Alla har nog hört historierna om rakblad fästa i vattenrutschbanor på badhus och liknande. De flesta man frågar har hört detta om just badhuset i deras närhet. Kanske de rent av känner nån som känner nån som fick ryggen uppskuren likt en uer.
Sammanfattat har den alla egenskaper en god klintbergare, eller vandringssägen, skall ha
* Har du hört historien?
* Var du kanske den som någon kände som än i dag ser ut som Kunta Kinte på ryggen?
* Finns det någon sanning bakom historierna?
Vet inget om rakblad i rutschkanan men rakblad och skruvar i hundmat är ju vanligt i Malmö, badrelaterat har jag lite storys om, pinnar och armeringsjärn.. nerborrade i botten.
Vet inget om rakblad i rutschkanan men rakblad och skruvar i hundmat är ju vanligt i Malmö, badrelaterat har jag lite storys om, pinnar och armeringsjärn.. nerborrade i botten.
Det finns många sjuka människor där ute. :/
Vässade pålar under hopptorn har jag faktiskt sett artiklar om. Det har ju inträffat och är således ingen klintbergare.
Vässade pålar under hopptorn har jag faktiskt sett artiklar om. Det har ju inträffat och är således ingen klintbergare.
Frågan är om rakbladen också verkligen har hänt..
Det är ju tricky med rutschbanor iom att dom oftast huseras i övervakade byggnader, men finns det obevakade rustchisar ute på landet någonstans så lär något psyko varit där och limmat glas och rakblad.
GPT Det finns inga verifierade fall där någon har limmat rakblad på vattenrutschbanor som lett till skador – det är en spridd stadslegend snarare än dokumenterad verklighet.
🎢 Vad säger fakta?
1. Gör-det-själv-myt om vattenskräck
Berättelser om rakblad i vattenrutschbanor är vanligt förekommande inom urbana myter, särskilt i Australien, USA och Europa. Flertalet källor pekar på att dessa historier saknar faktiska bevis, trots långvarig spridning.
Truth or Fiction?
reddit.com
2. Faktiska incidenter på lekplatser (ej vattenrutschbanor)
Det finns dock flera verifierade fall där rakblad har limmats, tejpats eller smälts in i lekredskap på torra lekplatser. Exempelvis:
East Moline, Illinois (2014): En tvååring skadades när ett tiotal rakblad, limmade med vit putty, hittades på sandlådor, rutschkanor och klätterställningar.
qctimes.com
+1
buzzfeednews.com
+1
Nya York (2009): Barn skadades av ett rakblad insatt i en rutschkana. Andra incidenter involverade tejpade blades på lekutrustning.
qctimes.com
snopes.com
Huntsville, Texas (2017): Ett rakblad smältes in i en plastslide med en värmekälla. Incidenten var del av minst tre misstänkta fall i samma område.
click2houston.com
Lancashire, Storbritannien (2018): Rakblad tejpades på en barns slide i en park nära Aughton.
news.sky.com
Nordirland (Co Down): Rakblad hittades limmade till en rutschkana i närheten av en primärskola.
belfasttelegraph.co.uk
+1
reddit.com
+1
❓ Hur många fall räknas som “kända”?
Totalt finns rapporterade och verifierade incidenter av rakblad på torra lekplatser: minst 5–6 väl dokumenterade fall globalt.
Inga bekräftade fall av rakblad på vattenrutschbanor (med vatten) har hittats.
Senast redigerad av FarliKorv 2025-08-02 kl. 16:57.
Alla har nog hört historierna om rakblad fästa i vattenrutschbanor på badhus och liknande. De flesta man frågar har hört detta om just badhuset i deras närhet. Kanske de rent av känner nån som känner nån som fick ryggen uppskuren likt en uer.
Sammanfattat har den alla egenskaper en god klintbergare, eller vandringssägen, skall ha
* Har du hört historien?
* Var du kanske den som någon kände som än i dag ser ut som Kunta Kinte på ryggen?
* Finns det någon sanning bakom historierna?
Seriöst jag är ÖVERTYGAD om att jag känner nån och att det var på Valhallabadet men nu när du säger det, borde inte jag veta vem det var eller hört mer om det?
Känns ju som en rätt kraftig skada och hade en vän eller vän till vän råkat ut för det jade man ju vetat mer?
Så antagligen är det en Klintbergare som sitter fast i hjärnan på en. Spännande hur som!
Seriöst jag är ÖVERTYGAD om att jag känner nån och att det var på Valhallabadet men nu när du säger det, borde inte jag veta vem det var eller hört mer om det?
Känns ju som en rätt kraftig skada och hade en vän eller vän till vän råkat ut för det jade man ju vetat mer?
Så antagligen är det en Klintbergare som sitter fast i hjärnan på en. Spännande hur som!
Intressant. Jag har pratat med många övertygade
Eriksdalsbadet, Ängbybadet.. listan kan göras lång.
När jag var liten så minns jag att det i mitt område var någon som varit ute med sin unge och åkt rutschkana där det varit rakblad eller knivblad fasttejpade/fastlimmade som rev upp galonbyxorna på ungen.
Det blev ett jävla liv i området och alla lekplatser i området stängdes av under en längre inspektion där all sand byttes ut och alla grejer gicks igenom. Jag liksom många andra ungar fick ändå aldrig beträda någon av lekplatserna igen. Vi var dock inne och gungade i hemlighet minns jag.
När jag var liten så minns jag att det i mitt område var någon som varit ute med sin unge och åkt rutschkana där det varit rakblad eller knivblad fasttejpade/fastlimmade som rev upp galonbyxorna på ungen.
Det blev ett jävla liv i området och alla lekplatser i området stängdes av under en längre inspektion där all sand byttes ut och alla grejer gicks igenom. Jag liksom många andra ungar fick ändå aldrig beträda någon av lekplatserna igen. Vi var dock inne och gungade i hemlighet minns jag.
Där ser man. Verkar finnas en del liknande fall på vanliga lekplatser.
Ruggig historia, man tänker på psyksjuka personer när man hör om sånt här.
Eriksdalsbadet, Ängbybadet.. listan kan göras lång.
Men är det några som specifikt kan ringas in? Hade vart spännande om det var just några bad som det handlade om. Jag menar jag växte upp låååångt ifrån Valhallabadet så att det är just där känns som en detalj som är litet specifikt.
Det ryktades om att det skett på Skara sommarland och rutschkanan fritt fall på 90-talet men jag var för ung för att läsa tidningen på den tiden.
Det var en jävla rutschkana oavsett och jag fick faktiskt röda märken på ryggen efter några åkturer. https://m.youtube.com/watch?v=1VxbufNVN44
Men är det några som specifikt kan ringas in? Hade vart spännande om det var just några bad som det handlade om. Jag menar jag växte upp låååångt ifrån Valhallabadet så att det är just där känns som en detalj som är litet specifikt.
Jag har hört detta om många bad, bland annat Eriksdalsbadet och Ängbybadet. Båda exemplena var från folk uppvuxna i krokarna.
Berättelsen har ofta utspelat sig väldigt lokalt där historien berättas. Du verkar avvika. Hur långt hade du till Valhallabadet?