Är knappast din eller någons lilla vän. Sluta förminska folk. Har du problem med att hon umgås med kändisar? Fundera på hur ditt sätt att reagera på Melinda i slutänden påverkar dig för henne påverkar det inte alls.
Jag kan lova dig att detta som händer just nu påverkar ”Miss Melinda” oerhört mycket (vilket glädjer mig mycket 😊.
Råkar nämligen ha ”inside information” - något du inte har…
Jag bor 50 meter från Melinda och Martins hus.
Vadstena är en liten ort och detta har inte direkt passerat revy till fördel Melinda här i stan!
Hon är - med all rätt - rätt körd!
Vill även tillägga att jag uppriktigt lider med Martin just nu för Melinda’s agerande är verkligen ingen bra publicitet för honom 🥺!
Senast redigerad av Kexet65 2025-08-02 kl. 01:21.
Anledning: Tillägg
Är det sant? Hur kan hon ha mer rättigheter än anhöriga till askan?
Hon förbjöd väl Esmeraldas anhöriga delta i minnesstunden i Vadstena ? Hon ordnade egen minnes(grav)sten till Lilla Hjärtat i Vadstena och anhöriga har egen i Norrköping.
Det här handlar inte (längre) om huruvida glamorösa ”Miss Melinda” är en bra familjehemsmamma eller inte….
Nu handlar det helt och hållet om hur hon profiterar och använder lilla hjärtat Esmeralda som ett varumärke i kommersiellt syfte och det är rent vedervärdigt att denna lilla flicka Esmeralda ska användas i kommersiella syften - med Melinda som drivande ”instans”!
Allt sammansatt handlar det faktiskt inte ”enbart” om lilla Esmeralda utan även att Melinda publicerar mängder med foton på dom barn hon nu har placerade hemma hos sig!!!!
Det är för mig helt regel-vidrigt att hon exploaterar sina faniljehems-placerade barn (stora som små) på det sätt hon gör 👿!
Som jag skrivit tidigare så är det inte okey!
Men hon gör precis allt för att framstå som ”den perfekta familjehemsmamman”!
Men fundera lite på min fråga:
VAR NÅGONSTANS FINNS BARNENS ”EGEN RÄTT” TILL ATT HA EN EGEN INTGRITET????
Betänk att dom minsta i skaran kommer finnas kvar på sociala medier i all framtid!
Jag funderar fortfarande mycket på om deras biologiska föräldrar tillåtit den offensiva exploateringen deras barn/ungdomar får!
Det finns något som kallas för ”personlig integritet” och det kan möjligen dom äldre fosterbarnen ”gått med på” men vad gäller dom två små så har dom ju inte ens fått möjligheten att göra ett eget val pga deras låga ålder!
VIDRIGT!!!!
Vet du om hon har kvar sin asiatiska nanny?
I övrigt håller jag med dig, det är väldigt märkligt att hon får lägga ut så mycket foton och skriva ut personlig information om dessa barn..
Tycker nog också att Melinda får onödigt mycket skit i tråden.
Melinda är sannolikt en väldigt bra mor och fostermor, dedikerad sin roll som hon verkar trivas med och sköta med den äran..
Tror man måste ha i åtanke att Melinda faktiskt tog hand om Lilla Hjärtat/Esmera*lda redan från början som nyfödd. Melinda och ingen annan tog vaknätter, blöjbyten och matträning, Melinda var den enda närvarande föräldrargestalten när Lilla hjärtat lärde sig krypa, gå och tala.
Lilla hjärtat blev som en dotter för Melinda som var var den enda förälder Lilla Hjärtat knöt an till och kände till.
Melindas andra barn och fosterbarn fungerade som Lilla hjärtats syskon all hennes vakna vardagstid.
Rent praktiskt är nog Melinda den som mest kände av förlusten av Lilla hjärtats död - hon som fungerat som Lilla hjärtats enda förälder och behandlat henne som sitt barn från födsel och under nästan hela flickans liv.
Inte de biologiska föräldrarna och inte de biologiska halv- eller helsyskonen.
De var främmande personer för Lilla Hjärtat, kände henne dåligt och inga som hon hade knutit an till eller levde med.
Lilla hjärtat vanvårdades under de få månaderna hon så omdömeslöst fördes över för boendet hos missbrukarna som var hennes biologiska föräldrar och som till slut dödade henne. Det var inte så att Lilla Hjärtat mådde bra där och bara ”råkade” få i sig en överdos - hon var gravt vanvårdad under flera veckor före sin död.
