2025-08-03, 08:51
Medlem
På kort tid har tre ”invasiva” ormar hittats i Varbergs kommun. Som jag förstår det har alla varit pytonormar. Den senaste en afrikansk kungspyton, ca 120-130 cm lång.

Troligen har väl alla blivit utsläppta av någon och gissningsvis finns det fler som ännu inte hittats.

Så frågan är väl främst vem som kan tänkas ha dumpat ett flertal ormar i skogen och varför?

Chansen att de kan överleva en längre tid i vårt klimat är väl förresten noll?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/en-tredje-pytonorm-hittad-i-varberg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0V11O2/en-tredje-pytonorm-hittad-i-varberg

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jbaa27/malin-38-sag-pytonormen-i-varberg-tredje-som-hittats-hittills
Citera
2025-08-03, 08:58
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Någon borde väl känna nån som känner någon som de vet har ormar (inte nu längre) så frågan är bara hur långt personen åkt för att släppa sina djur.
Någon som helt enkelt ledsnat på sin hobby och löser det på absolut sämsta sätt.
Citera
2025-08-03, 09:19
Medlem
Alla som har ormar i sitt hem är såklart sjuka i huvudet men det finns dessvärre en nivå till och det är dom knäppgökarna som vill att det ska finnas giftiga ormar i den svenska naturen! Fan vad jag är trött på underliga människor. Kan ni inte bara vara normala??
Citera
2025-08-03, 10:26
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buzzerbuzzer
Alla som har ormar i sitt hem är såklart sjuka i huvudet men det finns dessvärre en nivå till och det är dom knäppgökarna som vill att det ska finnas giftiga ormar i den svenska naturen! Fan vad jag är trött på underliga människor. Kan ni inte bara vara normala??

Kungspyton är inte giftormar.

Dom dör också sekunden det blir kallare så - vad som än händer är dom inte långvariga. Dom i artiklarna jag sett har vart vana med människor och tama så inte helt omöjliga att fånga in.
Citera
2025-08-03, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Kungspyton är inte giftormar.

Dom dör också sekunden det blir kallare så - vad som än händer är dom inte långvariga. Dom i artiklarna jag sett har vart vana med människor och tama så inte helt omöjliga att fånga in.

Må vara hänt.

Rätt vad det är så är det några främmande ormar eller spindlar som lyckas överleva vintern och sen är det kört. Att knäppisar får hålla på med sina ormar och spindlar är helt sjukt!

Det finns inga tama ormar! Dom har noll känslor för sina ägare och trivs antagligen jävligt dåligt i sin lilla glasbur.
Senast redigerad av buzzerbuzzer 2025-08-03 kl. 10:54.
Citera
2025-08-03, 10:50
Medlem
godboys avatar
Vet inte om det är olika typer av pyton som släppts ut, men sannolikt är det någon som tröttnat på sin hobby. Det kan ju inte vara någon som bryr sig om djuret i fråga i alla fall. Kan ju också vara frågan om en idiot som vill att folk ska bli rädda men detta är väl inte så sannolikt. Kan också vara någon galning som tror att han ska plantera in ormtypen i Sverige - men han torde i så fall ha F i biologi.
Citera
2025-08-03, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Vet inte om det är olika typer av pyton som släppts ut, men sannolikt är det någon som tröttnat på sin hobby. Det kan ju inte vara någon som bryr sig om djuret i fråga i alla fall. Kan ju också vara frågan om en idiot som vill att folk ska bli rädda men detta är väl inte så sannolikt. Kan också vara någon galning som tror att han ska plantera in ormtypen i Sverige - men han torde i så fall ha F i biologi.

Gissar också på att någon har tröttnat, men det är ju ganska konstigt att bara släppa ut de i skogen istället för att sälja dem till någon annan. Någonstans där finns en människa som inte mår bra, som troligen lider av psykiskt sjukdom och kan på det sättet vara en fara för sig själv och andra.

Att släppa meterstora ormar i skogen är inte helt tryggt. Åtminstone ett barn skulle mycket väl kunna råka illa ut.

