2025-08-03, 20:51
Medlem
sodershjartas avatar
vilka dokument tros en hyresvärd vilja ha innan man skriver på kontraktet? lönespec osv? privat hyresvärd i detta fallet. kan man bevisa att man har pengar sparade som en backup? godtas det?
vad krävs det av en borgenär?
Citera
2025-08-03, 20:57
Medlem
Oftast gör de en uc på dig, sedan anställningsbevis och tre senaste lönespecifikationer. Har du annan inkomst än lön så visa upp beslut på den. Vissa hyresvärdar godtar också sparade medel, orörda i sex månader.

Men enklast är att fråga aktuell hyresvärd.
Citera
2025-08-03, 21:00
Medlem
BaronAfTrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Oftast gör de en uc på dig, sedan anställningsbevis och tre senaste lönespecifikationer. Har du annan inkomst än lön så visa upp beslut på den. Vissa hyresvärdar godtar också sparade medel, orörda i sex månader.

Men enklast är att fråga aktuell hyresvärd.

UC ja, men aldrig lämnat anställningsbevis eller lönespec. Hyr dock bara av allmännyttan och inte giriga jävlar, kanske skillnad.
Citera
2025-08-03, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sodershjarta
vilka dokument tros en hyresvärd vilja ha innan man skriver på kontraktet? lönespec osv? privat hyresvärd i detta fallet. kan man bevisa att man har pengar sparade som en backup? godtas det?
vad krävs det av en borgenär?

Jag har sökt samtliga av mina lägenheter via HomeQ där någon form av kapitalstyrka behövts bevisas via exempelvis lönespecifikation/arbetsintyg. Sedan tror jag emellertid inte att samtliga privata hyresvärdar egentligen har detta som krav (de flesta vill dock se att du inte har någon betalningsanmärking).
Citera
2025-08-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
UC ja, men aldrig lämnat anställningsbevis eller lönespec. Hyr dock bara av allmännyttan och inte giriga jävlar, kanske skillnad.
Alla värdar har sina egna krav, därför kolla med aktuell värd.
Citera
2025-08-03, 21:11
Medlem
Landsbygdens avatar
Ofta står uthyrningspolicy/krav på värdens hemsida. Det kan skilja sig åt väldigt mycket. En inkomst och inga (eller inte för många nyliga) betalningsanmärkningar brukar väl vara de mest gemensamma kraven. Borgenär och sparade pengar är ibland listat som godkänt.

Enklast är väl att ringa annars. Kan tänka mig att en del värdar gör undantag också.

Är för övrigt rätt skumt att det skiljer sig åt så mycket. Vissa värdar verkar tro att dom automatiskt får moder teresa som hyresgäst bara för att dom har extrema krav.
Citera
2025-08-03, 21:15
Avstängd
67arigGubbes avatar
Familjebevis och inkomstintyg är nog det vanligaste.
Citera
2025-08-04, 10:50
Medlem
Anställningsbevis / kontrakt
3 senaste lönespecifikationerna
Boendereferens från tidigare boende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem