2025-08-03, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Alla som har ormar i sitt hem är såklart sjuka i huvudet men det finns dessvärre en nivå till och det är dom knäppgökarna som vill att det ska finnas giftiga ormar i den svenska naturen! Fan vad jag är trött på underliga människor. Kan ni inte bara vara normala??

Nej!!! Majsormar är jättesöta o jättestora o jag saknar min tjocka nudel. Ska kanske skaffa en orm igen, då jag bor lite litet för en kissekatt just nu.

Meoooow!!
Citera
2025-08-03, 14:58
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Tur att det inte släppa ut några atrox eller najas åtminstone
Citera
2025-08-03, 15:02
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Alla som har ormar i sitt hem är såklart sjuka i huvudet men det finns dessvärre en nivå till och det är dom knäppgökarna som vill att det ska finnas giftiga ormar i den svenska naturen! Fan vad jag är trött på underliga människor. Kan ni inte bara vara normala??

Ja folk som släpper ut dessa ormar har såklart någon grav störning. Djurplågare av rang.

En normal person lämnar in ormen för avlivning eller avlivar den själv. Att släppa ut exotiska ormar i den svenska naturen är riktigt stört.
Citera
2025-08-03, 15:49
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
På kort tid har tre ”invasiva” ormar hittats i Varbergs kommun. Som jag förstår det har alla varit pytonormar. Den senaste en afrikansk kungspyton, ca 120-130 cm lång.

Troligen har väl alla blivit utsläppta av någon och gissningsvis finns det fler som ännu inte hittats.

Så frågan är väl främst vem som kan tänkas ha dumpat ett flertal ormar i skogen och varför?

Chansen att de kan överleva en längre tid i vårt klimat är väl förresten noll?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/en-tredje-pytonorm-hittad-i-varberg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0V11O2/en-tredje-pytonorm-hittad-i-varberg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jbaa27/malin-38-sag-pytonormen-i-varberg-tredje-som-hittats-hittills

Är dom verkligen invasiva om dom ej klarar av vårat klimat?
Citera
2025-08-03, 16:53
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyfikenMenErfaren
Är dom verkligen invasiva om dom ej klarar av vårat klimat?

Ja, då de inte förekommer naturligt i vårat ekosystem så är det en invasiv art. Men Varberg är inte everglades, så till våren kommer just de här ormarna inte vara något problem.

potentiellt skulle en sådan här orm kunna ha ihjäl ett barn i förskoleklass som avviker från gruppen under en naturutflykt. Mindre hundar kan också stryka med.

Allt beror på tillgång av föda för ormen. Att den dessutom levt i fångenskap och inte jagat maten själv gör att den kanske inte är tillräckligt snabb för att fånga t.ex. en sork. Då ökar risken för en tragedi.
Citera
2025-08-03, 16:58
Medlem
äsch allt är inte fy pyton, de kan ju ändå inte döda en vuxen mänska

är ju bra om folk tar på sig ordentliga kängor o inte traskar runt i cricrocs
Citera
2025-08-03, 17:30
Medlem
outback4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva

Vuxna människor kan och har dödats av pytonorm, så sakta i backarna med förminska problemet.
Citera
2025-08-03, 17:40
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Ja, då de inte förekommer naturligt i vårat ekosystem så är det en invasiv art. Men Varberg är inte everglades, så till våren kommer just de här ormarna inte vara något problem.

potentiellt skulle en sådan här orm kunna ha ihjäl ett barn i förskoleklass som avviker från gruppen under en naturutflykt. Mindre hundar kan också stryka med.

Allt beror på tillgång av föda för ormen. Att den dessutom levt i fångenskap och inte jagat maten själv gör att den kanske inte är tillräckligt snabb för att fånga t.ex. en sork. Då ökar risken för en tragedi.

Invasiv refererar till arter som sprider sig snabbt i nya miljöer och kan skada den lokala ekologiska balansen.
Citera
2025-08-03, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva

En fullvuxen pytonorm kan döda både en vuxen och ett barn.
Ormarna som hittats verkar dock ha varit runt två årsåldern om man ska gå efter deras längd och dom är helt ofarliga för människor. Men visst hade nog känts rätt obehagligt att krypa ner i bingen och plötsligt känna något som slingrar sig omkring fötterna.
Citera
2025-08-03, 18:45
Medlem
bra är trött på folk som utnyttjar allemanrätten
Citera
2025-08-03, 19:32
Medlem
Mikaelias avatar
Dessa varelser som de kristna tror kan prata kostar runt 4000-5000 kronor styck. Varför släpper man ut dem till en säker död istället för att sälja ormarna eller skänka till något zoo eller liknande? Tre stycken dessutom.
Citera
2025-08-03, 19:33
Medlem
Nu vet jag inget om ormar men min granne hade en på 3 meter eller nått,, pojkvännen tog ut den på gräsmattan å den blev stel som en pinne, mitt i sommaren, alldeles för kalt fick jag reda på sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in