2025-08-03, 19:37
Medlem
Kinaskis avatar
Är väl ganska vanligt att folk släpper ut såna här djur på sommaren. Djur som de tröttnat på eller inte kan ta hand om längre.

De känns kanske bättre för deras samvete att släppa dem "fria" än att avliva dem rakt av.
Citera
2025-08-03, 19:40
Medlem
Det måste vara att någon tröttnat på ormarna och helt enkelt inte haft hjärtat att döda dem. Det är synd att man inte bor nära Varberg.

Men om det kommer fler fall så kanske man ska besöka det. Någon som vet om de kan föröka sig?
Citat:
Ursprungligen postat av Kattedral
Nej!!! Majsormar är jättesöta o jättestora o jag saknar min tjocka nudel. Ska kanske skaffa en orm igen, då jag bor lite litet för en kissekatt just nu.

Meoooow!!
De är framförallt mycket goda att äta. Majsorm och Pytonorm har båda en lite knepig doft men köttet är en blandning mellan vilt och fin kyckling.
Citera
2025-08-03, 19:50
Medlem
MEDIA-UTAN-PAPPERs avatar
Samma med pytonormar hände i floridatrakten för typ 20år sen.

Nu har dom jätteproblem där, tusentals. Och dom äter upp allt.
Citera
2025-08-03, 20:12
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Vuxna människor kan och har dödats av pytonorm, så sakta i backarna med förminska problemet.

Ja, i mycket sällsynta fall om vi räknar med de få olyckor som skett med ormar i fångenskap. Av alla pytonormar så är det främst bara nätpyton som dödat människor i det vilda och det är extremt sällsynt.

Citat:
Ursprungligen postat av MEDIA-UTAN-PAPPER
Samma med pytonormar hände i floridatrakten för typ 20år sen.

Nu har dom jätteproblem där, tusentals. Och dom äter upp allt.

Det är en helt annan miljö än den som finns i Sverige, pytonormarna i Florida klarar sig bra i det vilda. I Sverige blir de inte långvariga.
Citera
2025-08-03, 21:06
Medlem
BalduinGrollers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelia
Dessa varelser som de kristna tror kan prata kostar runt 4000-5000 kronor styck. Varför släpper man ut dem till en säker död istället för att sälja ormarna eller skänka till något zoo eller liknande? Tre stycken dessutom.
Marknaden är helt översvämmad av kungspyton därav har nån dåre släppt ut sin samling.
Citera
2025-08-03, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peikkomaailma
Det måste vara att någon tröttnat på ormarna och helt enkelt inte haft hjärtat att döda dem. Det är synd att man inte bor nära Varberg.

Men om det kommer fler fall så kanske man ska besöka det. Någon som vet om de kan föröka sig?

De är framförallt mycket goda att äta. Majsorm och Pytonorm har båda en lite knepig doft men köttet är en blandning mellan vilt och fin kyckling.

INGEN äter min tjocka nudel!! Hon ligger begravd utanför Uddevalla o jag saknar henne än. En riktig goseorm som sov på min mage o gosade med min katt... Ormar kan vara jättejättesnälla!!

Ett riktigt underskattat husdjur..... Meoooooooow
Citera
2025-08-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattedral
INGEN äter min tjocka nudel!! Hon ligger begravd utanför Uddevalla o jag saknar henne än. En riktig goseorm som sov på min mage o gosade med min katt... Ormar kan vara jättejättesnälla!!

Ett riktigt underskattat husdjur..... Meoooooooow
Tråkigt att höra om din förlust, det var barnsligt av mig att prata om att äta ormar. Man kan nästan få familjeband till djuren man tar hand om.

Hur länge tror du pytonormar i Varberg kan klara sig i det fria?
Citera
2025-08-03, 21:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Peikkomaailma
Tråkigt att höra om din förlust, det var barnsligt av mig att prata om att äta ormar. Man kan nästan få familjeband till djuren man tar hand om.

Hur länge tror du pytonormar i Varberg kan klara sig i det fria?

Oj ingen aning, får nog nästan fråga en väninna då. Hon har haft några pytonormar, men jag har bara haft majsorm och mjölksnok...

Tror tyvärr inte pytonormarna hade överlevt längre än typ en varm höst... Så fort det börjar närma sig nollgradigt hade de inte klarat sig, o jag förstår inte varför någon skulle kalla dem för "invasiva" då de är tropiska nudlar o absolut inte är anpassade för någon som helst riktig vinter!! Även om de hade släppts lösa på våren hade hela beståndet varit dött följande vinter
Citera
2025-08-03, 22:23
Medlem
Studsbolls avatar
Är inte dessa ornar ganska dyra? Om nu någon tröttnat på sina exklusiva husdjur borde de väl rimligen försöka sälja dem även om de kommit över dem olagligt från första början. I övrigt är det inget stort problem eftersom de ingalunda kan utgöra någon invasiv art då de omöjligen kan etablera sig i vårt klimat.
Citera
2025-08-04, 00:25
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Må vara hänt.

Rätt vad det är så är det några främmande ormar eller spindlar som lyckas överleva vintern och sen är det kört. Att knäppisar får hålla på med sina ormar och spindlar är helt sjukt!

Det finns inga tama ormar! Dom har noll känslor för sina ägare och trivs antagligen jävligt dåligt i sin lilla glasbur.

Håller med pytonormarna ställer ju redan till oreda i USA när de egentligen skulle vara i Sydamerika istället. Såg ett program för några år sedan att sköldpadda finns i Sverige där den dammsuger sjöar bottnar på mat och fisk.

Däremot har jag faktiskt sett klipp där till och med en pufform men även en stor skallerorm hängt runt halsen utan att bita
Citera
2025-08-04, 01:19
Medlem
Vappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Är inte dessa ornar ganska dyra? Om nu någon tröttnat på sina exklusiva husdjur borde de väl rimligen försöka sälja dem även om de kommit över dem olagligt från första början. I övrigt är det inget stort problem eftersom de ingalunda kan utgöra någon invasiv art då de omöjligen kan etablera sig i vårt klimat.

Kungspyton är som tidigare nämts en av de vanligaste ormarna att hålla som husdjur. Aveln på djur med skeva gener, "morphs", såsom albinism och liknande är så stor att de djuren utan missbildningar är i princip värdelösa.
En normal kungspyton i butik kostar kanske 1000-1500kr, en begagnad får du för en femhundring - om inte gratis.
Råkar du däremot sitta på en mutation som inte är vanlig på marknaden - en sjuhelvetes massa pengar. Sorgligt.

Att en, tre eller för den delen 100 frisläppta kungspyton skulle utgöra någon fara för miljö eller människa är det inte talan om. I värsta fall skulle de äta en eller två råttor under sommaren och sedan slingra vidare till efterlivet när hösten kommer.
Citera
2025-08-04, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Håller med pytonormarna ställer ju redan till oreda i USA när de egentligen skulle vara i Sydamerika istället. Såg ett program för några år sedan att sköldpadda finns i Sverige där den dammsuger sjöar bottnar på mat och fisk.

Däremot har jag faktiskt sett klipp där till och med en pufform men även en stor skallerorm hängt runt halsen utan att bita

Människan som litar på dig själv att den lärt sig tolka ormens signaler och beteendemönster! Ovanligt lugna individer till ormar finns ju såklart, har själv träffat på huggormar i naturen som varit förvånansvärt obrydda. Men hur många ägare av giftiga/dödliga ormar skulle gå och lägga sig utan att stänga in sin orm i buren? Det går inte att bygga ett ömsesidigt förtroende eller ömsesidiga känslor med en orm!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in