Ja... Kan nog i viss mån känna igen att man snarare sitter och myser och ler än garvar sig harmynt. Man blir ju med stigande ålder också rätt avtrubbad och kan dessutom jämföra med det där som faktiskt VAR skitroligt första gången man läste det nittonhundrafrysitfast...
För sådana tillfällen har ju gudskelov funnits mellan serietidningspärmarna genom åren! Jag har faktiskt tidigare på forumet nämnt några gånger kalsongerna varit i fara vid läsning av roliga serier. Lustigt nog oftast på bibliotek! Kanske situationen i sig att man egentligen inte får brista ut i gapflabb på bibblan har spätt på trycket?
Alltnog, två "favoriter". Den ena i mellanstadiet där vi i klassen (killarna..., tjejerna verkade inte läsa och uppskatta sådant...) upptäckt att Svenska MAD faktiskt fanns i utbudet av tidskrifter på skolbiblioteket! En absolut hysteriskt skitkul parodi på tv-programmet "Femettan" med Staffan Ling, om ni minns det? Bl a kallas den ena tävlande "BOB". EGENTLIGEN heter han Björn-Benny, men så hörde han ju att hans flickvän sade "O" när han särade på B:na!
Den andra gången när jag botaniserar bland vuxenserier på biblioteket på den ort jag då bodde och hittar "Feta Freddy's katt" av Gilbert Shelton. Oftast "strippar" men i en lite längre serie så råkar kattkräket bli kidnappad av utomjordingar, och ja, jag ska inte förstöra överraskningseffekten om ni inte läst mästerverket än!
Sedan finns det lite spridda skurar i olika tidningar. Minns bl a en outtalad ordlek i Kalle Anka där han ska skriva en kärleksdikt till Kajsa och krasst konstaterar: "Jag kan bara ett enda rim på Kajsa och det är inte särskilt romantiskt."!
Apropå Kalle. Don Rosa var rätt duktig på att smyga in små dråpliga situationer i serierutorna.
Rosa Pantern hade en del crazy-humor godbitar ibland. Jag tror att jag även där redan nämnt serien där han ställer upp i en talangtävling med ett trumnummer och domarna frågar honom om hans taktik. "Jag börjar för fullt och ökar hela tiden!".
Ett favoritalbum med Lucky Luke är "Bekymmer i Omaha". Bl a scenen där Bull Bullet försöker få passagerarna på tåget att tro att de ärevördiga gamla professorerna i den vetenskapliga expeditionen är falskspelare!
Osv