2025-08-03, 19:19
Medlem
Nea Bengtsson, 22, har ett ovanligt beroende som har blivit en självklar del av hennes vardag. Ett beroende som kostar henne 6 000 kronor om året.

– När det är en middag så kommer jag med min egen saftflaska. Folk reagerar inte ens på det längre, säger Nea.

Artikeln i korthet
• Nea, 22, dricker bara saft – eftersom hon inte tycker om smaken av vatten.

• Varje söndag förbereder hon veckans flaskor och fyller hela kylen med saft.

• I gymnasiet försökte hon sluta, men det ledde bara till huvudvärk.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/22-ariga-neas-beroende-kan-inte-sluta-dricka-saft/

Vad säger ni om detta saftberoende?
Citera
2025-08-03, 19:22
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Nea Bengtsson, 22, har ett ovanligt beroende som har blivit en självklar del av hennes vardag. Ett beroende som kostar henne 6 000 kronor om året.

– När det är en middag så kommer jag med min egen saftflaska. Folk reagerar inte ens på det längre, säger Nea.

Artikeln i korthet
• Nea, 22, dricker bara saft – eftersom hon inte tycker om smaken av vatten.

• Varje söndag förbereder hon veckans flaskor och fyller hela kylen med saft.

• I gymnasiet försökte hon sluta, men det ledde bara till huvudvärk.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/22-ariga-neas-beroende-kan-inte-sluta-dricka-saft/

Vad säger ni om detta saftberoende?

Humdedum.... jag säger inget alls, har aldrig haft ett mjölkberoende...

Men jo, saft varför inte? Andra dricker läsk hela tiden som om det hade en coolhetsfaktor.

Det trista är att på vissa ställen i Sverige är vattnet svinäckligt. Som där jag bor. Visst, det är rent och jag är tacksam för det. Men bara ett glas rakt av är inte gott.
Citera
2025-08-03, 19:24
Medlem
Tyder på ett extremt sockerberoende.
Citera
2025-08-03, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Saften hon dricker, Fun light wildberrys, kostar 26:90 för en flaska som ger 10 liter. En liter färdigutspädd saft kostar alltså 2:69.

Hon dricker alltså saft för 6 000:00/år, vilket ger lite drygt 6 liter saft per dag. Det kanske inte direkt är hälsosamt?

Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Tyder på ett extremt sockerberoende.
Knappast, det är sockerfri saft hon dricker.
Citera
2025-08-03, 19:32
Medlem
Ganonitos avatar
Ser inte problemet. Hennes liv och hennes pengar.
Citera
2025-08-03, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ser inte problemet. Hennes liv och hennes pengar.
Inte hon heller, enligt artikeln. Hon har till och med fått göra samarbete med safttillverkaren. Och efter att Expressen skrivit om det, så kommer nog förtjänsten för samarbetet att öka.
Citera
2025-08-03, 19:40
Medlem
Jordgubbes avatar
Enl artikeln dricker hon 700 flaskor färdigblandad saft om året eller ca 2 liter om dan. Det är inte konstigt i sig (och behöver inte tex betyda att hon skulle ha diabetes eller nåt som gör att vätskekonsumtionen är överdriven). Snarare gör hon ett barnsligt eller autistiskt intryck som inte kan variera sig, tex måste ha med den där barnsaften när hon går på fest.
Citera
2025-08-03, 19:40
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Vad är detta för nyhet?
Hon är väl långt ifrån den enda som håller på med såna alster.
Citera
2025-08-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Enl artikeln dricker hon 700 flaskor färdigblandad saft om året eller ca 2 liter om dan.
Det stämmer inte med min uträkning på 6000:00/år.

Men okej, hon kanske dricker den väldigt lite utspädd, samtidigt som hon köper saften på macken.

Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Vad är detta för nyhet?
Det är ingen nyhet, det är marknadsföring. Hon samarbetar med Fun light.
Citera
2025-08-03, 19:48
Medlem
6 lakan om året är ju inget. Jag hade en flickvän som drog ett paket cigg i veckan och hon lade nog runt 17-20 om året.
Citera
2025-08-03, 20:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Märk väl Fun light. Hon betalar säkert inte 6000 kr för saften utan för den gratis plus några tusen i arvode. Bara se på detta. En artikel inte ens reklammärkt i Expressen och hon nämner Fun light 4 ggr.
Citera
2025-08-03, 20:13
Medlem
Vidrig reklam på så kallad nyhetsplats. Expressen borde få böter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in