Citat:
Ursprungligen postat av
Ljungbybon
Och sen allt snack från Trump att USAs industri skall snart konkurrera ut kineserna, detta är bara drömmar.
Även med en helt perfekt planerad industripolitik, så är detta ett projekt på 20-30 år!
Det går inte med perfekt planering heller - utom om amerikanska löner minskar till kinesisk nivå
Jag förutspådde redan ca 1995, då västerlänska företag hade flyttat mycket av sin produktion utomlands, att västvärlden är "dödsdömd" * på LÅNG sikt, eftersom att för LÄNDER går det inte att ha produktion utomlands och ha hög BNP på att producera service till egna folket.
Sedan dess har t ex USA dragit på sig en enorm statsskuld och fått sänkt kreditklassificering.
*Med det menade jag att reallönerna måste minska jämfört med låglöneländerna, så lönegapet blir tillräckligt litet för att det inte ska vara lönt att ha produktionen kvar utomlands. Så västländerna skulle överleva men med mycket mindre ekonomisk överläge över då låglöneländer.
MEN sedan några år har jag reviderat min spådom en del, för då löner ökar i låglöneländer stiger efterfrågan enormt där så varför skulle västerlänska företagen flytta hem produktionen då de har en enorm marknad där de redan har fabrikerna i andra länder...?
Både Kina och Indien har stor befolkning och "sprutar" fram en massa ingenjörer och designers så även motivet till att ha kvar utvecklingsarbetet i väst riskerar att försvinna...
Nu kommer jag inte ihåg definitionen, men för några år sedan var
Kinas ekonomi nästan ifatt Usas... Jag antar att varuproduktionen var en stor faktor för
nu har Kina nästan DUBBELT så stor varuproduktion som USA...
(4,6 trillioner dollar mot usas 2,5 är de senaste siffrorna jag hittade i en hast.)
Den snabba inknappningen mätt för länder gäller inte bara Kina och Indien utan även t ex Mexiko och fler länder i SOasien, fastän covid satte käppar i hjulet mer för fattiga än för rika länder eftersom de fattiga hade mindre i reserv.