2025-08-02, 18:06
Medlem
I vattenparken action park var det så många som tappade tänder i en loop att man sedan kunde skära sig på tänderna som satt fast i kanan på olika ställen.
Citera
2025-08-02, 18:18
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av casii
Vanadisbadet hade väl nån sån händelse för en jäkla massa år sen?

Finns nån låst artikel om det
https://www.dn.se/arkiv/stockholm/mattknivsblad-orsakade-allvarlig-olycka-pa-vanadisbadet-flicka-skadad-i-rutschkana/
Nu börjar det likna nåt. Vi får invänta någon med DN-konto. Vanadisbadet är faktiskt ett ställe många nämner, kanske ligger nåt i det.

Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
I vattenparken action park var det så många som tappade tänder i en loop att man sedan kunde skära sig på tänderna som satt fast i kanan på olika ställen.

Sensationellt. Låter förstås helt befängt. Varför tappade folk tänder i en loop?
Citera
2025-08-02, 18:23
Moderator
Maviels avatar
Inte ett ämne för aktuella brott då ett sådant ej föreligger.

Aktuella brott och kriminalfall --> Papperskorgen
/Moderator
Citera
2025-08-03, 06:46
Moderator
Maviels avatar
Vi provar med en flytt.

Papperskorgen --> Övrigt - ämnen som saknar eget forum
/Moderator
Citera
2025-08-03, 07:01
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Alla har nog hört historierna om rakblad fästa i vattenrutschbanor på badhus och liknande. De flesta man frågar har hört detta om just badhuset i deras närhet. Kanske de rent av känner nån som känner nån som fick ryggen uppskuren likt en uer.

Sammanfattat har den alla egenskaper en god klintbergare, eller vandringssägen, skall ha

* Har du hört historien?
* Var du kanske den som någon kände som än i dag ser ut som Kunta Kinte på ryggen?
* Finns det någon sanning bakom historierna?
Var skulle dessa rakblad fästas i en hal och slät vattenrutschbana? Hur skulle de här rakbladen ha kunnat monteras utan att någon upptäckte det? Skulle någon klättra upp på en hal och lutande och vattenfylld slät yta med extremt låg friktion och börja borra och skruva i materialet utan att någon såg dem eller upptäckte det?

Som alla andra sådana här skrönor faller alltihop som ett korthus om man börjar fundera närmare på det. Svaret är alltså ja, det är en Klintbergare.
Citera
2025-08-03, 07:57
Medlem
EnDumSosses avatar
Jag bevittnade olyckan på Vilda vanadisbadet, så ja det är sant. Var ca 12 år gammal vid tillfället.
Jag stod nere vid poolen där vattenrutschkanan mynnade ut i. Helt plötsligt hör jag två tjejer gallskrika (ena tjejen var offret och den andra hennes kompis). Ser hur det blir rött i vattnet runtom henne. Badvakterna hoppar i drar upp henne, ca 1/3 av hennes lårmuskel var borta, ett djupt hål rakt i muskeln ca 2x2 dm stort, lårbenet blottat, man såg alltså in till skelettet.
Badvakterna hade inga täckförband så de sprang fram med skrivarpapper och toalettpapper för att försöka stilla blödningen. Hennes vän var så chockad att hon sprang ut ur badhuset med badkläderna på.
Det var ett blad till en mattkniv som hade fästs mellan segmenten vattensrutschkanan är byggd av.
Oerhört otäckt.

Alltid upplevt det frustrerande att det inte finns fler nyhetsartiklar om detta online eftersom det faktiskt var något som hände på riktigt. Tröttsamt att höra att det bara är en skröna.
Gå till något bibliotek som har såna där apparater där man kan titta på gamla sparade tidningar.
Det här var alltså innan nyheter blev en grej på internet och alltså innan internet var kommersiellt för privatpersoner.
Senast redigerad av EnDumSosse 2025-08-03 kl. 08:04.
Citera
2025-08-03, 09:13
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Jag bevittnade olyckan på Vilda vanadisbadet, så ja det är sant. Var ca 12 år gammal vid tillfället.
Jag stod nere vid poolen där vattenrutschkanan mynnade ut i. Helt plötsligt hör jag två tjejer gallskrika (ena tjejen var offret och den andra hennes kompis). Ser hur det blir rött i vattnet runtom henne. Badvakterna hoppar i drar upp henne, ca 1/3 av hennes lårmuskel var borta, ett djupt hål rakt i muskeln ca 2x2 dm stort, lårbenet blottat, man såg alltså in till skelettet.
Badvakterna hade inga täckförband så de sprang fram med skrivarpapper och toalettpapper för att försöka stilla blödningen. Hennes vän var så chockad att hon sprang ut ur badhuset med badkläderna på.
Det var ett blad till en mattkniv som hade fästs mellan segmenten vattensrutschkanan är byggd av.
Oerhört otäckt.

Alltid upplevt det frustrerande att det inte finns fler nyhetsartiklar om detta online eftersom det faktiskt var något som hände på riktigt. Tröttsamt att höra att det bara är en skröna.
Gå till något bibliotek som har såna där apparater där man kan titta på gamla sparade tidningar.
Det här var alltså innan nyheter blev en grej på internet och alltså innan internet var kommersiellt för privatpersoner.