Hade inte Lilla hjärtat fosterhemsplacerats som spädbarn, hade hon sannolikt dött tidigare
Hade inte Lilla Hjärtat, mot sunt förnuft återförts till de biologiska föräldrarna, hade hon sannolikt levt idag.
Tycker det är lite märkligt att hel- och halvsyskon, som i stort sett bara har släktskapet på pappret gemensamt med Lilla hjärtat, men inte uppväxten eller barndomsminnen gemensamt med henne, idag går ut och tycker till om Lilla hjärtats faktiska modersgestalt - Melindas - rätt att sörja och rätt att berätta om Lilla hjärtats orättvisa öde och hålla hennes minne vid liv.
Jag tvivlar inte på att hon är en fantastisk familjehemsmamma som gjort stor skillnad för många barn. Det jag funderar över är hur det påverkar de barn som är placerade att visas offentligt. Att behöva bo i ett familjehem, och inte med sina biologiska föräldrar, är i sig en svår situation för ett barn. Oavsett orsak är det ofta förknippat med en känsla av skam och sorg. INGET BARN ÄR STOLT ÖVER ATT BEHÖVA BO I ETT FAMILJEHEM!
När det dessutom handlar om en tragedi som den med lilla Esmeralda, skapas livslånga trauman. Det är fullt förståeligt att de barn som berörs, som Esmeraldas bröder, påverkas djupt av att hela deras historia blir offentlig. Sådana händelser påverkar inte bara barnen, utan också deras oskyldiga släktingar, som också måste hantera smärtan och offentligheten
Exakt!
Vilka är de här syskonen?? Jag har läst mkt i det här fallet och det som har framkommit är en äldre halvbror och en lillebror.
De som har mördat och förstört familjen är de biologiska föräldrarna, inte MJ.
Vart har du läst att det ska vara en lillebror och en äldre halvbror? E har väl bara en lillebror och han börjar ju förskoleklass nu. Har en 6 åring uttryckt sig i detta verkligen?
Det här handlar inte (längre) om huruvida glamorösa ”Miss Melinda” är en bra familjehemsmamma eller inte….
Nu handlar det helt och hållet om hur hon profiterar och använder lilla hjärtat Esmeralda som ett varumärke i kommersiellt syfte och det är rent vedervärdigt att denna lilla flicka Esmeralda ska användas i kommersiella syften - med Melinda som drivande ”instans”!
Allt sammansatt handlar det faktiskt inte ”enbart” om lilla Esmeralda utan även att Melinda publicerar mängder med foton på dom barn hon nu har placerade hemma hos sig!!!!
Det är för mig helt regel-vidrigt att hon exploaterar sina faniljehems-placerade barn (stora som små) på det sätt hon gör 👿!
Betänk att dom minsta i skaran kommer finnas kvar på sociala medier i all framtid!
Jag funderar fortfarande mycket på om deras biologiska föräldrar tillåtit den offensiva exploateringen deras barn/ungdomar får!
Det finns något som kallas för ”personlig integritet” och det kan möjligen dom äldre fosterbarnen ”gått med på” men vad gäller dom två små så har dom ju inte ens fått möjligheten att göra ett eget val pga deras låga ålder!
VIDRIGT!!!!
Citat:
Ursprungligen postat av Wolfensi
Jag tvivlar inte på att hon är en fantastisk familjehemsmamma som gjort stor skillnad för många barn. Det jag funderar över är hur det påverkar de barn som är placerade att visas offentligt. Att behöva bo i ett familjehem, och inte med sina biologiska föräldrar, är i sig en svår situation för ett barn. Oavsett orsak är det ofta förknippat med en känsla av skam och sorg. INGET BARN ÄR STOLT ÖVER ATT BEHÖVA BO I ETT FAMILJEHEM!
När det dessutom handlar om en tragedi som den med lilla Esmeralda, skapas livslånga trauman. Det är fullt förståeligt att de barn som berörs, som Esmeraldas bröder, påverkas djupt av att hela deras historia blir offentlig. Sådana händelser påverkar inte bara barnen, utan också deras oskyldiga släktingar, som också måste hantera smärtan och offentligheten
Att lägga ut igenkänningsbara bilder eller väldigt privat info om egna eller andras minderåriga barn på nätet är absolut inte bra. Det borde alltid undvikas av alla vuxna.
Nu har jag inte sett att Melinda gjort just det någonstans, men det är kanske något som jag har missat.
