2025-08-05, 18:56
Medlem
Är själv nära att ta mig härifrån. Har såhär långt lyckats ganska bra med att skydda mig själv och mina barn från invandringens värsta baksidor. Men uppenbart kommer det att vara omöjligt för kommande generationer. Därför uppmuntrar jag mina barn att ställa in sig på en framtid i ett annat land. Med lite tur kan vi flytta tillsammans. Får se hur allt utvecklar sig närmsta åren. Barnen behöver några år till med utbildning. Och jag har själv några saker jag vill ha på plats. Länderna som tankarna ligger på är främst Danmark, Norge, Schweiz, Kanada och USA. Sverige är förlorat, och värre lär det bli om Sossarna vinner nästa val med stort stöd av sin valboskap.
Citera
2025-08-05, 19:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Ja, det är väl så det blir.

När jag växte upp i förorten på 80- och 90-talet upplevde jag samma sak. Svenskarna (i alla fall de med ordnade liv, utbildning, välbetalt jobb osv.) flyttade i takt med att invandrarna blev fler. Även de (jämförelsevis få) invandrarfamiljer med utbildning och resurser lämnade så fort de hade möjlighet.

Nu har ju de problem som vi endast hade i förorten svällt upp och svämmat över till i stort sett varje stad och by i hela landet så jag är inte förvånad att samma mönster fortsätter (fast man nu lämnar landets gränser).

Sverige kommer att bli som vilken europeisk förort som helst med en majoritet invandrare. Många bland dem kommer naturligtvis själva försöka vända skutan rätt och hålla skeppet flytande, men Sverige så som det varit sedan urminnes tider är borta för alltid. Tänk att man på två generationer kan gå från farsans barndom, när "första negern kom till byn", till mina barns verklighet där invandrare är lika självklart som Kalle på Julafton.

Jag tror nog att vänsterns reaktion kommer vara något i stil med "Fy bubblan vad taskiga, själviska och rasistiska ni är!" och högern kommer istället med mössan i hand och gråten i halsen "Ojojoj, hur ska vi kunna ge mer skattelättnader så att ni vill stanna kvar?"

Sverige, Sverige.. far väl.

Jättebra summerat. Det är jättejättetråkigt att det blir såhär... HAde jag tillhört den resursstarka gruppen så hade jag nog också flyttat faktiskt. Är rätt ung (33) o har ingen egen familj, så världen är mitt ostron!! Fast att flytta till typ Polen eller Ungern (vad ska man annars ta vägen? Alla andra länder är som Sverige nästan!!) och jobba som vaktmästare för 750 euro i månaden känns inte jättekul....

Nåja jaja, vi får se varthän vansinneskarusellen Sverige snurrar härnäst. Jag kanske måste tygla min ADHD och ordna en utbildning så att även jag kan fly om det blir värre!! Danmark är iofs mysigt o danskar är bättre än svenskar...

Hmmm. Meow.
Citera
2025-08-05, 19:24
Medlem
Det stämmer men det är ju för att Svenskar är den absolut största gruppen i Sverige.

Svenskar är också bland den största gruppen bland invandrare.

Observera att bland Svenskar så kan det även vara barn till invandrare som fötts i Sverige för jag antar att det är denna statistik som avses:

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utvandring-fran-sverige/

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/utvandring-fran-sverige/#Fodelseland

https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/invandring-till-sverige/#Country_of_birth

Det är alltså födelselandet som menas.

En stor del av de 24 805 st som valde att utvandra 2024 kan alltså vara barn till invandrare som återvänder till sina hemländer eller barn till föräldrar som kommit hit för att arbeta och nu flyttar vidare.

Det som är intressant är de nästan 12000 som 2024 invandrade till Sverige och hade Sverige som födelseland - vilka är de?
Senast redigerad av poiuy1298 2025-08-05 kl. 19:26.
Citera
2025-08-05, 19:30
Medlem
Run3s avatar
1. Du skriver att det är svenskar som lämnar Sverige. Men samtidigt undrar du vilka det är som lämnar Sverige. Vad är källan till att det är etniska svenskar som lämnar? Kan väl lika gärna vara babbar som drar, även om de bott flera generationer i Sverige och klassas som "svenskar".

2. Men jag håller med om att jag själv känner mig lite som en förlorare som fortfarande är kvar i Sverige och blir mjölkad på skattepengar. Jag drömmer om att fly utomlands.

