2025-08-04, 00:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Kvällens 19.30-sändning av Rapport har plockats bort från SVT Play.

Anledningen är att undertextningen blev fel.

Programledaren sa namnet på israeliska Negev-öknen, men i undertexterna skrevs i stället n-ordet ut.

– Jag har precis fått veta att vi har plockat bort det avsnittet just av den anledningen du nämner. Det gick inte att ändra textningen, så det avsnittet har plockats bort så att det inte ska väcka anstöt, uppger man vid SVT:s pressjour.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1392725

Vad säger ni om detta?

Tragikomiskt med tanke på SVT:s påstådda värdegrund.

Typiskt AI. Fingertoppskänslan är inte på topp. Den är mer logisk och empatiskt tom än Mr Spock.

Det är så man lätt kan avslöja AI-texter. Det är alltid något som är off.

Det nya svarta: Skyll på AI? Kan Kristersson, AI-Uffe, så kan vi ... ?
Citera
2025-08-04, 00:57
Medlem
Jag satt och tittade på sändningen och höjde på ögonbrynen i det ögonblicket för det lät verkligen som att programledaren sa "negeröknen". Ingen i sändningen reagerade dock så jag antog att jag hade hört fel, men det är ju inte svårt att föreställa sig att någon AI-översättning tar fel på det heller.
Citera
2025-08-04, 01:11
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det sjukaste är ju hur svensk media har importerat USA-begreppet "N-ordet" till Sverige.

Varför i helvete spelar vi med och låtsas som om det finns ett religiöst tabu mot att uttala eller skriva just det ordet?

Alla vet vilket ord som avses när media skriver "n-ordet". Alla tänker det. Men det är förbjudet att uttala det högt.

(Om du inte är svart rappare. Då får du säger det i snitt 100 gånger/sång. Gud tillåter tydligen det. Men att uttala det som vit är haram.)

Nej, man blir bara trött.

+1!

Ja, man blir bara trött..
Det var väl runt 1990-2000-talet som det "ändrades" med att man "fick inte" skriva/säga "neger" i media. Jag gick i grundskolan på 1970-talet i Göteborg, vi hade en plansch från 1950-talet (A1-format) som det stod "NEGER" på geografi-ämnet. -Då var det INTE förbjudet..

Jag undrar om SVT har förbjudit två afrikanska länder också att nämnas i tv?
Pratar om Niger samt Nigeria..
Senast redigerad av kraftfoder 2025-08-04 kl. 01:14.
Citera
2025-08-04, 01:29
Medlem
Louis CK skämtade om just användandet av "n-ordet" i sin stand-up för många år sedan och menade på att det var ett sätt för vita att kunna säga ordet. För när nån säger n-ordet så omvandlar ju lyssnaren det till ursprungsordet i sitt huvud.
Klockren stand-up.

https://www.youtube.com/watch?v=tXSOUgwWn4w
Citera
2025-08-04, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Ser framför mig hur dom ansvariga sitter och skakar nu av vetskapen att dom skrev det förbjudna ordet som inte får nämnas.

Du menar att AI bryr sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Villekulla90
Finns det ingen som korrekturläser skiten? Känns som false flag med alla dessa misstag; "titta, ai kan inte ersätta sann journalistik". Tycker AI kan ta över hela nyheterna, inte bara textning. Så trött att lyssna på dagens obligatoriska "nyhet" om s.k. klimatkrisen, bashing av regeringen från någon vänsterextremist och sen lite sport och fjån på det..

Du menar att någon ska korrekturläsa livetextning, hur hade du tänkt att det skulle gå till?
Citera
2025-08-04, 01:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exemplarisk.
Ser framför mig hur dom ansvariga sitter och skakar nu av vetskapen att dom skrev det förbjudna ordet som inte får nämnas.

Verkligen, avsnittet plockades genast bort och kommer för alltid gömmas och glömmas. Att säga eller skriva ordet neger är mycket värre än att säga Voldemort.

Snacka om att sverige har blivit skitnödigt. Att många svarta säger nigger till varandra tycks inte vara något SVT vill kännas vid.
Citera
2025-08-04, 01:52
Medlem
Oj så kränkande då nu börjar väl alla negrer böla och säkert ska väl nån jävel få komma och prata i SVT studios morgonsoffa om hur jävla kränkta dom blev!
Det är ju så patetiskt....
Citera
2025-08-04, 01:55
Medlem
dude2ks avatar
All my niggas are nazis - SVT
Citera
2025-08-04, 01:59
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Du menar att AI bryr sig?

Du menar att någon ska korrekturläsa livetextning, hur hade du tänkt att det skulle gå till?

Jag vet att det förekommer i minst anglosaxiska länder som USA. Sedan minst 1960-talet.
Alltså tekniken är gammal och går till som så att videon fördröjs kanske 10 sekunder så censorn hinner med att censurera och kan stoppa eventuella svordomar. Blir ett "beep" i programmet. Inte riktigt samma sak, men nära nog. Att ta bort en felaktig "AI-remsa" torde vara ännu lättare.
Citera
2025-08-04, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag vet att det förekommer i minst anglosaxiska länder som USA. Sedan minst 1960-talet.
Alltså tekniken är gammal och går till som så att videon fördröjs kanske 10 sekunder så censorn hinner med att censurera och kan stoppa eventuella svordomar. Blir ett "beep" i programmet. Inte riktigt samma sak, men nära nog. Att ta bort en felaktig "AI-remsa" torde vara ännu lättare.

Då är det inte en livesändning, det hoppas jag att du förstår.
Citera
2025-08-04, 02:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Då är det inte en livesändning, det hoppas jag att du förstår.

Jo, det är det. 5-10 sekunder spelar ingen roll.
När vi hade PAL B/G i Sverige så var det "andra bullar", ett tag (under typ 10 år) hade vi (i alla fall jag) båda systemen, alltså analog TV på kanal 9, 30 och 46 i Brudaremossen. Och MPEG-2 digitalt.

MPEG-2 hade en fördröjning på kanske 1-2 sekunder än PAL B/G. Det beror på kretsarna i apparaten, olika apparater har olika fördröjning. (Man kan gå i en valfri TV-butik och kolla om man vill. Även satelliter har fördröjning, exempelvis geostationära.)
Citera
2025-08-04, 02:55
Medlem
Finns få människor som är så konforma som just journalister..

Negerboll.
Lapporten.
Pippis pappa var negerkung..

Journalister skulle stolt utan minsta tvekan idka bokbränning i konformitetens pk-hetens namn. Varför? Jo, de var lydiga elever i skolan, pluggade (kortsiktigt memmorerade) som satan inför prov de visste skulle komma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in