Att info om Lilla hjärtat kom ut är dock självklart - hon blev ju dödad. Det var ett uppmärksammat rättsfall, rättegång och fällande dom.
Dessutom framhölls fallet med Lilla hjärtat som ett pilotfall angående socialnämndens agerande och låg till grund för lagändring. En ny lag som kom 2022 och benämns ”Lex lilla hjärtat”.
Lagen tillkom tack vare Melindas arbete för att påverka beslutsfattare. Hade Melinda inte jobbat hårt med alla kontakter med beslutsfattare och dragit uppmärksamhet till Lilla hjärtats öde hade lagen inte tillkommit och det hade kunnat hända igen. Ett nytt litet barn kanske hade råkat lika illa ut.
Det var inte Lilla hjärtats släktingar som benämnde henne så - det var en person på Soc som gav flickebarnet smeknamnet i handlingar, något som sedan togs upp av journalister.
”Lilla hjärtat” är en söt beteckning för något som berör barn. Det är absolut inget som enbart kan förknippas med barnet Esmeralda.
Om Melinda vill använda namnet i företagssammanhang och registrera det, precis som många andra gör med namn som ”Änglamark” eller annat - so fine. Vad är problemet?
Riktigt vad halv-brodern som också är omhändertagen och fosterhemsplacerad, eller den äldre helbrodern, där ingen av dem växte upp med eller kände Esmeralda närmare, eller kvinnan som var Esmeraldas biologiska mor men som dömdes för misshandel och ha dödat henne, har med det att göra är lite oklart.
De skapade inte smeknamnet ”Lilla hjärtat” och de levde inte tillsammans med eller tog hand om Esmeralda under hennes hela livstid, fram tills de sista månaderna då hon vanvårdades och dödades.
”Lex lilla Hjärtat
Den innebär att socialnämnden, om det finns anledning till det, är skyldig att kontrollera om en vårdnadshavare eller förälder är eller har varit påverkad inför umgänge med barnet. Socialnämnden får då uppmana vårdnadshavaren eller föräldern att lämna drogtest. Trädde i kraft 1 juli 2022”
Senast redigerad av coli 2025-08-02 kl. 10:10.
Vart har du läst att det ska vara en lillebror och en äldre halvbror? E har väl bara en lillebror och han börjar ju förskoleklass nu. Har en 6 åring uttryckt sig i detta verkligen?
Hennes pappa har väll 6 ungar, och de måste kunna säga kalla sig syskon.
Alltså visst, säga vad man vill om MJ hon har förmodligen gjort lite weird shit, men tycker det är lite väl från halvsyskon att bete sig som att MJ bara är en random person. Jag låter som ett asshole nu men hon bodde väl typ 3 år hos MJ och ca 6 månader hos dom biologiska föräldrarna? Förstår att syskon och halvsyskon känner en smärta för att deras föräldarar/er varit helt sjuka i huvudet men att vara så ”vår älskade syster” som att MJ inte haft hand om barnet i flera år känns lite lol. Liksom hur mycket kontakt hade dom med E öht? Bara en 1-åring och en 14-åring verkar bott hos dom biologiska föräldrarna. Visst kan man sörja ett syskon man inte kände på ett sätt, men MJ hade bokstavligen behandlat henne som sin egen i 3 års tid. Måste vara jävligt jobbigt att bli konstant påmind om sina föräldrar dock
Senast redigerad av Stunkyn 2025-08-02 kl. 10:53.
VIDRIGT!!!!
Håller med dig 100%
Hon använder alla barn för för att lyfta upp sig själv , hon har lyckas skapa ett helgon stämpel på sig .
Om hon tror att alla barn själv väljer bo hos henne , "kändismamman" ' snarare än sin biologiska mamma visar på en djup brist på förståelse för barns psykologi. För de flesta barn är den biologiska anknytningen otroligt stark, och de längtar efter sina föräldrar, oavsett deras status eller ekonomiska situation. Att spekulera annorlunda är att underskatta den kraften.
Alltså visst, säga vad man vill om MJ hon har förmodligen gjort lite weird shit, men tycker det är lite väl från halvsyskon att bete sig som att MJ bara är en random person. Jag låter som ett asshole nu men hon bodde väl typ 3 år hos MJ och ca 6 månader hos dom biologiska föräldrarna? Förstår att syskon och halvsyskon känner en smärta för att deras föräldarar/er varit helt sjuka i huvudet men att vara så ”vår älskade syster” som att MJ inte haft hand om barnet i flera år känns lite lol. Liksom hur mycket kontakt hade dom med E öht? Bara en 1-åring och en 14-åring verkar bott hos dom biologiska föräldrarna. Visst kan man sörja ett syskon man inte kände på ett sätt, men MJ hade bokstavligen behandlat henne som sin egen i 3 års tid. Måste vara jävligt jobbigt att bli konstant påmind om sina föräldrar dock
Jag tycker snarare att det är lite väl av MJ att bete sig som att ett placerat barn är hennes dotter och att flickans ev hela biologiska nätverk är random personer.