3. Skulle vara intressant att höra vart svenskar drar .
Citera
2025-08-05, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattedral
Jättebra summerat. Det är jättejättetråkigt att det blir såhär... HAde jag tillhört den resursstarka gruppen så hade jag nog också flyttat faktiskt. Är rätt ung (33) o har ingen egen familj, så världen är mitt ostron!! Fast att flytta till typ Polen eller Ungern (vad ska man annars ta vägen? Alla andra länder är som Sverige nästan!!) och jobba som vaktmästare för 750 euro i månaden känns inte jättekul....

Nåja jaja, vi får se varthän vansinneskarusellen Sverige snurrar härnäst. Jag kanske måste tygla min ADHD och ordna en utbildning så att även jag kan fly om det blir värre!! Danmark är iofs mysigt o danskar är bättre än svenskar...

Hmmm. Meow.
Ja, hade jag inte varit så förälskad i naturen och släkthistorian hade jag kanske också funderat på att lämna. Danmark är väldigt trevligt! Lite för platt och kalt bara. Polen är också fint.

Men kör på och utbilda dig! Det är aldrig för sent. Har också funderat på detta men jag har en massa andra problem som måste lösas först, skulder framförallt. Kämpa på!
Citera
2025-08-05, 19:53
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Och du sitter och skriver på Fb? Tillåt mig tvivla.
Om han gör det, vad betyder det för din världsbild?
Citera
2025-08-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raam
Är själv nära att ta mig härifrån. Har såhär långt lyckats ganska bra med att skydda mig själv och mina barn från invandringens värsta baksidor. Men uppenbart kommer det att vara omöjligt för kommande generationer. Därför uppmuntrar jag mina barn att ställa in sig på en framtid i ett annat land. Med lite tur kan vi flytta tillsammans. Får se hur allt utvecklar sig närmsta åren. Barnen behöver några år till med utbildning. Och jag har själv några saker jag vill ha på plats. Länderna som tankarna ligger på är främst Danmark, Norge, Schweiz, Kanada och USA. Sverige är förlorat, och värre lär det bli om Sossarna vinner nästa val med stort stöd av sin valboskap.

Att man nämner Schweiz i samma mening som de helt förslappad sosseländerna Norge och Danmark är intressant....
Citera
2025-08-05, 20:00
Medlem
Vad är bevisen för att de är svenskar som utvandrar och inte "svenskar"?
Citera
2025-08-05, 20:01
Avstängd
TedGaandies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitholecitizen
Man trodde man kunde "rädda" Sverige med invandringen, men det kommer att bli dess fall.

Nej, man trodde inte man kunde rädda Sverige med invandring. Man trodde man kunde rädda sitt behov av folk som arbetade åt dem.

Man hade kunnat rädda Sverige lättare igenom att se till att det var tryggt och vinstdrivande att bo och jobba här och istället för att skicka ut reklam i TV apparater om massa chips och godis, använda det som annonsering istället till arbetsförmedlingen så vuxna och ungdomar kunde se vart det behövdes lite mera handlingskraft och arbete.
Senast redigerad av TedGaandie 2025-08-05 kl. 20:05.
Citera
2025-08-05, 20:07
Medlem
laughingducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Vilka svenskar pratar du om?

Du utesluter EU och engelskspråkiga länder. Om du tänker på Norge är det inte bättre där än här. Schweiz hittar du inga jobb utan perfekt tyska. Asien och Sydamerika har inget att erbjuda.

Stackars land du flyttar till om du ens gör det. Svårt att klara sig utomlands med din iq.

Alla som genom åren prövat lycka i länderna du nämner ..
Citera
2025-08-05, 20:09
Medlem
Pungsvings avatar
Många invandrade nationaliteter är födda i Sverige och de är mer rörliga än etniska svenskar. Det är klart för alla att Sverige blir otryggare och skolan är kass och allt annat går utför. De lättrörliga lämnar landet. Fullt naturligt. Svenskarnas behov av trygghet har skapat ett mycket otryggt land. Svenskarna tror på vad politikerna lovar men jämför inte med utfallet. Därför kan sossarna köra landet i botten 100 år i rad.
Senast redigerad av Pungsving 2025-08-05 kl. 20:12.
Citera
2025-08-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Nej tänk att det inte gör det. En vanlig svensk kan inte få det bättre ekonomiskt i andra länder.

Haha är du full eller? Snacka om att ha noll koll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in