Citat:
Ursprungligen postat av
Alkibiades
Förstår inte hur det skulle vara ett svar på det jag skrev om Kamga och att man inte alltid vet vilka som kommer lyckas eller misslyckas. Istället väljer du att starta en helt annan diskussion.
Men jag tycker det är helt rätt att ta ut tre svenska löpare på damernas 1500 meter, av flera olika skäl. Vi har delvis en generationsväxling på damernas medeldistans och därför tycker jag att det är givet att vi skall satsa på trion Sjöberg/Nielsen/Barnett. Det blir säkert ingen finalplats på detta VM men jag tycker tjejerna skall ha som mål att gå till semifinal. Väl i semifinal skall de naturligtvis ge allt och se hur långt det räcker. Varför vänta med att bygga något nytt när man kan göra det redan nu? Och om det har blivit väldigt få finalplatser på medeldistans på damsidan så är det väl inget argument mot att ta ut tre tjejer på 1500m. Det säger väl snarare att då är det ännu viktigare att satsa ännu mer för att få fram svenska finalplatser.
Vi vet att skickar vi 3 löperskor till ett VM..har vi ALDRIG fått tillbaka något under 2000-talet att ens någon gått till en OS/VM-final vid ett senare OS/VM ( förutom då dopade Aregawi).
Detta gäller alla löpgrenar för damer från 2000-2025.
Kajsa slösar pengar på en trupp som aldrig kommer att ge särskilt mycket tillbaka. Det är turistresor för idrottare samt personliga tränare. Tänk om ett företag slösade pengar som man till 99.9 % aldrig kommer att generera de investeringarna tillbaka. Den VD( Kajsa)skulle få gå direkt.
En kvalificerad trupp för VM är:
Mondo Duplantis, stav
Daniel Ståhl, diskus
Thobias Montler, längd
Wiktor Pettersson, kula
Oscar Edlund, 400 m häck ( om han klarar av att nå 48.50)
Perseus Karlström, 20 km gång
Andreas Kramer, 800 m
Samuel Pihlström, 1500 m
Andreas Almgren, 5000 eller 10 000 m
Vanessa Kamga, diskus
Fanny Roos, kula
Maja Åskag, tresteg
Det här är en trupp som nått resultat under våren/sommaren som gör att man aspirerar på medaljer/finalplatser. Någon enda kan följa med att se och lära och då är det semifinal som är målet.