Minns hur MJ envist hävdat i media att ”hon visste ju inget annat än att vi var hennes familj” om Esmeralda. Då undrar jag vem tusan hon sa till E att den biologiska mamman var som hon hade veckovisa umgängen med från dag 1 och som hela tiden försökte få hem sin dotter igen?
Pratades det ens om Es biofamilj i det Jacobska hushållet?
Antagligen inte då, och verkligen inte efter hennes död har MJ ansett Esmeraldas familj vara något annat än random personer. Vi vet ingenting om dom förutom mamman som hon porträtterats i media, starkt påverkad av MJs perspektiv och folks spekuleringar och antaganden. Men vi vet ingenting egentligen. Bara att uppenbarligen finns det syskon som inte far väl av hur MJ exploaterat deras de facto syster i 5 år och nu protesterat emot det.
Håller med dig 100%
Hon använder alla barn för för att lyfta upp sig själv , hon har lyckas skapa ett helgon stämpel på sig .
Om hon tror att alla barn själv väljer bo hos henne , "kändismamman" ' snarare än sin biologiska mamma visar på en djup brist på förståelse för barns psykologi. För de flesta barn är den biologiska anknytningen otroligt stark, och de längtar efter sina föräldrar, oavsett deras status eller ekonomiska situation. Att spekulera annorlunda är att underskatta den kraften.
Barnen är och har varit ett sätt för henne att tjäna pengar, en affärside helt enkelt.
Lägg därtill att hon har ett omåttligt behov av att själv synas, rosafärgad hår och tatueringar.
Det säger väl det mesta
Jag tycker snarare att det är lite väl av MJ att bete sig som att ett placerat barn är hennes dotter och att flickans ev hela biologiska nätverk är random personer.
Minns hur MJ envist hävdat i media att ”hon visste ju inget annat än att vi var hennes familj” om Esmeralda. Då undrar jag vem tusan hon sa till E att den biologiska mamman var som hon hade veckovisa umgängen med från dag 1 och som hela tiden försökte få hem sin dotter igen?
Pratades det ens om Es biofamilj i det Jacobska hushållet?
Antagligen inte då, och verkligen inte efter hennes död har MJ ansett Esmeraldas familj vara något annat än random personer. Vi vet ingenting om dom förutom mamman som hon porträtterats i media, starkt påverkad av MJs perspektiv och folks spekuleringar och antaganden. Men vi vet ingenting egentligen. Bara att uppenbarligen finns det syskon som inte far väl av hur MJ exploaterat deras de facto syster i 5 år och nu protesterat emot det.
Ja, alltså min poäng är att rent praktiskt så verkar de ha varit random personer. ”Vi vet ingenting”, alltså vad menar du, vi vet att dom dödade ett barn eller att ett barn höll på att dö utan att dom ringde 112. Det är ju hur lätt som helst att bara läsa FUPen. Eller vilka andra i familjen syftar du på som vi inte vet något om och regelbundet haft kontakt med E? Nej, det är klart jag inte dömer en 14-åring som levde under samma förhållanden, jag tycker bara det verkar som två helt olika sorger man pratar om.
Alltså jag är generellt för återplacering men det låter som att du sympatiserar med Es föräldrar här vilket makes no sense(?). Mamman fick 8 års fängelse av en anledning, att du sitter här nu och bara ”naw hur mycket pratade som egentligen om bio-familjen” (vilket dom obviously gjorde eftersom dom hade regelbundna besök)? Ser inte heller varför det är relevant att mamman försökte få tillbaka dottern? Säger inget om hur kvalificerad hon var som förälder (vilket hon väldigt tydligt inte var under den här perioden).
Försöker du genuint försvara Es bio-föräldrar i ditt inlägget eller vad fan håller du på med? 😑
Edit: det enda du gjort på Flashback är att kommentara kring fallet, verkar som att du är personligt inblandad och av någon anledning har motiv att försöka få föräldrarna att ses i så goda dager som möjligt. Varför?
Senast redigerad av Stunkyn 2025-08-02 kl. 12:36.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!