2025-08-03, 10:49
Medlem
Behöver byta ut min SSD 128 GB till en större. Orkar dock inte installera Windows 10 (kan inte köra Windows 11) och alla program igen. Hur gör man lättast och säkrast/stabilast en 1:1 klon till en ny SSD HD?
Citera
2025-08-03, 10:52
Medlem
NollFemNollFems avatar
Clonezilla är en gammal klassiker jag använt med mycket lyckat resultat.
https://clonezilla.org/clonezilla-live-doc.php
Citera
2025-08-03, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _x3m_
Behöver byta ut min SSD 128 GB till en större. Orkar dock inte installera Windows 10 (kan inte köra Windows 11) och alla program igen. Hur gör man lättast och säkrast/stabilast en 1:1 klon till en ny SSD HD?

Först och främst måste du nog se till att du inte kör OSet från den, eller av annan anledning skriver till den medan du klonar den. Gör du en sektor-för-sektor-klon så är det upplagt för att få en korrupt kopia då. Tänkte på detta eftersom du skrev "C-hårddisk".
Citera
2025-08-03, 11:06
Medlem
1FFs avatar
Citat:

Hasleo Disc Clone är bra och gratis.

Varför kan du inte köra W11?
Citera
2025-08-03, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Clonezilla är en gammal klassiker jag använt med mycket lyckat resultat.
https://clonezilla.org/clonezilla-live-doc.php

Fast på förstasidan ser det ut som att vara för linux (och då är goto-lösningen dd).
Citera
2025-08-03, 11:50
Medlem
Köper du en Samsung SSD kan du använda det enkla gratisprogrammet Samsung Data Migration.
Citera
2025-08-03, 12:27
Medlem
Jag använder EaseUS todo backup, otroligt enkelt och snabbt
https://www.easeus.com/backup-software/tb-home.html
Senast redigerad av peckapecan 2025-08-03 kl. 12:35.
Citera
2025-08-03, 13:04
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Fast på förstasidan ser det ut som att vara för linux (och då är goto-lösningen dd).
Det är ett linuxprogram som körs från ett live-USB. Då det är C-disken som ska klonas så ska såklart varken OS eller några program köras från den disken.
Vad som ligger på disken eller vilket OS som finns installerat spelar ingen roll, man gör en exakt klon byte för byte
Citera
2025-08-03, 14:29
Medlem
swebarbs avatar
Har använt macrium reflect med stora framgångar. Går att klona direkt i windows.
Citera
2025-08-03, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Det är ett linuxprogram som körs från ett live-USB. Då det är C-disken som ska klonas så ska såklart varken OS eller några program köras från den disken.
Vad som ligger på disken eller vilket OS som finns installerat spelar ingen roll, man gör en exakt klon byte för byte

Ja, antingen något man ser om man tittar nogrannare
Citera
2025-08-03, 19:23
Avslutad
Förr användes Norton Ghost. Vet inte om det fungerar längre för sista versionen kom 2013. Det programmet gjorde en direkt klon av C-driven rätt upp och ner. Hände nåt med systemet var det bara att boota från antingen diskett eller nåt annat och köra in alltihop. Tog ca. 10 min. sen var det fullt fungerande igen.
Citera
2025-08-05, 20:52
Medlem
bl-gr-ns avatar
Citat:
Kolla om tillverkaren har ett kloningsprogram för din tänkta disk, de är gratis men fungerar bara för tillverkarens egna diskar...

Installera kloningsprogrammet i den gamla disken
Koppla in nya disken som extern USB-disk.
Efter kloningen monterar du in den nya disken.
Du kan sedan avinstallera kloningsprogrammet tills du behöver det igen...

Den gamla diskens OS kan sparas säkerhetskopia, fast du måste dess tillverkares kloningsprogram, men du har enskilda filer som du kan nå via utforskaren.

Det finns också 3:e parts kloningsprogram som fungerar oberoende av fabrikat men kostar pengar.
Använder själv AOMEI partition assistant för kloning och andra diskhanteringar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in