2025-07-31, 14:18
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darchaos
Och här kommer det vanliga snacket från pundare och övriga kriminella.......Fy fan vad hjärndöda ni är alltså, så satans egoistiska jävla svin!!!

Det är olagligt att punda, bara det ska räcka, punkt liksom. Det ni köper och pundar upp, vilka gynnar det? Jo gängkriminella, vilka får betala? Jo samhället, dvs alla andra. Dom stackars barnen ni drar in i era orgier av hjärndödhet och knark, vad blir priset dom får betala och sen i senare skede i livet, samhället betala?

TÄNK för fan, använd det där lilla skrumpna som finns kvar innanför pannbenet!

Citat:
Ursprungligen postat av Darchaos
Eller, eller så följer pundaren lagen. Enkelt, inget krångel ingen kostnad för samhället. Låt mig gissa att nästa svar har nåt med "bara får som följer lagen" "alla lagar är inte korrekta" "om inte folk stog upp mot felaktigheter och bara var får" som innehåll.

En pundares, kriminells eller en "alternativs" hjärna är lätt att läsa och den handlar bara om en själv och hur fel samhället har och att samhället skall ändras för den personens skull. Den högljuda minoriteten.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Som jag skrev i min kommentar, så kommer de garanterat läggas på ett sjukhus som jag är med och betalar för, om de blir allvarligt sjuka. Hade de avsagt sig all samhällsservice och haft en helt egen vårdapparat och energiförsörjning så hade jag varit helt okej med det.

Jävligt roligt att du använder ordet "elitmänniska". En elit är toppskicktet av en större grupp. Man kan inte vara en elit, utan att vara del av en grupp. Du kan inte låsa in dig i din egen källare och vara "elit".
Oj vad viktigt för dig att alla följer lagen. Fortkörning är också olagligt. Och hembränning.
Står ni och skriker om fortkörare också?
Varför gör du inte det?

Och sjukhus. Ja självklart ska de till sjukhus om de blir sjuka.
De är skattetalare precis som alla andra. Om inte mer. De som är på Borderland är ofta högutbildade och har bra jobb.

Det inskränkta personer som ni inte förstår är att eliten i samhället använder droger som cannabis, psykedelika, Ketamin, etc.
Citera
2025-07-31, 15:04
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
De är skattetalare precis som alla andra.

Då ska de självklart lyda under samma lagstiftning som alla andra.
Citera
2025-07-31, 15:13
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Som alla andra då.

Det jag skrev var en reaktion på inlägg#13 i den här tråden, där användaren Himalajja beskriver borderland som en fristad, som Kristiania vilket Himalajja menar är "demokrati i dess riktiga mening". Men om man ska göra anspråk på att vara ett demokratiskt samhälle, så måste man ha en egen ekonomi och infrastruktur. Annars är du lika mycket "fristad" som ett gäng tioåringar som tältar i pappas trädgård.
Citera
2025-07-31, 15:16
Medlem
Citat:
Det jag skrev var en reaktion på inlägg#13 i den här tråden, där användaren Himalajja beskriver borderland som en fristad, som Kristiania vilket Himalajja menar är "demokrati i dess riktiga mening". Men om man ska göra anspråk på att vara ett demokratiskt samhälle, så måste man ha en egen ekonomi och infrastruktur. Annars är du lika mycket "fristad" som ett gäng tioåringar som tältar i pappas trädgård.
Fattade mest inte varför festivalbesökarna skulle behöva mer sjukhusvård än andra. Har inte hört nåt om att ambulanser ska ha gått i skytteltrafik från festivalen eller så.
Citera
2025-07-31, 15:25
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Fattade mest inte varför festivalbesökarna skulle behöva mer sjukhusvård än andra. Har inte hört nåt om att ambulanser ska ha gått i skytteltrafik från festivalen eller så.

Det har jag heller aldrig påstått. Mitt påpekande handlar om att man inte kan utropa sig till demokratisk frizon, om man inte har en egen statsapparat och förvaltning.
Citera
2025-07-31, 15:29
Medlem
Citat:
Det har jag heller aldrig påstått. Mitt påpekande handlar om att man inte kan utropa sig till demokratisk frizon, om man inte har en egen statsapparat och förvaltning.
Nevertheless, betalar man skatt i Sverige har man väl samma rätt till sjukvård som övriga som betalar skatt i Sverige.
Citera
2025-07-31, 16:13
Medlem
526s avatar
Citat:
Du tänker att om folk inte har säkerhetsbälte (som det är lag på) så ska de inte få sjukvård?
Citera
2025-08-02, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Archetyps nu häktade admin var datanörd och musiker. Vem skadade han? Ingen. Dessa snutas borde attackeras i sina hem för att de förstör livet för människor som inte har gjort något fel moraliskt.

Såg nu att Archetype var en annan variant av flugsvamp.
Att admin för denna sida där man öppet kan köpa droger av diverse slag är oskyldig känns ju aningen naiv men som sagt, måttstock på moral är olika för alla. Dock finns det ett rättssystem på plats för detta och påföljder säkerligen enligt den lagbok som finns
Citera
2025-08-02, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Ja, så är det med största sannolikhet. Jag har själv aldrig varit där utan mina uppgifter kommer från vänner. Jag har dock medverkat på mindre tillställningar inom gemenskapen.

