2025-08-04, 18:25
  #13
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supremanic
Låter mer som politik än vetenskap...


Det är inte alls oomtvistat. Däremot så finns det dårar som religiöst håller fast vid detta då de vill använda det för att knyta ihop oss med negrerna så att vi ska känna gemenskap med dem.
Ja ut ur afrika teorin är debunkad till stor del. Så hänvisar man till den så är det politik och inte vetenskap.
Citera
2025-08-04, 18:30
  #14
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Lustigt då att den 3300 år gamla ismannen Ötzi var vit och de egyptiska mumierna var ganska ljusa.
Enligt forskningen var Ötzi mörk.
https://www.eva.mpg.de/press/news/article/oetzi-dark-skin-bald-head-anatolian-ancestry/
Själv vet jag inte varför den här frågan anses så viktig.
Kanske dog Ötzi för att han syntes för bra i snön.
Trist för honom.
__________________
Senast redigerad av Slackoff 2025-08-04 kl. 18:35.
Citera
2025-08-04, 18:46
  #15
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
inget konstigt egentligen, vi är alla muskingar, blonda människor är en sen avvikelse.


Nu ljuger du igen.



https://www.science.org/content/article/otzi-tyrolean-iceman-had-dark-skin-and-receding-hairline

Våra förfäder var muskingar.

https://www.nationalgeographic.com/magazine/article/7000-year-old-woman-reconstruction-sweden-hunter-gatherer

https://www.livescience.com/stone-age-woman-reconstruction-sweden
Du tar inte hänsyn till att på stenåldern tog man det här med "folkmord" på allvar.
Så de här sju tusen år gamla förfäderna är det inte så mycket kvar av.
Yamnaya folket trodde inte alls på mångkultur förstår du inte heller de anatoliska jordbrukarna som Ötzi tillhörde innan dess.
Det var bättre förr.
__________________
Senast redigerad av Slackoff 2025-08-04 kl. 19:02.
Citera
2025-08-04, 18:46
  #16
Medlem
zombie-nations avatar
Ötzi levde innan bronsåldern, så ja, han var kanske mörk, men anatolier så han var inte svart, brun kanske? Det är absolut ingen nyhet att folket här blev ljusare under bronsåldern eftersom genetiskt tog ett annat folkslag över, även om det finns rester av de andra i vårt DNA. Yamnaya som kom i stora skaror hade mellanmörk hy och bruna ögon. De blå ögonen kom från den äldre befolkningen med mörk hy. Att man numera kan se det mer klart med DNA betyder inte att man hade fel förr.
Citera
2025-08-04, 18:53
  #17
Medlem
Slackoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ötzi levde innan bronsåldern, så ja, han var kanske mörk, men anatolier så han var inte svart, brun kanske? Det är absolut ingen nyhet att folket här blev ljusare under bronsåldern eftersom genetiskt tog ett annat folkslag över, även om det finns rester av de andra i vårt DNA. Yamnaya som kom i stora skaror hade mellanmörk hy och bruna ögon. De blå ögonen kom från den äldre befolkningen med mörk hy. Att man numera kan se det mer klart med DNA betyder inte att man hade fel förr.
Man skulle väl kunna tänka sig mera mattbrun så som en del riktigt jävla solbrända svenskar ser ut?
Citera
2025-08-04, 18:57
  #18
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Ja ut ur afrika teorin är debunkad till stor del. Så hänvisar man till den så är det politik och inte vetenskap.

+1. Exakt så är det.

Ingenting som presenteras som "ny forskning" går att lita på eftersom det finns aktivister överallt. De som inte är aktivister kan mutas med enorma anslag bara man säljer sig lite. Om alternativet är att man blir arbetslös så säljer sig nog en hel del, sannolikt inte helt medvetna om vilken skada de gör.
Citera
2025-08-04, 19:06
  #19
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Man skulle väl kunna tänka sig mera mattbrun så som en del riktigt jävla solbrända svenskar ser ut?

Det folk tänker sig när de hör mörkyad är negroid. Negroida människor har utspädda gener, de har bara en liten del av vad homo sapiens hade från början. Så när folk vandrade runt så ändrades deras gener med, muterades och tunnades ut. Så det var absolut möjligt att vara mörk utan att vara negroid.

