2025-08-03, 09:44
Medlem
Har märkt att hotell rum inte städas varje dag nu på flera av de hotell jag bott på senaste tiden. Ofta sover jag bara cirka två nätter med familjen och har inga problem med att det inte städas. Tycker oftast det är skönt att slippa ha någon som är inne och flyttar på våra saker. Om vi bor en längre tid har jag sagt till om en städning efter några dagar.
Sen läste jag detta idag att hon tycker det är skandal. Vad anser ni andra hur viktigt är det att det städas varje dag.
https://www.allas.se/resor/stada-sjalv-pa-semestern-nej-tack-jag-checkar-ut-fran-den-har-hotelltrenden/10956851
Citera
2025-08-03, 09:49
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsattbytanick
Har märkt att hotell rum inte städas varje dag nu på flera av de hotell jag bott på senaste tiden. Ofta sover jag bara cirka två nätter med familjen och har inga problem med att det inte städas. Tycker oftast det är skönt att slippa ha någon som är inne och flyttar på våra saker. Om vi bor en längre tid har jag sagt till om en städning efter några dagar.
Sen läste jag detta idag att hon tycker det är skandal. Vad anser ni andra hur viktigt är det att det städas varje dag.
https://www.allas.se/resor/stada-sjalv-pa-semestern-nej-tack-jag-checkar-ut-fran-den-har-hotelltrenden/10956851

"Jag har ett krävande jobb och andas i fyrkant innan frukost"... ok? Tänker att hennes problem är större än städning på hotell.

Man kan be om städ vareviga dag (man hänger ut en skylt på dörrhandtaget) - att hon inte vill göra det heller utan att det ska hända automatiskt. Igen, tänker att det är ett "henne-problem" och inte nåt världen skapat.

Det där påståendet om det hemska med Qr-koder mm har jag aldrig sett och det finns fortfarande folk i disken på hotell så hon kunde pratat med dom.
Citera
2025-08-03, 09:55
Moderator
Tystnads avatar
Ja dom har dragit ner på detta på flesta ställen har jag märkt också.

Ekonomiska och miljöskäl säkert.

Tycker det räcker med städning var annan dag och byte av handukar varannan dag.

sedan beror det väl mycket på hur många som bor i rummet, är det en hel familj med tex 4-5 personer blir det ju mera skräp och smuts.

Däremot blir man förbaskad om dom tar bort frukosten som tex Scandic skall göra, idioti så dyrt som det är att bo på hotell i Sverige jämfört med andra Europeiska länder så skall min sjutton frukost ingå.
Citera
2025-08-03, 09:57
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Däremot blir man förbaskad om dom tar bort frukosten som tex Scandic skall göra, idioti så dyrt som det är att bo på hotell i Sverige jämfört med andra Europeiska länder så skall min sjutton frukost ingå.

Ursäkta? Hotellfrukost är ju varför man bor på hotell? Annars kan man ju sova i bilen? Hade helt missat. Fuck Scandic i så fall!
Citera
2025-08-03, 10:01
Medlem
Från länken ovan:

Citat:
Jag har tre barn, ett krävande heltidsjobb och andas ofta i fyrkant redan innan frukost. Därför är hotellveckan mitt enda andningshål. En chans att för en gångs skull slippa plocka upp glasspapper och förhöra mig om vems macka det är som möglar i soffan.

Oj, ett krävande heltidsjobb, det var unikt. Inte många som har eller...
Tre barn som dräller glasspapper och mackor lite överallt... kanske skulle lära ungarna att hålla ordning? Men det är förståss alldeles för mycket begärt av någon som har ett krävande heltidsjobb att man uppfostrar ungarna att ta nån form av ansvar?

Finns det nån pappa i det hela? Själv förstår jag om han har sprungit så långt bort han kan, för vem vill leva med en kvinna som tycker att det är helt normalt att gå runt och plocka upp glasspapper och (mögliga) mackor efter ungarna? Undras hur länge hon låter mackorna ligga för att dom ska hinna mögla?
Citera
2025-08-03, 10:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
"Krävande jobb", journalist. Hennes namn är mer krävande än "jobbet"
Citera
2025-08-03, 10:13
Medlem
Jordgubbes avatar
Hotellen hade det tufft under pandemiåren och försöker skära kostnader för att komma igen, sen tror jag inte det är rakt av alla hotell som lägger ner daglig städning. Det finns fördelar med daglig städning - ungefär samma som kan reta en del hotellgäster - att hotellet har koll på att allt förlöper okej. Arbetsbördan vid utcheckning kan gå upp, och liksom hemma blir det ju inte mindre arbete för att man låter bli att städa. Hennes text är på så sätt förskräckligt innehållslös, också den borde städas upp.

https://insights.ehotelier.com/insights/2023/12/22/the-end-of-daily-housekeeping-marks-the-end-of-traditional-hospitality/
Citera
2025-08-03, 10:21
Medlem
Det är riktigt najs att bo på hotell som inte städar varje dag.
Kan man runka ifred utan att oroa sig för att någon stormar in.

Dock borde man kunna boka en städning tiill dagen efter genom ett enkelt (eller två) tryck i telefonen utan att behöva prata med en verklig person.

Att frukosten tas bort är dock helt orimligt, hade jag klarat mig utan frukost hade jag bokat ett vandrarhem istället.
Citera
2025-08-03, 10:45
Medlem
Citat:

Varje dag är onödigt, men märker att hotellen städar mer och mer sällan. Senast nu i Tallinn 4-stjärnigt spa o konferenshotell var FJÄRDE dag..
Citera
2025-08-03, 10:48
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Är väl mer och mer vanligt att man "av miljöskäl" inte städar varje dag utan varannan om man är åtminstone en vecka nånstans.
Likaså handdukar brukar det stå en lapp om att "Kan ni vänta med att byta ut, så låt handdukarna vara på hängarna, annars om ni vill byta, släng dem på golvet." också av miljöskäl eftersom deras tvätteri är industriell och de använder klorin/blekmedel.

En av de första gångerna jag/vi var med om varannan-dag-städning hade vi använt våra handdukar i tre dagar och slängde dem blöta på golvet allihop. Missade att det inte var städning den dagen. När vi kom tillbaka till rummet fick vi fiska upp våra fortfarande blöta sunkiga handdukar från golvet....

Vi skulle väl ha använt en dörrskylt med "städning tack"-sidan utåt.
Citera
2025-08-03, 10:56
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Det är riktigt najs att bo på hotell som inte städar varje dag.
Kan man runka ifred utan att oroa sig för att någon stormar in.

Dock borde man kunna boka en städning tiill dagen efter genom ett enkelt (eller två) tryck i telefonen utan att behöva prata med en verklig person.

Att frukosten tas bort är dock helt orimligt, hade jag klarat mig utan frukost hade jag bokat ett vandrarhem istället.

Med "Do Not Disturb" - skylt på dörren stör ingen dig.
Citera
2025-08-03, 11:13
Avslutad
Bor jag på hotell förväntar jag mig städning och rena lakan + handdukar varje dag. Avskyr att bo på billiga skithotell som inte fixar det här. Tycker faktiskt att det är äckligt att bo på hotell även om det är ett riktigt bra hotell. Bara tanken på alla människor som har sovit i sängen och använt badrummet får mig att må illa. Är extremt kräsen när det gäller hotell och medveten om det. Bor därför aldrig på hotell om jag inte absolut måste nuförtiden. Föredrar att vara hemma och sova i min egen säng.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in