2025-08-03, 11:35
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Flickan hette Emelie och var 14 år när det hände, incidenten / brottet skedde den 28 maj 1995. Detta lyckades jag finna i olika arkiv men man måste dock gå till ett bibliotek för att få tillgång till hela, men lite kortare urklipp i alla fall:

Expressen:

Dagens nyheter:

Svenska Dagbladet:

Göteborgsposten:

Detta ger i alla fall en liten övergripande bild av det som hade hänt.

Skrämmande händelse som definitivt borde vara polisanmäld.
Snyggt jobbat!
Citera
2025-08-03, 12:06
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Vet inget om rakblad i rutschkanan men rakblad och skruvar i hundmat är ju vanligt i Malmö, badrelaterat har jag lite storys om, pinnar och armeringsjärn.. nerborrade i botten.

Det finns många sjuka människor där ute. :/

Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Vässade pålar under hopptorn har jag faktiskt sett artiklar om. Det har ju inträffat och är således ingen klintbergare.

Frågan är om rakbladen också verkligen har hänt..

Många av dessa - men inte alla - har dock vid närmare granskning visat sig vara gamla fundament för bryggor som har blivit kvar. Misstänker att man förr inte hade lika strikta rutiner som i dag, vid anläggning av hopptorn m.m. Samt inga rutiner alls, när det bara gäller bryggor i största allmänhet.

/AI
Citera
2025-08-03, 12:50
Medlem
One2Manys avatar
Jojo, incidenten på Vilda Vanadis minns man ju när den inträffade, snackades rätt friskt om det på fritids och skolgårdar. Var i Svarta Hålet som det inträffade vill jag minnas.

Varför en bunt mongoloider börjat snacka om att det skett i Götlaborg eller på andra platser i Sverige vet bara fan, men det blir väl så när skitungar snappar upp saker och börjar sprida rykten för att storyn ska bli mer spännande och relaterbar.
Citera
2025-08-03, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Enligt vad jag förstår handlar det alltså inte om att nån satt fast ett knivblad i rutschkanan utan att någon möjligen slängt ner en mattkniv i röret. Men om kniven bara låg lös i kanan så låter det troligare att detta var en olycka. Någon hantverkare som tappat kniven under ett underhållsarbete tex.

Fast i det jag länkade stod det mattknivblad (från en kniv) och rakblad, vilket utav dessa det nu var. Tror man bara hade skrivit en kniv annars och inte förväxlat med både knivblad och rakblad.

Sedan om hela kniven med skaft hade legat löst så hade väl det blivit mer som ett sticksår i värsta fall och inte ett långt djupt skärsår över en stor del av benet? Kniven hade ju mest följt med henne tänker jag, eller om den hade fastnat mot någon skarv eller dylikt som resulterat i ett sticksår eller ett litet mindre skärsår, men som blir djupt.

Inte få hela benet uppskuret för då måste ju själva bladet nästan sitta fast och låta tjejens momentum och tyngdkraft skära upp så som det nu gjorde.

Tror i alla fall mer på uppsåt, annars skulle de flesta tagit upp det eller berättat att man tappat en kniv där (om man nu inte var helt likgiltig) i o m att barn håller till där.

Sedan att de säger "funtad vettvilling som monterat", "Ett otrevligt sabotage" låter det mer som ett blad av någon sort som monterats fast.
Citera
2025-08-03, 13:36
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Fast i det jag länkade stod det mattknivblad (från en kniv) och rakblad, vilket utav dessa det nu var. Tror man bara hade skrivit en kniv annars och inte förväxlat med både knivblad och rakblad.

Sedan om hela kniven med skaft hade legat löst så hade väl det blivit mer som ett sticksår i värsta fall och inte ett långt djupt skärsår över en stor del av benet? Kniven hade ju mest följt med henne tänker jag, eller om den hade fastnat mot någon skarv eller dylikt som resulterat i ett sticksår eller ett litet mindre skärsår, men som blir djupt.

Inte få hela benet uppskuret för då måste ju själva bladet nästan sitta fast och låta tjejens momentum och tyngdkraft skära upp så som det nu gjorde.

Tror i alla fall mer på uppsåt, annars skulle de flesta tagit upp det eller berättat att man tappat en kniv där (om man nu inte var helt likgiltig) i o m att barn håller till där.

Sedan att de säger "funtad vettvilling som monterat", "Ett otrevligt sabotage" låter det mer som ett blad av någon sort som monterats fast.

En hantverkare kan ju ha tappat ett blad till en mattkniv utan att märka det. Exakt vilka skador ett knivblad som ligger löst i en rutschkana kan göra är omöjligt att säga.

Om det var avsiktligt eller ej kommer vi aldrig få reda på om det inte visade sig i en polisutredning att det var så.
Citera
2025-08-03, 14:35
Avslutad
Var det inte för några år sedan det fanns vässade järnrör som någon fäst i havsbotten vid hopptorn och bryggor?? Jag tror detta faktiskt hände, med nyhetsartiklar o bilder o allt men jag är så jättedålig på att leta!!

