2025-08-03, 19:48
Medlem
HBTKuks avatar
Jag sitter salongsberusad på ett torg i medelhavet och drömmer mig tillbaka till tiden då jag hade ett aktivt charkmissbruk. Jag plöjde ned mängder av pengar i lufttorkade skinkor, fina ostar och andra delikatesser varje månad.

Åkte jag ut på en längre tur med bilen brukade jag köpa två sorters lufttorkade skinkor och äta som en gris medan jag körde. Ibland tar jag återfall.

Nåväl.

Det som skiljer en bra skuren skinka från en dålig är tjockleken. En fin skinka smälter på tungan utan att du behöver tugga särskilt mycket. Ofta tycker jag att de är dåliga på detta i svensk chark. Jag brukar påpeka att jag har hela dagen, "skiva så tunt du bara orkar". Vissa hajar grejen, medan andra skär skosulor ur benet. Det blir oätligt. Ofta är det yngre personer som skär så dåligt.

Hur gör du för att få perfekt skurna skinkor i butiken? Vad säger du?
Citera
2025-08-03, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Nu kanske du sågar mig, men nu för tiden köper jag färdigskivad. Finns riktigt kalasbra (perfekt tunnskivad) på både ICA och kanske speciellt på Lidl.

Senast jag köpte på Lidl, så låg ett tunnt pappersark mellan varje skiva, så man slapp trilskas med att sära skivorna åt.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-03 kl. 20:15.
Citera
2025-08-03, 20:22
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu kanske du sågar mig, men nu för tiden köper jag färdigskivad. Finns riktigt kalasbra (perfekt tunnskivad) på både ICA och kanske speciellt på Lidl.

Senast jag köpte på Lidl, så låg ett tunnt pappersark mellan varje skiva, så man slapp trilskas med att sära skivorna åt.
Bra inspel men jag tycker aldrig riktigt att smaken är densamma som i charken. Med det sagt har jag varit nära på att äta min kroppsvikt även i färdigskivade paketskinkor när nöden krävt det
Citera
2025-08-03, 20:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Hur gör du för att få perfekt skurna skinkor i butiken?
Berätta för dem att det inte skall användas som smörgåspålägg utan som ensam delikatess för finsmakare.

Lite som när man beställer köttfärs. Säger man att man skall göra råbiff så får man kött som malts på ett helt annat sätt än det gjorts om man säger att det skall vara till köttfärssås.

Det krävs ju dock att butiken har en skärmaskin som kan skära så tunt som du vill ha det. Tala om exakt hur många mikrometer tjock biten får vara och se om deras maskin har den inställningen?
Citera
2025-08-03, 20:31
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Jag har varit här så länge att jag har tid även för det.

Älskar ju er sura jävlar.

Underbar replik.

Som sagts i tråden måste butiken i den manuella disken ha en skärmaskin... typ så.

EDIT; Trodde först tråden låg i "Sex" och att du satt och... "bird watching"...
Citera
2025-08-03, 20:44
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Berätta för dem att det inte skall användas som smörgåspålägg utan som ensam delikatess för finsmakare.

Lite som när man beställer köttfärs. Säger man att man skall göra råbiff så får man kött som malts på ett helt annat sätt än det gjorts om man säger att det skall vara till köttfärssås.

Det krävs ju dock att butiken har en skärmaskin som kan skära så tunt som du vill ha det. Tala om exakt hur många mikrometer tjock biten får vara och se om deras maskin har den inställningen?
Intressant och mycket bra. Min fru som jobbade i chark i sin ungdom drog sig nu till minnes att folk ofta forrmulerade det just så - det är inte till pålägg, utan separat delikatess.

Får testa vara tydlig med det. Fast jag tycker jag är det när jag ber dem skära så tunt de bara orkar.
Citat:
Ursprungligen postat av P-o-beln
Du har inte funderat på att skriva en bok om dina charkbravader? Trådrubriken är ju en bra boktitel!
Nä, faktiskt inte. Har så många andra bra idéer till böcker. Men kanske nåt för skolan i avskräckande syfte på temat missbruk.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Underbar replik.

Som sagts i tråden måste butiken i den manuella disken ha en skärmaskin... typ så.

EDIT; Trodde först tråden låg i "Sex" och att du satt och... "bird watching"...
Skärmaskin brukar de alla ha. Gissar att det kanske är mer handhavandet
Citera
2025-08-03, 21:07
Medlem
Citat:
Jag sitter salongsberusad på ett torg i medelhavet och drömmer mig tillbaka till tiden då jag hade ett aktivt charkmissbruk. Jag plöjde ned mängder av pengar i lufttorkade skinkor, fina ostar och andra delikatesser varje månad.

Åkte jag ut på en längre tur med bilen brukade jag köpa två sorters lufttorkade skinkor och äta som en gris medan jag körde. Ibland tar jag återfall.

Nåväl.

Det som skiljer en bra skuren skinka från en dålig är tjockleken. En fin skinka smälter på tungan utan att du behöver tugga särskilt mycket. Ofta tycker jag att de är dåliga på detta i svensk chark. Jag brukar påpeka att jag har hela dagen, "skiva så tunt du bara orkar". Vissa hajar grejen, medan andra skär skosulor ur benet. Det blir oätligt. Ofta är det yngre personer som skär så dåligt.

Varför i helvete köper du inte en hel skinka och skivar själv? din jävla pajas!
Citera
2025-08-03, 21:32
Medlem
Frågar TS hur man får tunna skivor?

Bra kniv eller med en maskin skulle jag säga.
Citera
2025-08-03, 21:34
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Varför i helvete köper du inte en hel skinka och skivar själv? din jävla pajas!
Du verkar ha svårt med läsandet, men jag har tålamod även för snopphjärnor som dig i dag.

Som du (kanske) lyckades utläsa är jag inte längre i ett aktivt charkmissbruk och avser varken att köpa hem 20 kg åt gången, eller en industriell skärmaskin. Men tack för din tid och dina erfterblivna kommentarer. De bidrog oerhört till topic.
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Skriver även jag från Medelhavet, ganska ljuvligt att höra vågskvalpet, känna värmen i luften och samtidigt läsa här. Billigt vin hjälper ju även både skrivandet och tyckandet.
Viiisst! Glöm inte knapra pistaschnötter och röka cigarrer, broder.
Citera
2025-08-03, 22:04
Medlem
Citat:
Du verkar ha svårt med läsandet, men jag har tålamod även för snopphjärnor som dig i dag.

Som du (kanske) lyckades utläsa är jag inte längre i ett aktivt charkmissbruk och avser varken att köpa hem 20 kg åt gången, eller en industriell skärmaskin. Men tack för din tid och dina erfterblivna kommentarer. De bidrog oerhört till topic.

Du kan väl unna dig lite så att du får ordentligt skuren skinka.

Det du inte äter själv kan du ge bort till vänner och bekanta.

Är du snål eller fattig?
Citera
2025-08-03, 22:26
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Köper du i charken så får du väl själv bestämma tjockleken.
Be dem ställa maskinen på 3mm så testar du och säger mer eller mindre. Nästa gång så säger du bara att du vill ha skivorna i tjocklek X mm.
Annars köper du en egen skärmaskin och köper bitar i framtiden.
Citera
2025-08-03, 22:36
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Du kan väl unna dig lite så att du får ordentligt skuren skinka.

Det du inte äter själv kan du ge bort till vänner och bekanta.

Är du snål eller fattig?
Det blir ju då på en 20-kilosbit att jag ske ge bort 19,8 kg. Svårt att försvara ekonomiskt även om jag gott och väl har råd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in