Jag har hört mycket om denna historia under min uppväxt. Jag misstror inte att någon (eller några) blev skadad men blev det verkligen klarlagt att någon MEDVETET satt fast ett knivblad/rakblad i rutschkanan? Finns det en polisutredning som hävdar det? Eller handlar det om en olycka som fått vingar genom viskningsleken?
Citera
2025-08-03, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Oerhört otäckt.

Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag har hört mycket om denna historia under min uppväxt. Jag misstror inte att någon (eller några) blev skadad men blev det verkligen klarlagt att någon MEDVETET satt fast ett knivblad/rakblad i rutschkanan? Finns det en polisutredning som hävdar det? Eller handlar det om en olycka som fått vingar genom viskningsleken?

Flickan hette Emelie och var 14 år när det hände, incidenten / brottet skedde den 28 maj 1995. Detta lyckades jag finna i olika arkiv men man måste dock gå till ett bibliotek för att få tillgång till hela, men lite kortare urklipp i alla fall:

Expressen:
Citat:
1995-05-28 Del 1, sida 6Edition: . . [F, "förort"] [Stockholm]
3 träffar

Här på Vanadisbadet i Stockholm åkte Emelie och hennes...

...någonting som inte ska få hända, säger Vanadisbadets ägare Sten Lavesson till Expressen...

...Göran Starbring. I försommarvärmen var Vanadisbadet i går fullt av plaskande och stojande...
Citat:
1995-05-28 Del 1, sida 1Edition: . . [F, "förort"] [Stockholm]
1 träff

...långt - låg i vattenrutschkanan på Vanadisbadet i Stockholm när 14-åriga Emelie kom...

Dagens nyheter:
Citat:
1995-05-29 Del 5, sida 2Edition: * [innerstadsupplaga; A5]
3 träffar

...Mattknivsblad orsakade allvarlig olycka på Vanadisbadet...

...benet när hon åkte vattenrutschkana i Vanadisbadet på lördagen. Någon hade slängt en...

...tillsammans med en kamrat tagit sig till Vanadisbadet/Vilda Vanadis i det fina vädret på...

Svenska Dagbladet:
Citat:
1995-05-29 Del 1, sida 9
1 träff

...Ett otrevligt sabotage på Vanadisbadet i Stockholm gav en flicka svåra skärsår...

Göteborgsposten:
Citat:
1995-06-03 Del 1, sida 27Edition: G * [Göteborg]
1 träff

...funtad vettvilling som monterat rakblad i Vanadisbadets vattenrutschbana. 14-åriga Emelie från Göteborg...

Detta ger i alla fall en liten övergripande bild av det som hade hänt.

Skrämmande händelse som definitivt borde vara polisanmäld.
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-08-03 kl. 09:58.
Citera
2025-08-03, 09:59
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis

DN beskrev det som att någon "slängt en mattkniv /.../ i rutschkanan" och att polisen sedan "letade länge efter kniven, innan den hittades på botten av bassängen".

Citat:
– Det måste vara någon sjuk människa som har gjort en sådan sak. Vi ska göra en utredning för att försöka ta reda på om någon har sett något, säger vakthavande befäl Göran Starbring på Östermalmspolisen.
Citera
2025-08-03, 10:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
DN beskrev det som att någon "slängt en mattkniv /.../ i rutschkanan" och att polisen sedan "letade länge efter kniven, innan den hittades på botten av bassängen".

Att någon ”slängt” en mattkniv i rutschkanan låter väldigt luddigt och kan såklart inte slås fast om det inte finns vittnen eller övervakningsfilm. Då skulle det lika gärna kunna röra sig om en olycka. En kvarglömd eller tappad kniv efter ett underhållsarbete?
Citera
2025-08-03, 11:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nudelpaj
Flickan hette Emelie och var 14 år när det hände, incidenten / brottet skedde den 28 maj 1995. Detta lyckades jag finna i olika arkiv men man måste dock gå till ett bibliotek för att få tillgång till hela, men lite kortare urklipp i alla fall:

Expressen:

Dagens nyheter:

Svenska Dagbladet:

Göteborgsposten:

Detta ger i alla fall en liten övergripande bild av det som hade hänt.

Skrämmande händelse som definitivt borde vara polisanmäld.

Enligt vad jag förstår handlar det alltså inte om att nån satt fast ett knivblad i rutschkanan utan att någon möjligen slängt ner en mattkniv i röret. Men om kniven bara låg lös i kanan så låter det troligare att detta var en olycka. Någon hantverkare som tappat kniven under ett underhållsarbete tex.
Citera
2025-08-03, 11:23
Medlem
Roligt hur historier kan få vingar.
Snackade lite om det här ämnet med folk igår.
En snubbe kom ihåg hur en ung pojke fått tårna avskurna av rakblad.
Efter lite googling så fick han korrigera sitt minne till att det var en unge som fastnat med foten i ett rep.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QlMGXP/pojke-miste-tarna-i-badolycka
Senast redigerad av casii 2025-08-03 kl. 11:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in