Det centrala i festivalen är ju dock skapandet och att dela med sig av kunskap. Någon som på andra festivaler har ett stånd där den säljer hantverk, exempelvis egengjorda smycken skulle typiskt på denna festival istället anordna en hantverkskurs där folk får lära sig att göra egna smycken.

Mycket olika workshops på festivalen som syftar till personlig utveckling.

Skulle tro att bilden av festivalen som en knarkfestival är väldigt överdriven. Medelåldern är hög och den typiska besökaren är välutbildad och väl integrerad i samhället. Sannolikt få missbrukare och de brukare som finns är sällananvändare som nyttjar små doser psykedelia i rituella syften. Sannolikt inte högprioriterat av polisen som skulle ta fast fler för narkotikabrott en vanlig dag i förorten.

Fick höra från en bekant med lite insyn att utlägg för alkohol m.m görs av de som håller i "stationer" och att de sedan får eska om ersättning för det i efterhand.
Känns mer som ett spel med pengar för att undgå skatteregler m.m då det "ges" bort på området.
Ska bli intressant och se hur länge detta håller innan det kommer granskas då festivalen växer varje år och det blir garanterat svårare med flera deltagare att ha behålla samma struktur.

Många svartklubbar i Malmö körde innan liknande system men blev snabbt synade och nerstängda efter granskning.
Citera
2025-08-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av munkafan
Fick höra från en bekant med lite insyn att utlägg för alkohol m.m görs av de som håller i "stationer" och att de sedan får eska om ersättning för det i efterhand.
Känns mer som ett spel med pengar för att undgå skatteregler m.m då det "ges" bort på området.
Ska bli intressant och se hur länge detta håller innan det kommer granskas då festivalen växer varje år och det blir garanterat svårare med flera deltagare att ha behålla samma struktur.

Många svartklubbar i Malmö körde innan liknande system men blev snabbt synade och nerstängda efter granskning.
Försäljning av alkohol till självkostnadspris är tillåtet på ett evenemang för enbart medlemmar. Inte helt hundra på vad ”självkostnad” innebär rent juridiskt i detta fall, tror dock att det enbart är kostnaden för alkoholen som avses.

När jag i min ungdom anordnade rejv så inkluderade vi ofta kringkostnader i priset, ibland till och med för hela eventet, det var lite olika beroende på om det var en klubb med inträde eller ett gratis rejv. Var antagligen inte helt lagligt de tillfällen vi tog mer betalt men det är preskriberat för många år sedan nu. Rent tekniskt så sålde vi aldrig någon alkohol utan tog emot donationer för festen, den som donerade pengar fick drinkbiljetter.

Polisen gjorde tillslag ibland då de beslagtog alkohol och informerade om misstanke om brott mot alkohollagen men de gick aldrig vidare utan behöll alkoholen så länge att den blev gammal innan den gavs tillbaka och det meddelades att utredningen var nedlagd.

Finns ju lite olika upplägg för att driva bar på en sån här festival där de är ganska radikala i att inte använda pengar.

Ett alternativ för att komma billigt undan torde vara att bara servera egenbryggd öl, cider, vin o dyl. Detta kräver dock både stor förberedelse och ett stort intresse.

Ett annat alternativ är många små barer så att ingen blir speciellt dyr att driva.

Ett tredje alternativ är att be om bidrag/donationer antingen innan eller efter festivalen vilket är det du tar upp. Det är såklart inga problem så länge det inte är i kommersiellt syfte, tror faktiskt ingen skulle komma undan med att ta mer betalt än självkostnadspris. De håller sig antagligen inom lagens ramar i detta avseende då alla besökare bygger upp festivalen tillsammans, skulle nog inte accepteras om de som håller i baren skulle tjäna pengar på det när ingen annan har den möjligheten.

Malmös svartklubbsscen körde väl ofta regelbundna fester i samma lokal vilket kan innebära att det krävs serveringstillstånd samt att jag gissar att de precis som jag i min ungdom inkluderade lite för mycket i sitt ”självkostnadspris”. De körde sannolikt på samma upplägg som jag med donationer som ofta översteg kostnaden för alkoholen.

Även om Borderland kör regelbundet varje år så är det nog juridiskt tillräckligt sällan för att räknas som enstaka event, då behövs inget serveringstillstånd om det inte sker i en lokal som används för kommersiellt bruk.

Sorry för en hel novell.
Citera
2025-08-03, 13:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av munkafan
Såg nu att Archetype var en annan variant av flugsvamp.
Att admin för denna sida där man öppet kan köpa droger av diverse slag är oskyldig känns ju aningen naiv men som sagt, måttstock på moral är olika för alla. Dock finns det ett rättssystem på plats för detta och påföljder säkerligen enligt den lagbok som finns

Det där inlägget är inte ens begripligt.
Citera
2025-08-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Det där inlägget är inte ens begripligt.

Misstänker att det är detta du syftar på?
(FB) Archetyp nedstängt – svenskar gripna (2025-06-16)

Vara admin för en sida som förmedlar droger och sen blir gripen för det, inget konstigt i min mening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in