Yamnaya/jamna såg tydligen ut så här, de vi brås på mest:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Yamnaya_phenotype%2C_Reconstruction%2C_male%2C_gra ve_Novooleksiivka%3B_Ukraine.png

Ötzi som var anatolier har fortfarande släktingar på vissa medelhavsöar, hudfärg så här:

https://www.flickr.com/photos/djou/3538233899

De första till Skandinavien var mörka på riktigt, de kunde ha blå ögon.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/69/Cheddar_Man%2C_National_History_Museum%2C_London.j pg/250px-Cheddar_Man%2C_National_History_Museum%2C_London.j pg

Svenskars DNA kan vara 60-70 % jamnafolket och vi har fortsatt blivit ljusare efter att de kom.
__________________
Senast redigerad av zombie-nation 2025-08-04 kl. 19:12.
Citera
2025-08-04, 20:06
  #20
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
JA, det är vänstern nya lögn. att de första människorna i skandinavien var negrer. Negrer byggde stonehenge etc etc.

Detta trotts att negrer inte byggt en enda byggnad i afrika högre än en våning.


Citat:
Ursprungligen postat av rubenberg
Teknik, medicin kultur har icke svarta skapat..

Samma som alltid så förstår ni inte att svarta "ureuropéer" inte är negroida. De var de första till Skandinavien och England, engelsmän har t o m mer DNA än vi från dem. De var svarta med blå ögon och inte uttalade negroida drag.

Den negroida gruppen fanns inte ens då!

Detta är en av tre kända svart jägarkultur som man hittat och rekonstruerat:

https://edition.cnn.com/2014/01/27/world/europe/mesolithic-man
Citera
2025-08-04, 20:11
  #21
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Du tar inte hänsyn till att på stenåldern tog man det här med "folkmord" på allvar.
Så de här sju tusen år gamla förfäderna är det inte så mycket kvar av.
Yamnaya folket trodde inte alls på mångkultur förstår du inte heller de anatoliska jordbrukarna som Ötzi tillhörde innan dess.
Det var bättre förr.

Må så vara, vår förfäder var muskingar. Sverige har erövrats flera gånger, som du är inne på, de första jordbrukarna, stäppfolken och nu tar muskingarna tillbaka landet. Svaga gener byts mot starkare, så har det alltid varit. Folkmord? Kanske det men det är inget du höjer ögonbrynen för.

Citat:
Ursprungligen postat av Ilimitado
Det var betydligt varmare i Europa för tre tusen år sen. Vad händer då folk springer omkring ute i solen i varmt klimat? Man blir brun. Chockerande.

Klockrent inlägg värdigt att ha i signaturen.
__________________
Senast redigerad av Brunafingrarna 2025-08-04 kl. 20:36.
Citera
2025-08-04, 20:15
  #22
Medlem
Ilimitados avatar
Det var betydligt varmare i Europa för tre tusen år sen. Vad händer då folk springer omkring ute i solen i varmt klimat? Man blir brun. Chockerande.
Citera
2025-08-04, 21:09
  #23
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nyqdea/ny-studie-europeer-fick-ljus-hy-sent-i-historien

Hur ser ni på detta?

Möjligt.

Men svensken var vit för 9500 år sedan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bredg%C3%A5rdsmannen

Sen spred vi vårt ariska blod neråt Europa och världen över. Alla vita människor har sitt ursprung från Skandinavien.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Fil:Passing_of_the_Great_Race_-_Map_2.jpg
__________________
Senast redigerad av Fillesnor 2025-08-04 kl. 21:11.
Citera
2025-08-04, 21:17
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53....so what
Så... Vaddå!

Då spenderade människorna tiden mest utomhus. Solen har den effekten att huden blir mörkare då den exponeras dagligen. Samtidigt som andra effekter som smuts, insmörjningar med fetter m.m. ger en liknande effekt.

Att dagens "vita" bleknat genom generationerna kan väl tillskrivas klädstil, mer innomhusvistelse, kosten, eller annat.
Inte det? Hur fort kan den anpassningen gå? 3000 år? Vem vet?
Det var väl snarare att de som var mörkhudade under vår bleka sol inte fick tillräckligt mycket D-vitaminer. De som överlevde var de med ljus hud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in