fram en sådan om man känner till riktningar och avstånd.
Citera
2025-08-06, 00:31
Medlem
Citat:
Nej tvärt om. Tänker mig att "upp" och "ner" måste komma sig av nånting. En mekanism. Och att om man listar ut vad denna mekanism är för nåt, har man förstått nåt väldigt väsentligt om vad jorden är, och vad den inte är.
Den dagen du kan svara på varför det är natt på ena sidan jordklotet och dag på den andra så kommer jag erkänna att jorden är platt (vilket den inte är)....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in