Citat:
Ursprungligen postat av
ladicius
Ja, det är väl så det blir.
När jag växte upp i förorten på 80- och 90-talet upplevde jag samma sak. Svenskarna (i alla fall de med ordnade liv, utbildning, välbetalt jobb osv.) flyttade i takt med att invandrarna blev fler. Även de (jämförelsevis få) invandrarfamiljer med utbildning och resurser lämnade så fort de hade möjlighet.
Nu har ju de problem som vi endast hade i förorten svällt upp och svämmat över till i stort sett varje stad och by i hela landet så jag är inte förvånad att samma mönster fortsätter (fast man nu lämnar landets gränser).
Sverige kommer att bli som vilken europeisk förort som helst med en majoritet invandrare. Många bland dem kommer naturligtvis själva försöka vända skutan rätt och hålla skeppet flytande, men Sverige så som det varit sedan urminnes tider är borta för alltid. Tänk att man på två generationer kan gå från farsans barndom, när "första negern kom till byn", till mina barns verklighet där invandrare är lika självklart som Kalle på Julafton.
Jag tror nog att vänsterns reaktion kommer vara något i stil med "Fy bubblan vad taskiga, själviska och rasistiska ni är!" och högern kommer istället med mössan i hand och gråten i halsen "Ojojoj, hur ska vi kunna ge mer skattelättnader så att ni vill stanna kvar?"
Sverige, Sverige.. far väl.
Jättebra summerat. Det är jättejättetråkigt att det blir såhär... HAde jag tillhört den resursstarka gruppen så hade jag nog också flyttat faktiskt. Är rätt ung (33) o har ingen egen familj, så världen är mitt ostron!! Fast att flytta till typ Polen eller Ungern (vad ska man annars ta vägen? Alla andra länder är som Sverige nästan!!) och jobba som vaktmästare för 750 euro i månaden känns inte jättekul....
Nåja jaja, vi får se varthän vansinneskarusellen Sverige snurrar härnäst. Jag kanske måste tygla min ADHD och ordna en utbildning så att även jag kan fly om det blir värre!! Danmark är iofs mysigt o danskar är bättre än svenskar...
Hmmm. Meow.