Någon får gärna rätta mig. Meooow
Citera
2025-08-03, 16:58
Medlem
Citat:
En hantverkare kan ju ha tappat ett blad till en mattkniv utan att märka det. Exakt vilka skador ett knivblad som ligger löst i en rutschkana kan göra är omöjligt att säga.

Om det var avsiktligt eller ej kommer vi aldrig få reda på om det inte visade sig i en polisutredning att det var så.

Så du tror inte ett litet löst objekt hade åkt ned tillsammans med ett större objekt och gjort lite mindre skada, utan att det istället skär ett 30-40 cm långt skärsår som också var väldigt djupt? Jo man kan visst föreställa sig hur något med momentum, massa och gravitation kan te sig.

Fast du skrev "mattkniv" inte själva bladet.

Varför skriver de då "monterat" och "saboterat"? Ett löst knivblad hade antagligen gjort ännu mindre skada. Snarare du som kommer med långsökta och lösryckta teorier när tidningarna nämner monterat / saboterat. Du tror inte det snarare är så att det är POLISEN själva som är de som kommit med dessa uttalanden och media rapporterar om det?

Fast du kanske tror tidningarna slänger sig med ord och trycker ut det i tidningen inom någon timme efter händelsen har skett utan att först ha haft kontakt med polisen.

Det sistnämnda får stå för dig, jag har i alla fall bidragit och kommit med källor som motsätter dina hypoteser.

Slutar svara dig nu framöver för att inte skita ned tråden ännu mera, annars kom med en källa som påtalar för att det var en olycka, för allting av det jag länkat till tyder på att så inte var fallet.
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-08-03 kl. 17:01.
Citera
2025-08-03, 17:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Så du tror inte ett litet löst objekt hade åkt ned tillsammans med ett större objekt och gjort lite mindre skada, utan att det istället skär ett 30-40 cm långt skärsår som också var väldigt djupt? Jo man kan visst föreställa sig hur något med momentum, massa och gravitation kan te sig.

Fast du skrev "mattkniv" inte själva bladet.

Varför skriver de då "monterat" och "saboterat"? Ett löst knivblad hade antagligen gjort ännu mindre skada. Snarare du som kommer med långsökta och lösryckta teorier när tidningarna nämner monterat / saboterat. Du tror inte det snarare är så att det är POLISEN själva som är de som kommit med dessa uttalanden och media rapporterar om det?

Fast du kanske tror tidningarna slänger sig med ord och trycker ut det i tidningen inom någon timme efter händelsen har skett utan att först ha haft kontakt med polisen.

Det sistnämnda får stå för dig, jag har i alla fall bidragit och kommit med källor som motsätter dina hypoteser.

Slutar svara dig nu framöver för att inte skita ned tråden ännu mera, annars kom med en källa som påtalar för att det var en olycka, för allting av det jag länkat till tyder på att så inte var fallet.

Det går självklart inte att 100% lita på vad en andrahandskälla säger om detta. Det KAN vara så men det är inte säkert. Så länge ingen kan visa upp en förstahandskälla som säger att knivbladet/rakbladet var medvetet fastmonterat så går det inte att utesluta andra teorier som tex en olycka orsakad av en sopig hantverkare.
Citera
2025-08-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattedral
Var det inte för några år sedan det fanns vässade järnrör som någon fäst i havsbotten vid hopptorn och bryggor?? Jag tror detta faktiskt hände, med nyhetsartiklar o bilder o allt men jag är så jättedålig på att leta!!

Någon får gärna rätta mig. Meooow

Det stämmer, var väl någon som t.o.m hade skadat sig rätt nyligen på armeringsstål som stack rakt upp under vattenytan, om det var för några år sedan.
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-08-03 kl. 17:09.
Citera
2025-08-03, 17:11
Avslutad
Citat:
Det stämmer, var väl någon som t.o.m hade skadat sig rätt nyligen på armeringsstål som stack rakt upp under vattenytan, om det var för några år sedan.

Fy jag ryser av bara tanken... Hemskt!!
Citera
2025-08-03, 18:03
Medlem
Citat:
Det går självklart inte att 100% lita på vad en andrahandskälla säger om detta. Det KAN vara så men det är inte säkert. Så länge ingen kan visa upp en förstahandskälla som säger att knivbladet/rakbladet var medvetet fastmonterat så går det inte att utesluta andra teorier som tex en olycka orsakad av en sopig hantverkare.

Ursäktar om jag lät otrevlig (noll sömn inatt), men tror i alla fall mer på att det var någon idiot som satte dit ett blad i syfte för att skada någon. Du skulle kunna ha rätt såklart eller vilken annan anledning som helst som kan finnas, men ser det som en lågoddsare. Att det bara var en idiot i mängden som syftade på att skada / döda oavsett om det gäller armeringsjärn i havet, taggtråd vid cykelvägar etc.
Citera
2025-08-03, 19:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Vanadisbadet hade väl nån sån händelse för en jäkla massa år sen?

Finns nån låst artikel om det
https://www.dn.se/arkiv/stockholm/mattknivsblad-orsakade-allvarlig-olycka-pa-vanadisbadet-flicka-skadad-i-rutschkana/
Alla som badade där i början på 00-talet vet att de hade massa vassa skruvar som stack ut. Riktigt risiga vattenrutchkanor också som förstörde badkläderna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in