2025-08-03, 00:46
Medlem
Arbetar idag vården, sommarjobbar. Har en lön på drygt 30 I månaden. Efter sommaren är jag nyexaminerad sjuksköterska och kommet om max 2 år börja jobba inom bemanning i Norge, vilket ger en bra månadslön. Tänker försöka hålla nere utgifterna så mycket det går, samtidigt som man såklart unnar sig saker ibland. Tänkte att när jag arbetat i Norge i 10-15 år så ska jag börja investera och förvalta det jag tjänat.

Mitt mål är att på sikt, 20 år, bli mångmiljonär. Hur gör jag? Hur förvaltar jag och investerar de pengar som kommer från yrkeslivet på ett bra sätt?

Jag vill parallellt som jag är vetsam sköterska lära mig nått och bli riktigt bra på det, i syfte att det ska stärka min ekonomi. Vad bör jag rikta in mig på?
Senast redigerad av Profeten-Allan 2025-08-03 kl. 00:49.
Citera
2025-08-03, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Tänkte att när jag arbetat i Norge i 10-15 år så ska jag börja investera och förvalta det jag tjänat.
Börja investera direkt istället.

Hos Avanza Akademin kan du lära dig det mesta, https://www.avanza.se/lar-dig-mer/avanza-akademin.html
Senast redigerad av Stiffinger 2025-08-03 kl. 01:44.
Citera
2025-08-03, 01:35
Avslutad
Att du tror att du ska bli mångmiljonär genom att jobba inom vården och "börja investera om 10–15 år" säger mest att du är godtrogen. Det är inte så det funkar. Pengar förlorar värde varje dag, och systemet är byggt för att gynna de som redan är inne – inte de som sparar duktigt i 20 år och hoppas på det bästa.

Och om du verkligen tror att random folk på ett anonymt forum ska ge dig magiska svar på hur du blir rik, då har du redan visat varför du inte kommer bli det. De som faktiskt lyckas med pengar sitter inte och delar strategier gratis till främlingar online.
Citera
2025-08-03, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grytvante
Att du tror att du ska bli mångmiljonär genom att jobba inom vården och "börja investera om 10–15 år" säger mest att du är godtrogen. Det är inte så det funkar. Pengar förlorar värde varje dag, och systemet är byggt för att gynna de som redan är inne – inte de som sparar duktigt i 20 år och hoppas på det bästa.

Och om du verkligen tror att random folk på ett anonymt forum ska ge dig magiska svar på hur du blir rik, då har du redan visat varför du inte kommer bli det. De som faktiskt lyckas med pengar sitter inte och delar strategier gratis till främlingar online.
Jo jag gör det.
Citera
2025-08-03, 02:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jo jag gör det.

Vi väntar spänt på ditt haussinlägg nu: sälj huset, frun och bilen, och satsa allt på en skitcoin som snart "exploderar"?
Citera
2025-08-03, 02:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Profeten-Allan
Arbetar idag vården, sommarjobbar. Har en lön på drygt 30 I månaden. Efter sommaren är jag nyexaminerad sjuksköterska och kommet om max 2 år börja jobba inom bemanning i Norge, vilket ger en bra månadslön. Tänker försöka hålla nere utgifterna så mycket det går, samtidigt som man såklart unnar sig saker ibland. Tänkte att när jag arbetat i Norge i 10-15 år så ska jag börja investera och förvalta det jag tjänat.

Mitt mål är att på sikt, 20 år, bli mångmiljonär. Hur gör jag? Hur förvaltar jag och investerar de pengar som kommer från yrkeslivet på ett bra sätt?

Jag vill parallellt som jag är vetsam sköterska lära mig nått och bli riktigt bra på det, i syfte att det ska stärka min ekonomi. Vad bör jag rikta in mig på?
Ta en del av lönen. 20 - 30% och kör in på börsen, storbolag. Så gjorde jag i 25 år, efter drygt 30 år som vanlig knegare pensionerade jag mig. Enda lån jag haft var ett studielån som sedan länge är betalt. Haft bostadsrätt och en massa bilar och hojar. Cashat allt. Nu har jag gård, två bilar och en hoj, allt är betalt.
Citera
2025-08-03, 02:19
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jo jag gör det.

Om du lägger undan en dagslön i veckan, säg 2000:- så har du där runt 100k på ett år.
Citera
2025-08-03, 02:28
Moderator
Fear2bes avatar
Varför ska du vänta i tio år innan du börjar investera? Tid i marknaden är det viktiga och ju mer man sparar nu desto mindre behöver man spara sen. Med tiden så lär du också dig hur marknaden fungerar och den kunskapen är bra ju tidigare man får den och man får den bara genom att investera.

Medelspararen sparar ungefär 3500 kr per månad.
Citera
2025-08-03, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grytvante
Vi väntar spänt på ditt haussinlägg nu: sälj huset, frun och bilen, och satsa allt på en skitcoin som snart "exploderar"?
Då får du vänta spänt.
Du pratar om saker i din värld som jag aldrig berört.
Citera
2025-08-03, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Om du lägger undan en dagslön i veckan, säg 2000:- så har du där runt 100k på ett år.
Ja och med en avkastning på det som inte bara ger som en löjlig indexfond så kan det lätt bli en halv miljon bara första året.
Citera
2025-08-03, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Varför ska du vänta i tio år innan du börjar investera? Tid i marknaden är det viktiga och ju mer man sparar nu desto mindre behöver man spara sen. Med tiden så lär du också dig hur marknaden fungerar och den kunskapen är bra ju tidigare man får den och man får den bara genom att investera.

Medelspararen sparar ungefär 3500 kr per månad.

Är 5000kr i månaden till indexfonder bra sparande i 25-30 år? Borde bli en del?
Citera
2025-08-03, 03:23
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NearMint
Är 5000kr i månaden till indexfonder bra sparande i 25-30 år? Borde bli en del?
Jo det blir en rätt okej summa och har man sparat så länge så har det blivit en livsstil så att man fortsätter nog med sparandet så länge man lever tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in