Den stora frågan nu förutom vem det är som dumpat ormarna är hur många ormar det är som finns kvar.
Citera
2025-08-03, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Gissar också på att någon har tröttnat, men det är ju ganska konstigt att bara släppa ut de i skogen istället för att sälja dem till någon annan. Någonstans där finns en människa som inte mår bra, som troligen lider av psykiskt sjukdom och kan på det sättet vara en fara för sig själv och andra.

Att släppa meterstora ormar i skogen är inte helt tryggt. Åtminstone ett barn skulle mycket väl kunna råka illa ut.

Det är klart att personen är psykiskt sjuk! Annars skaffar man inte en orm från första början.
Citera
2025-08-03, 11:00
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Den stora frågan nu förutom vem det är som dumpat ormarna är hur många ormar det är som finns kvar.
Jag har mycket svårt att se att de skulle överleva över tid, snart blir det kallare och pyton är ju generellt en tropisk art. Men det är inte omöjligt att det finns fler. Jag känner ingen som håller ormar eller andra exotiska djur, men min uppfattning är det inte alltid är människor som har bästa psykiska status som ägnar sig åt detta. Lite som uppfödare av katter och hundar, också ofta speciella människor.

Men jag tror även att de finns de som är genuint intresserade av denna typ av reptiler och håller dem på bästa sätt. Dock skulle jag gärna se att man behöver ha särskilt tillstånd för att hålla djur som inte ingår i traktens normala fauna. Dessutom borde det vara förbjudet att hålla giftorm i tättbebyggt område. Pyton är dock inte giftiga.
Citera
2025-08-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Någon borde väl känna nån som känner någon som de vet har ormar (inte nu längre) så frågan är bara hur långt personen åkt för att släppa sina djur.
Någon som helt enkelt ledsnat på sin hobby och löser det på absolut sämsta sätt.

Jo, tycker också någon borde känna någon, men det kanske tar månader innan det märks. Eller om fd ägaren säger att han sålt ormarna och blir trodd.

Tror inte det är någon som åkt långt, förutsatt att den första som hittades i maj inne i Varberg har ett samband med de två som nu hittats en bit utanför.

Utesluter förresten tropikariet söder om Varberg. Det verkar vara vettigt folk (har varit där), och tror absolut detta handlar om en privatperson.
Citera
2025-08-03, 11:47
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Jo, tycker också någon borde känna någon, men det kanske tar månader innan det märks. Eller om fd ägaren säger att han sålt ormarna och blir trodd.

Tror inte det är någon som åkt långt, förutsatt att den första som hittades i maj inne i Varberg har ett samband med de två som nu hittats en bit utanför.

Utesluter förresten tropikariet söder om Varberg. Det verkar vara vettigt folk (har varit där), och tror absolut detta handlar om en privatperson.

Jag hoppas verkligen inte att det är ett tropikarium som löser problemet på detta sätt. De hoppas man tar sina överflödiga djur till en veterinär och gör på rätt sätt.

Det är garanterat en privatperson som helt enkelt släppt ut sina ormar då denne inte orkar med dem eller tyckte det var kul längre. Att en orm smiter kan ske men inte bra, att tre smiter känns inte troligt. Har ormen smitit så brukar man också vilja ha tillbaka dem men här finns ingen som har sagt något sånt.
Citera
2025-08-03, 12:24
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag hoppas verkligen inte att det är ett tropikarium som löser problemet på detta sätt. De hoppas man tar sina överflödiga djur till en veterinär och gör på rätt sätt.

Det är garanterat en privatperson som helt enkelt släppt ut sina ormar då denne inte orkar med dem eller tyckte det var kul längre. Att en orm smiter kan ske men inte bra, att tre smiter känns inte troligt. Har ormen smitit så brukar man också vilja ha tillbaka dem men här finns ingen som har sagt något sånt.
Nä, jag tror verkligen inte på Tropikariumet, även om det ligger geografiskt nära. Jag har aldrig varit där, men det verkar högst osannolikt. I så fall har de väl bättre sätt på att göra sig av med överflödiga djur. Sannolikt är det någon som bor i Varberg som släppt ut sina ormar där, men hur många kan det finnas i den stan som har ormar hemma privat? Kan ju även vara någon som åkt från Göteborg och dumpat där men även det känns osannolikt. Sannolikt har ormarna transporterats i bil och dumpats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in